Gå til innhold

er det farlig å åpne gammel PSU?


Anbefalte innlegg

er det farlig å åpne gammel PSU?

har en gammel PSU som eg fikk av en venn som fant den på en boss plass, Viften er stillegående, så eg lurer på om det er mulig å åpne PSUen og ta ut viften g av på bryteren bakpå. har hørt at det er farlig å mekke inni en PSU, men hva er det eg ikke MÅ være borti? har planer om å lage meg en harddisk vifte i front.

 

Og bruke den strøm bryteren til å slå av alle kabinettvifter hvis eg ikke vil ha de på.

 

EDIT: den er på 80W

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du drar ut kontakta og la den vere ute ei stund er det ikkje farlig. Der er kondensatora som er ladd med ei viss spenning, dei kan du kortslutte eller bare vente litt. Om du venter en lite stund skal det ikkje vere farlig.

 

Om det er gode kondensatorer og det ikke er utladningsmotstander kan de holde spenningen i dagevis!

 

Tror ikkje du trenger og spøre mora di om ho kan sparke deg vekk!

 

Ole-Johan

Endret av olejohan
Lenke til kommentar
Selv har jeg mekket inne i PSUer mens de har stått på og en ser fort hva en ikke skal ta i! Alt uten isolasjon er potensielt ledende, til og med kjøleribbene.

hehe er du klar over hvor høy spenning et er i en PSU? :p

jeg kan ikke på noen måte anbefaler det du har gjort!

etter som jeg vet er det ca 400 volt i PSUer...

personlig hadde jeg revet ut kontakten å kortslutta kondensatorene før jeg begynte...

Lenke til kommentar
Selv har jeg mekket inne i PSUer mens de har stått på og en ser fort hva en ikke skal ta i! Alt uten isolasjon er potensielt ledende, til og med kjøleribbene.

hehe er du klar over hvor høy spenning et er i en PSU? :p

jeg kan ikke på noen måte anbefaler det du har gjort!

etter som jeg vet er det ca 400 volt i PSUer...

personlig hadde jeg revet ut kontakten å kortslutta kondensatorene før jeg begynte...

Nei det var absolutt ingen annbefalning nei ;)

 

Men til dere som sier at en skal kortslutte kondensatorene; Venligst fortell meg hvordan en skal gjøre det før en begynner å mekke på strømforsyningen..? For å komme til på tilkoblingspunktene på kondensatorene må en som oftest på undersiden av printkortet til strømforsyningen og en slik opperasjon kan medføre både et og to støt det ;)

 

Printkortene er også ofte laminert og for at en skal kunne kortslutte kondensatorene må en stikke noe igjennom det og når det blir kontakt kan det fort bli såpass varmt i et millisekund at en brenner av lamineringen i det området...

 

Så nei, drit i kortslutningen! Dra ut stikkontakten og vent en dag og bruk eventuelt hansker hvis du vil være på den sikre siden! Det å ha mamma klar til å dra deg ifra er ikke nødvendig hvis det var kondensatorene du tenkte på da de lader seg ut før moren din rekker å gi deg en ørefik ;)

Lenke til kommentar

du sier noe P-in-P...

er kansje bare stress å lade ut kondensatorne..

jeg har aldrig fått støt i meg av kondensatorer i PSU iallefall, å tar jeg ikke helt feil er det vel bare å ha på en belastining på PSUen mens man river ut strømmen..

fks en vifte elns.. tror nok kondensatorne blir lada ut da..

uansett om man kommer til å få støt i seg pga kondensatorne blir dem utlada så fort at jeg tviler på det er farlig, man merker kansje et lite støt...

 

offtopic: dette minna meg litt om den gangen jeg fiksa en PCsjerm, jeg kom borti noe på kretskortet som sansynligvis lada ut en coil som brukes til å tenne sjermen med,

endte med at jeg fikk all spenninga fra coilen rett i fingeren...

dæven jeg skavt da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
etter som jeg vet er det ca 400 volt i PSUer...

Er nok ikke mer enn 230V der du.

 

Trådstarter: Du trenger ikke spør om mora di kan sparke deg vekk, om du får et støt når kontakten er trukket ut er dette kun fra en kondensator og den blir rimelig fort utladet om du stapper fingeren på lederne :grin:

Lenke til kommentar
Er ikke verre en å sette på seg plasthansker. Har gjort det samme selv... Men når du setter viften på 12v og moneter den på kabinettet oppdager du at den ikke er så stillegående alikevel

opplevd det samme ;) tok en 80mm vifte ut av en 140w psu. og vifta ga godt me luft og laget ingen lyd.. så monterte jeg den framme i pappa sin pc.. tok ikke mange dagene før jeg tok den ut igjen.. bråka som juling!. men den ga godt me luft da..

Lenke til kommentar
Selv har jeg mekket inne i PSUer mens de har stått på og en ser fort hva en ikke skal ta i! Alt uten isolasjon er potensielt ledende, til og med kjøleribbene.

hehe er du klar over hvor høy spenning et er i en PSU? :p

jeg kan ikke på noen måte anbefaler det du har gjort!

etter som jeg vet er det ca 400 volt i PSUer...

personlig hadde jeg revet ut kontakten å kortslutta kondensatorene før jeg begynte...

Nei det var absolutt ingen annbefalning nei ;)

 

Men til dere som sier at en skal kortslutte kondensatorene; Venligst fortell meg hvordan en skal gjøre det før en begynner å mekke på strømforsyningen..? For å komme til på tilkoblingspunktene på kondensatorene må en som oftest på undersiden av printkortet til strømforsyningen og en slik opperasjon kan medføre både et og to støt det ;)

 

Printkortene er også ofte laminert og for at en skal kunne kortslutte kondensatorene må en stikke noe igjennom det og når det blir kontakt kan det fort bli såpass varmt i et millisekund at en brenner av lamineringen i det området...

 

Så nei, drit i kortslutningen! Dra ut stikkontakten og vent en dag og bruk eventuelt hansker hvis du vil være på den sikre siden! Det å ha mamma klar til å dra deg ifra er ikke nødvendig hvis det var kondensatorene du tenkte på da de lader seg ut før moren din rekker å gi deg en ørefik ;)

Om det er så vanskelig å komme til kondensatorene at det ikke er mulig å kortslutte de med en ledning e.l, hvordan i #"¤/ skal du da klare å få fingeren borti? :whistle:

Lenke til kommentar
etter som jeg vet er det ca 400 volt i PSUer...

Er nok ikke mer enn 230V der du.

 

Trådstarter: Du trenger ikke spør om mora di kan sparke deg vekk, om du får et støt når kontakten er trukket ut er dette kun fra en kondensator og den blir rimelig fort utladet om du stapper fingeren på lederne :grin:

Det er ikke mye galt å si at det er 400 volt i en PSU, dette er fordi 230 V AC spenningen som kommer inn blir likerettet uten å transformeres ned til en lavere spenning, og i følge formelen Ueff=U^*1.4 blir da den likerettede spenningen på 322VDC

 

Du kan uansett rote rundt omtrent så mye du bare orker i en PSu uten å få nevneverdige traumer av den skyld, det verste som kan skje er at du skvetter gasnke bra om det skulle klare å være så uheldig at du lader ut kondensatorene med fingrene, ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...