Gå til innhold

er det farlig å åpne gammel PSU?


Anbefalte innlegg

Men trodde det var høyere ampere i jord jeg, men mindre Volt. Som sakt, gla jeg ikke skal bli elektroker. Det med forholde mellom Ampere. Volt og Motstand kan jeg. For jeg kan formlene.

 

Men formelen U*I*1,73*cosφ hva mener du med 1.73 der da? Hadde det vær virkningsgrad isteden hadde jeg skjønt det :hmm:

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men trodde det var høyere ampere i jord jeg, men mindre Volt. Som sakt, gla jeg ikke skal bli elektroker. Det med forholde mellom Ampere. Volt og Motstand kan jeg. For jeg kan formlene.

 

Men formelen U*I*1,73*cosφ hva mener du med 1.73 der da? Hadde det vær virkningsgrad isteden hadde jeg skjønt det :hmm:

Jord er 0V det. Og mellom fase og jord har du en lavere spenning, dermed får du også en lavere strøm (I=U:R).

 

1,73 = roten av 3, men fant ikke det i word :p Dette er noe du må ta med ved trefase, og du er bra flink om du finner en enfase høyspenningslinje ;)

Lenke til kommentar

 

1,73 = roten av 3, men fant ikke det i word :p Dette er noe du må ta med ved trefase, og du er bra flink om du finner en enfase høyspenningslinje ;)

Da skjønte jeg mye bedre hva du mente med 1,73

 

Jeg mente mellom jord og en annen fase :p

 

Skjønner ikke helt åssen jeg fikk 5 på elektroteknikk eksamen :D

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar

 

1,73 = roten av 3, men fant ikke det i word :p Dette er noe du må ta med ved trefase, og du er bra flink om du finner en enfase høyspenningslinje ;)

Da skjønte jeg mye bedre hva du mente med 1,73

 

Jeg mente mellom jord og en annen fase :p

Ja, mellom jord og en fase måler du også spenningen mellom fasene delt på 1,73 ;) I TN-nett bruker man denne "metoden", der man har 400V mellom fasene, i tillegg til at man bruker nullederen (jord) på trafoen, og dermed kan man få to spenninger; 400V til motordrift o.l. pluss 230V til lys, varme etc.

Lenke til kommentar
1,73 = roten av 3, men fant ikke det i word tongue.gif Dette er noe du må ta med ved trefase, og du er bra flink om du finner en enfase høyspenningslinje wink.gif

 

Veldig OT:

Når vi alikavell holder på så må vi ikke glemme sjøkablene som ligger mellom Danmark og Norge.

Gjett hva som går der?

Høyspent likestrøm!

+ i kabelen og - i sjøen, som er den billigste måten og sende mye effekt på en relativt liten kabel sammenlignet med om det skulle vært 3 fase vekselspenning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
''LITT'' OFF TOPIC???!! hold dere til temaet

Ja, det ble en del off-topic for å forklare.

 

Men OT: det er IKKE farlig å åpne en gammel PSU (så lenge kabelen er trukket ut i det minste :p ), eneste som kan være en "mulig" fare måtte være om det var en godt ladd kondensator med høy kapitans inni PSUen.

Lenke til kommentar
Trur du tar litt feil med spenningsfall/strøm ok2k :hmm:

 

Mener å ha hørt at hvis strømmen halveres blir spenningsfallet 1/4...

Og hvordan vil du så forklare det? Spennigsfallet er kun avhengig av resistansen i kabelen og strømmen.

 

Og ja, det er off topic, men nå var vi så godt i gang :p

Lenke til kommentar
Trur du tar litt feil med spenningsfall/strøm ok2k :hmm:

 

Mener å ha hørt at hvis strømmen halveres blir spenningsfallet 1/4...

Og hvordan vil du så forklare det? Spennigsfallet er kun avhengig av resistansen i kabelen og strømmen.

 

Og ja, det er off topic, men nå var vi så godt i gang :p

Nei, jeg gidder ikke å prøve å forklare det for det er en stund siden jeg har hatt elektroteknikk og jeg var heller ikke noen reser da jeg hadde det, men det er nå det jeg mener bestemt å ha hørt av læreren vår da...

Lenke til kommentar
Trur du tar litt feil med spenningsfall/strøm ok2k :hmm:

 

Mener å ha hørt at hvis strømmen halveres blir spenningsfallet 1/4...

Og hvordan vil du så forklare det? Spennigsfallet er kun avhengig av resistansen i kabelen og strømmen.

 

Og ja, det er off topic, men nå var vi så godt i gang :p

Nei, jeg gidder ikke å prøve å forklare det for det er en stund siden jeg har hatt elektroteknikk og jeg var heller ikke noen reser da jeg hadde det, men det er nå det jeg mener bestemt å ha hørt av læreren vår da...

Ok, men jeg er 99% sikker på at det ikke stemmer, i tilfelle måtte vel formelen vært noe sånt som

ΔU = I^2* (ρ*lengd*1,73) : A.

Eller? Noen mattegeni her? :p

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Her var det jævela mange rare meninger.... Jeg må bare starte med topicen, det er ikke farlig å fikle inni en PSU så lenge kontakta er dratt ut... Og en ting til, kondensatorene kan holde seg ladd i flere måneder dem.... Men tviler på at de er ladd med en spesiellt høy spenning....

 

Spennigsfallet over ledningene er Utap=Rledning * I

Effekttapet i ledningen er Ptap = Rledning * I^2

 

Når strømmen halveres så minker effekttapet med en 1/4...

 

Grunnen til at vi bruker høyspent er at når spenningen blir høyere, blir strømmen mindre, og effekttapet blir enda mindre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...