Gå til innhold

Windows XP N klar for lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
syns dette virker som eit idiotisk krav frå europakommisjonen. vist folk vil benytte seg av ein annan avspelar, så kjem dei til å laste ned ein annan avspelar, uavhengig om media player er instalert eller ikkje.

Leste du ikke posten min?

Problemet er ikke at folk ikke klarer å laste ned en annen avspiller, men at de faktisk MÅ bruke WMP hvis de skal se på filmer i windows media format, som sprer seg veldig fort på grunn av at WMP følger med Windows!

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at folk ikke klarer å laste ned en annen avspiller, men at de faktisk MÅ bruke WMP hvis de skal se på filmer i windows media format, som sprer seg veldig fort på grunn av at WMP følger med Windows!

Så det beste er om det fins rundt 10 forskjellige standarder for stream video som alle krever hver sin media-spiller?

 

Senest i dag irriterte jeg meg grønn på at en live-overføring jeg ville se kun var lagt ut i real media-format. Er det de som opprinnelig har laget rm-formatet som har skyld i det? Realplayer installerer jeg bare om noen setter en pistol mot tinningen min. (Skjønner dessuten ikke hvorfor de som står bak Real-alternative ikke greier å støtte streaming).

Lenke til kommentar
Så det beste er om det fins rundt 10 forskjellige standarder for stream video som alle krever hver sin media-spiller?

10 forskjellige standarder er vel ikke akkurat praktisk. Men hvis man sier at alle hadde hatt de samme vilkårene, så er det rettferdig, og til slutt ville man endt opp med de beste alternativene.

 

Jeg vil si det beste hadde vært om et åpent og uavhengig format hadde dukka opp. Da kunne det vært støtta av alle, og alle kunne brukt den avspilleren de likte best.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at folk ikke klarer å laste ned en annen avspiller, men at de faktisk MÅ bruke WMP hvis de skal se på filmer i windows media format, som sprer seg veldig fort på grunn av at WMP følger med Windows!

Så det beste er om det fins rundt 10 forskjellige standarder for stream video som alle krever hver sin media-spiller?

 

Senest i dag irriterte jeg meg grønn på at en live-overføring jeg ville se kun var lagt ut i real media-format. Er det de som opprinnelig har laget rm-formatet som har skyld i det? Realplayer installerer jeg bare om noen setter en pistol mot tinningen min. (Skjønner dessuten ikke hvorfor de som står bak Real-alternative ikke greier å støtte streaming).

Real var vel en av de tidlige på streaming. Det finnes jo andre programmer som støtter Real media filer som en kan installere. Noen koster penger.

Lenke til kommentar

Foretrekker heller WMP enn 10 forskjellige avspillere som utnytter masse resurser i maskinen.

 

Men det beste hadde vel vært om alle gikk sammen å laget ett format som alle brukte, så kunne media playerne heller konkurere om ytelse/brukervenlighet/funsjoner istedenfor "hvilken må jeg ha får å kunne se film på web" som det er i dag.

Lenke til kommentar

Glimrende!

 

Endelig får vi en oppgradert versjon av Windosw XP. Denne gang er forbedringen at man fritt får velge selv hvilke mediaavspillere man vil ha innstallert :thumbup:

 

Tvang->Frihet er absolutt å betrakte som en oppgradering.

 

Lurer på om det kommer en X64-versjon av denne også. Håper det!

 

Skulle ønske det samme skjedde med Windows messenger og I.E. (og at de ordnet en nettleseruavhengig metode for oppdateringer).

Lenke til kommentar
Endelig får vi en oppgradert versjon av Windosw XP. Denne gang er forbedringen at man fritt får velge selv hvilke mediaavspillere man vil ha innstallert :thumbup:

Man kan da fritt installere hva som helst idag også. Det er ABSOLUTT INGEN SPERRER i XP som hindrer installering av andre mediaplayere, så dette er en latterlig sak i mine øyne.

 

Det eneste det vil føre til er økt mas på support og at folk blir sure fordi ting ikke lenger funker 'out of the box' slik man forventer. De som lever av å selge mediaplayere eller finansierer dem med reklame eller spyware vil selvfølgelig glede seg :)

 

Framskritt? I think not.

Lenke til kommentar
Endelig får vi en oppgradert versjon av Windosw XP. Denne gang er forbedringen at man fritt får velge selv hvilke mediaavspillere man vil ha innstallert :thumbup:

Man kan da fritt installere hva som helst idag også. Det er ABSOLUTT INGEN SPERRER i XP som hindrer installering av andre mediaplayere, så dette er en latterlig sak i mine øyne.

Les formuleringen min en gang til så ser du hva jeg mener.

 

Jeg hintet om friheten ved å velge om man ville ha WMP innstallert eller ikke. (WMP lar seg ikke avinnstallere fra de vanlige windows-versjonene.)

 

Det eneste det vil føre til er økt mas på support og at folk blir sure fordi ting ikke lenger funker 'out of the box' slik man forventer. De som lever av å selge mediaplayere eller finansierer dem med reklame eller spyware vil selvfølgelig glede seg  :)

Ikke fungerer "out of the box" ?? Ting fungerer jo like bra med N-utgavene som de andre utgvene. Husk at begge versjonene skal selges parallellt så de som aktivt velger N-utgaven vet nok hva de velger. De som lever av å selge media-playere kan endelig konkurrere på like vilkår om å få innstallert sin utgave. Her gjelder Darwins utviklingslære. De beste overlever, de dårligste, f.eks de som er spekket med spyware og reklame, går under. De som gir mest for pengene overlever. Problemet tidligere er at MS har effektivt tvunget samtlige windows-brukere til å ha WMP inne på maskinen og at den er "default" ved innstallering. Dette har ført til at veldig mange uvitende mennesker aldri har gitt alternativene en sjanse. En sjanse de fortjener.

 

Nå kan man sikkert være uenige om hva et OS bør være, men jeg mener at et OS skal gi helt grunnleggende saker og ikke en rekke programmer man kanskje ikke trenger eller har lyst på. I stedet for en stor bundlet pakke, bør det være enkeltkomponenter som er valgbare. Også valgbart om man ikke vil ha det der. Hele tiden er tanken sunn konkurranse og darwins utviklingslære. Frihet til å velge er et grunnleggende prinsipp for at både sunn konkurranse og utviklingslæren skal fungere. Uten den friheten vil man på sikt få et monopol som gir mye dårligere produkter enn hvis konkurransen fungerte.

 

Fremskritt? I think so :thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ikke fungerer "out of the box" ?? Ting fungerer jo like bra med N-utgavene som de andre utgvene.

Slettes ikke; putt i en musikk-CD eller DVD, klikk på en MP3-fil, hent en MPG-fil fra nettet, ripp musikk fra egne CD'er til maskinen, eller prøv å høre på nettradio uten en mediaplayer installert...

 

Det finnes vel ikke et menneske idag som ikke bruker datamaskinen sin til noe medierelatert; nettopp derfor er det latterlig å fjerne støtte for dette. Ta heller bort ting som kalkulator, defrag-verktøy, paint, kommandolinje, ftp-støtte, systemverktøyene ++ som et fåtall av 'vanlige' brukere faktisk bruker hvis man på død og liv skal strippe et OS.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke helt holdningen når det gjelder å fysisk fjerne ting man ikke bruker fra et OS; det er da bare å la være å bruke det - jeg krever da ikke at butikken min skal fjerne broccoli fra hyllene bare fordi jeg aldri kjøper det. Vi lever ikke lenger i en verden der man har 20MB harddisker og hver eneste K som kan fjernes er verdifull for ytelsen og kapasiteten til systemet. Et OS har vel aldri tatt så liten andel av et systems tilgjengelige lagringsplass som det gjør idag.

 

Ved fjerning av mediastøtte fra et OS må brukeren gjøre noe aktivt for å få selv den mest banale medieralterte ting til å fungere. I tillegg blir det dyrere for kunden hvis vedkommende ikke er typen som liker spam, spyware eller reklame som motytelse for å få en gratis spiller.

 

Det neste blir vel at MS blir pålagt å ta betalt for sin mediaplayer så andre 'skal ha en sjanse'...

 

Jeg forventer forøvrig at EU gjør noe tilsvarende ovenfor Apple og OS X; det gleder jeg meg til siden det er den plattformen det finnes færrest bra alternativer til mediespillere på nettopp fordi Apple hele tiden har pushet sine egne løsninger. Jeg ser for meg tidenes hylekor når Apple-brukerne verden over ikke lenger har et system som 'bare fungerer uten noe mere dilldall...' ;)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Forøvrig skjønner jeg ikke helt holdningen når det gjelder å fysisk fjerne ting man ikke bruker fra et OS; det er da bare å la være å bruke det - jeg krever da ikke at butikken min skal fjerne broccoli fra hyllene bare fordi jeg aldri kjøper det. Vi lever ikke lenger i en verden der man har 20MB harddisker og hver eneste K som kan fjernes er verdifull for ytelsen og kapasiteten til systemet. Et OS har vel aldri tatt så liten andel av et systems tilgjengelige lagringsplass som det gjør idag.

Poenget er at det ikke går an å fjerne det. Man skal ikke være nødt til å bli påtvingt ting man ikke trenger selv om man har lagringsplass nok.

 

Eksemplet ditt med brockoli er en svært dårlig sammenligning. Si heller at samtlige butikker bare selger "grønnsakpakker" med 10 førskjellige grønnskaker i en pakke. Så hver gang du trenger brockoli så MÅ du kjøpe hele pakken selv om du ikke trenger de andre tingene. Selv om du har lagringsplass nok både i handleposen og bagasjerommet på bilen så synes jeg det er unødvendig å bli påtvunget en fullstendig pakke når man bare trenger deler av den.

 

Poenget ditt med at de fleste har mediarelaterte bruksområder er også dårlig. Jeg sa ikke at MS burde fjerne muligheten for andre mediaspillere samtidig som de fjerner WMP. Du har helt rett i at de fleste har mediarelaterte bruksområder, men det er ikke ekvivalent med at man må påtvinges å bruke en bestemt mediaplayer.

Lenke til kommentar

Sikkerhet er sentralt.

 

Det hadde vært greiere om Microsoft la ved en ekstra CD eller DVD med alle tilleggsprogrammer, med et bra installasjonsprogram / -meny slik at en kunne installere bare det man trengte. Dessuten ville det kanskje tatt kortere tid å installere Windows når en eliminerte bort unødvendig "søppelvare".

 

Alternativt kunne de stoppet opp under installasjonen slik at en fikk velge hva en ønsket å få installert. I tillegg kunne de gjerne ha fått et verktøy som klargjorde for skreddersydd installasjons "image", hvor en kunne brenne en CD hvor kun det en ønsket seg av tillegg ble inkludert. En slik CD kunne være praktisk ved kloning av installasjoner, og ikke minst ved reinstallasjon når ting har blitt tilkludret på harddisken.

 

Linux er jo kanskje litt strevsomt å installere, men har jo valgmulighetene.

 

En kunne jo latt de som ønsket alt installert få beholde dette valget ved å kunne klikke seg forbi skreddersøm. Da ville de fleste være fornøyde. Kanskje til og med system administratorene.

 

Enig med Simen1 at Windows burde fått WindowsUpdate funksjon utenfor IE, og at en kunne velge bort syndebukken IE fra installasjonen. IE er jo så befengt med sikkerhetshull. Det dukker opp nye sikkerhetsbrister hele tiden. Ser ikke ut til at de får has på alle uansett hvor lenge de holder på.

 

Nå har jo Mozilla Firefox et stort sikkerhetshull i versjon 1.0.4. Kan ikke med hånden på hjerte si at noen nettlesere er bedre enn andre, men jeg liker brukergrensesnittet på Mozilla Firefox, og alle mulighetene for justeringer slik at en får en enklere surfehverdag både med hensyn til sikkerhet og funskjoner.

 

Vil vi se en Windows XP Prof. eller Home med IE versjon 7 integrert i installasjons CD'en også snart da? Får håpe versjon 7 er bedre slik de lover oss. Tviler på at det blir helt uten sikkerhetshull.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg syns at EU pålegger folk M$ å droppe WMP i Win. er noe tull. De kunne gjort mye annet. Og det burde ihvertfall ikke bare gjelde for MS. Apple iriterer meg mye mer. Man er mer avhengig av Quicktime enn WMP når man skal se filmer på nettet. Dessuten er man avhenig av iTunes til iPod og se trailers på Apple.com

 

Jeg syns EU burde heller pålagt selskapene å lage åpne standarer/filtyper som alle kunne bruke og ikke lage tjenester "only for ..". Da hadde alle OS kunne brukt det og man slapp flere en media player. Dessuten hadde det blitt mye bedre konkuranse og man kunne valg de programmene man synes er best og ikke det OS/programmet man må ha, fordi verden er avhengig av det.

 

Dessuten er da masse andre programmer man er avhengig av som burde vært åpne så alle kunne lage programmer for det. F.eks. har vi Acrobat reader, Quicktime, WMP, MSN Messenger (alle bruker dessvere det, man man har noen alternativer heldigvis), Word, Exel, Powerpoint, IE, Real Player, og sikkert mange andre jeg ikke kommer på nå.

Lenke til kommentar
<...mye fornuftig...>

:yes: Godt poeng! Åpne standarder for filformater, protokoller osv er mye viktigere enn det med tvungen WMP i Windows. Men alle monner drar og jeg synes det var bra at EU i det minste klarte å vise litt krefter. (Den dagen noen selskaper blir så store at de klarer å underkue stater og unioner, da har det gått for langt)

Lenke til kommentar

Åpne filstandarder er fint det. Det ville gjøre ting enklere.

 

Men det er jo penger selskapene tenker på når de forsøker å beskytte filformatene sine, og samtidig overgå de andre konkurrentene på kvalitet / funksjoner / komprimering.

 

Microsoft er jo betraktelig større enn Apple på OS distribuert i verden, og derfor var det jo Microsoft som ble vist pekefinger fra EU. Fy fy Microsoft, en liten bot, og litt kvesting av produktet. Men alt i alt merker nok Microsoft ikke så mye i pengebingen. Det er nok mer en rettesnor for Microsoft og andre selskaper for fremtiden enn noe som virkelig svir. :roll:

Lenke til kommentar
Men det er jo penger selskapene tenker på når de forsøker å beskytte filformatene sine, og samtidig overgå de andre konkurrentene på kvalitet / funksjoner / komprimering.

Ja, det er selvfølgelig penger som er motivet. Men hva er det de vil beskytte filformater og protokoller mot? Jo, det er mot konkurranse. Om de ikke klarer å hevde seg på kvalitet og egenskaper så kan de bruke sin markedsposisjon til å presse frem produktet likevel. Dette mener jeg bryter med prinsippet om fri konkurranse og bør derfor rammes av konkurranselovgivning. Sunn konkurranse er mye bedre enn tvang for forbrukerene. I det lange løp vil alltid konkurranse gi "mer for pengene".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...