Gå til innhold

Sony DVD-brenner - bare problemer i XP

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Oppsummering av systemet mitt:

Windows XP Home, SP2, alle oppdateringer som er mulige å få tak i via WindowsUpdate.

XP1600+, 1GB 266 DDR, Geforce FX5200, LG 16x DVD/CD-leser. (Ja, den trenger oppgradering sårt, jeg vet. ;) )

Og problemets kjerne: En nyinnkjøpt Sony DVD-brenner. Denne leser CDer og skriver til CDer, men nekter plent å skrive til DVDer.

Problemet arter seg på følgende måte:

Når jeg bruker et program (har prøvd Nero og NTI DVD-Maker 7) for å prøve å brenne til en DVD (Fujifilm 8x 4.7G DVD-R) fryses programmet i det øyeblikket selve brenningen starter, og det går ikke an å løse ut DVDen fra brenneren, det virker som om den rett og slett har slått seg av. Prosessene og vinduene til brenneprogrammet lar seg ikke fjerne via Taskmanager, kun en reboot vil fjerne dem.

Jeg har oppdatert alt som finnes av drivere til datamaskinen min, men på Sonys hjemmesider er ikke engang merket til DVD-brenneren registrert, så det er ingen drivere eller firmware-oppdateringer å hente derfra.

Jeg er mest av alt fristet til å bruke en slegge på brenneren, men det har ikke gått så lang tid at jeg ikke kan bruke kjøpsloven og få en brenner av et annet merke.

Noen som har gode råd, evt. tips om andre DVD-brennere i samme prisklasse (500,-) som er mer pålitelige?

Endret av Kharan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte IDE drivere kan forårsake slike problemer. Prøv å gå tilbake til standard M$ drivere som følger med operativsystemet, eller i det minste oppgradere til nyeste versjon til ditt hovedkort/brikkesett.

Oppgrader programmene til siste versjoner, nero er f.eks 6.6.0.13 siste versjon.

Ellers er min favorittbrenner for tiden BenQ DW1640, tett fulgt av LG GSA-5163D/GSA-4163B. NEC ND-3540 og Pioneer DVR-109 er også ganske trygge valg.

Skrevet (endret)

Har kun standard M$-drivere, da brenneren er OEM og Sony som sagt ikke har noen som helst form for støtte til brenneren.

Brenneprogrammene var nyeste versjon. Jeg har som sagt oppdatert alt som fins av drivere, og ser ikke hva mer jeg kan gjøre bortsett fra å få en brenner av et annet merke.

Endret av Kharan
Skrevet

Du kan prøve å fjerne brenneren fa Device manager, restarte og la windows finne igjen brenneren. Mulig den har fatt en IRQ etc som ikke er heldig.

Videre kan det hende at den er så ny at brennerprogrammene ikke kjenner den igjen. Det fulgte ikke med et program for brenning med brenneren ?

Sony bruker flere underleverandører på sine brennere bl.a. LiteON. Ser imidlertid ikke ut til at dette er en LiteON med Sony front. For øvrig kan du sjekke selv her:

http://codeguys.rpc1.org/firmwares.html

Skrevet

Brenneren var OEM - dvs. uten noe annet enn plasten den var pakket inn i. Dermed ingen drivere eller noe som helst. Brenneren skal være støttet av Windows XP.

Imidlertid har jeg en mistanke om hva som kan være problemet: Miniport-driveren for VIA KT400-chipsettet. Et søk på Google om dette (og ikke minst på viaarena.com) røper at denne driveren ofte forårsaker slike problemer.

Noe annet er jo selvsagt at det er meget vanskelig å avinstallere den uten å korruptere hele Windows-installasjonen. Og VIA har lite hjelp å komme med. Skal prøve å få installert miniport-driverne fra Windows XP-CDen senere i dag.

Skrevet

Kan være noe der.

Hadde et Via kort tidliger og da drev jeg å eksperementerte med Via Miniport og Via Busmaster drivere. Skal ikke være noe problem å skifte uten å ødlegge windows, men man kan aldri være trygg :tease: . Les om det finnes noen bug før du prøver.

Nyester drivere finner du normalt her: http://www.via.com.tw/en/index.jsp

Skrevet

Fant utav det til slutt, og miniport-driveren fra VIA var synderen.

Gikk inn i Device Manager, avinstallerte DVD-leseren og DVD-brenneren, deretter rullet jeg tilbake driveren for den sekundære IDE-kanalen samt VIA Bus Master IDE-kontroller. Etterfulgt av reboot.

Prøvde å brenne nå, og det ser ut til å gå uten problemer. Har et par varseltegn i Device Manager ang. primær IDE-kanal, men har ikke merket noe trøbbel så langt. Jeg merker det nok dersom det er noe alvorlig på gang. :)

Skrevet

Varsel tegn i Device Manager er ikke bra og tyder på at driveren ikke er skikkelig installert eller feil driver. Du bør nok få dette fikset, men kan alltids vente litt mens du tester ut brenneren.

I alle fall er det fremskritt :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...