Dr3as Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Tok livet av en 8GB disk, når molex kontakten passet begge veier var det lett. Var egentlig litt dumt da jeg hadde en del ting på den jeg gjerne skulle ha hatt tak i igjen. Nå har jeg greid å få tak i en helt lik disk og tenkte jeg skulle prøve på den morsome oppgaven å ta platene ut av disk en som er død og putte i disk to. Vet jo ikke om det fungerer men er morsomt å prøve Noen andre som har gjort dette selv?
Inaktiv bruker 2 Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Lykke til, får den så mye som et eneste støvkorn på seg er den uleselig.
Shaetano Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Det vil jeg tru er bortimot umulig, den vil bare bli enda værre og fikse, hvis du da ikke har en ibas kompis eller noe sånt Du kan eventuelt prøve og bytte kretskort men det og vil nok ikke funke..
espenah Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Du kan prøve å bytte om kretskortet på diskene, men å fysisk åpne disken for å bytte platene vil jeg si er en umulig oppgave. Husk at det minste støvkorn er nok til å ødelegge for leserhodet og platene. Du kan få profesjonelle til å ta ut innholdet fra platene, men det koster(!) /Espen
CastorFiber Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Hvis formålet er å få ut dataene av disken, og diskene er like, og du får plassert platene riktig, går dette trolig bra. Ikke forvent at disken varer lenge, støvet tar livet av den, men den kommer til å virke en stund.
aklla Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 kan garantere deg at den ikke funker etterpå, det er nesten umulig å få ut de platene, jeg prøvde i 10 min å få ut en plate, uten å få flyttet på en skrue... men du kan jo bare prøve hvis du har lyst
Dr3as Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 hehe, som sagt dette blir et sånn litt morsomt prosjekt. Det med printkortene var jo ingen dum ide, men regner med at jeg også drepte motoren?? og den står vel ikke på kortet? Det med støv vet jeg, men som en skrev over her, den vil, om det i det hele tatt går fungere kun i en kort stund, så jeg får kopiert ut noe fra den.
Thombr86 Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 (endret) Sikreste er å bytte printkort, om du finner et print av identisk disk da Motoren har nok ikke tatt skade, den fikk 5v istedet for 12v, o underspenning er nok ikke like farlig som overspening... Edit, har prøvd dette selv, men virket ikke pga forskjellig version av printkortet Endret 3. juni 2005 av BrAtTeRn
Simen1 Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Lykke til, får den så mye som et eneste støvkorn på seg er den uleselig. Det er ikke SÅ kritisk. Det er jo ikke sånn at den øyeblikkelig dør så snart det første støvkornet treffer disken. Normalt blir det bare skader på det ene sporet eller det ene lesehodet. Jeg ser på det som en reell sjanse for at han får til å få disken til å fungere (dersom han er forsiktig og ikke skraper opp diskene eller setter fingermerker på dem). Det kan godt hende at det er nok til å få hentet ut mesteparten av det som ligger inne på disken. Men uansett: Det er flott med litt myteknusing om hvor sårbare diskene egentlig er og hva som faktisk er mulig.
Vice Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Prøv! Sjansen er nok stor for at det uansett funker en liten stund dersom du først får sakene til å fungere sammen igjen.
aeinstein Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 (endret) Spennende: hold oss oppdatert. Bytt printkort først! Hvis du for i nærheten av forskningsparken, så kan det hande at du får lov å gjøre det i et renrom = et rom der man går med hvite dresser, latexhansker og hårnett for at det ikke blir for mye støv lufta der inne var HELT RÅ! og ingen støv på noen kanter noe sted!! edit: Hvis ikke du får et renrom : 1: Støvsug et rom, helst med selve støvsugeren i et annet rom 2: Tørk støv overalt 3: Sett på dusjen i... 10-15 min eller finn en annen måte å fukte lufta på, fuktig luft har færre frie støvpartikler! 4: Latexhansker (tror ikke gule gummihansker er gode noe, med tanke på følingen i fingrene) 5: Good luck! Endret 3. juni 2005 av aeinstein
Vice Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Ang. "støvmyten" så er det vel "myth busted" på den. Se feks. her: http://case-mods.linear1.org/hard-drive-mod/
Olavxxx Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 altså.. om det er "morsomt" du vil ha det, tar du å slakter disken og mekker vifte av motoren.. du trenger kretskortet for å dra i gang motoren.. skal si deg du får bra fart i den viften!! hehe. gjorde det med wd caviar 100gb, 8mb cache harddisk.. 8mb cache diskene var rimelig råttne, men 4mb var grei..
Dr3as Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Spennende: hold oss oppdatert. Bytt printkort først! Hvis du for i nærheten av forskningsparken, så kan det hande at du får lov å gjøre det i et renrom = et rom der man går med hvite dresser, latexhansker og hårnett for at det ikke blir for mye støv lufta der inne var HELT RÅ! og ingen støv på noen kanter noe sted!! edit: Hvis ikke du får et renrom : 1: Støvsug et rom, helst med selve støvsugeren i et annet rom 2: Tørk støv overalt 3: Sett på dusjen i... 10-15 min eller finn en annen måte å fukte lufta på, fuktig luft har færre frie støvpartikler! 4: Latexhansker (tror ikke gule gummihansker er gode noe, med tanke på følingen i fingrene) 5: Good luck! hehe, jeg jobber faktisk i forskingsparken. Men blir nok til at jeg gjør det hjemme nå i helgen siden jeg får den identiske disken i kveld. Morsomt at det ble litt diskusjon rundt dette, og jauda, skal holde dere oppdatert Om jeg får noe ut av den så skal den bare kastes etter på, altså begge diskene.. så er bare for å få hentet ut litt data. Kommer vel til å ta litt bilder og sånn for morroskyld Blir et spennede prosjekt synes jeg og kanskje det ikke går så værst
CastorFiber Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 La meg si det slik at jeg har en kontakt hos noen som driver med diskgjenoppretting som levebrød. De er proffe nok. Det er ikke mye vedkommende vil fortelle, men en "vanlig" disk-krasj tas ikke med inn i renrommet. Det gjøres i et helt vanlig rom, fordi det holder at disken fungerer i en halv times tid etterpå. Så bildet som er tegnet av folk i laboratoriefrakk og hårnett for å pelle ut data fra en vanlig disk, er litt overdrevet, for å si det mildt.
Blacki Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 kan garantere deg at den ikke funker etterpå, det er nesten umulig å få ut de platene, jeg prøvde i 10 min å få ut en plate, uten å få flyttet på en skrue... men du kan jo bare prøve hvis du har lyst hehe.. skruene og deksele etc sitter godt ja! Men her er riktig verktøy minst halve jobben.. Har selv demontert å mekket på disker en del, og det er ikke så forbann kritisk som folk skal ha det til. Er man varsom og tar nødvendige forhåndsregler så går det ofte ganske så bra. Jobber man i et "stille" rom uten for mye bevegelse i luften; vifter, ventilasjon, trekk osv.. så skal det litt til å få disse berømte 'støvkornene' på... Skulle du bli helt paranoid så lag deg en "kuvøse" som du kan jobbe gjennom Vil påstå at en person med litt over gjennmsnitt erfaring fra lignede arbeid klarer denne jobben greit og at man vil få ut data sin.. (men husk nok en gang: riktig verkøy har _mye_ å si!) Lykke til!
Dr3as Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Tok å byttet printkortet i førsteomgang, og det funka jo veldig fint, hmm, nesten så jeg må prøve å bytte platene nå, bare byttet tilbake printkortet..
aeinstein Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Så det funka altså? Men prøv den viftetingen også da , med bilder og video .... -offtop- Jobber du som forsker? Syntes du var litt ung da... Med mindre du tok en sinnsykt rask Bachelor... jeg er ett år ut i Bachelor i Materialer og Energi for Fremtiden! /-offtop-
Dr3as Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Hehe, mange firmaer som har kontorer i forskingsparken og ja funket helt fett.. Skal teste med å bytte plater før jeg går på med viftemodden 5400rpm vifte er nice
Forumforumforum Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 (endret) det er vel ikke umulig da, om man jobber under rette omstendigheter, og har kunnskaper/kapasitet til å gjøre noe sånnt. eller så sier jeg en ting bare: Backup! 8gb er ikke mer enn et par dvd plater! Endret 4. juni 2005 av espennyh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå