Gå til innhold

Hvordan få BBA 9800XT til å holde kjeft?


Anbefalte innlegg

Sitter her mer et BBA (built by ATI) 9800XT. Skulle ikke disse ha dynamisk vifte? Denne går hvertfall for full mugge hele tiden. Har prøvd å overstyre den med "atitool" og ymse andre programmer, til ingen nytte. Tempen er jevn på ~59 grader, og det er med overklokking 445/766 mhz.

Har også viftestyring som kunne gjort jobben, men skjønner ikke hvordan jeg skal få styrt hastigheten når det er slik 3-pins kontakt på vifta til skjermkortet :hmm: Var med noen rare overganger til viftestyringa, men ingen som jeg så kunne regulere volten til vifta.

 

Noen tips? Kan evt. skifte til Artic Cooler eller liknende, men da må jeg ta frem baufila og sage meg en åpning, siden dette 9800XT kortet har to-slots løsning. (ikke særlig fristende)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har aldri hørt/sett at noen av R9800 kortene støtter dynamisk vifte styring.

 

Hvis du ikke er redd for å lodde litt på PCB så er det  forholdvis kurant

å lage seg dette. Er du interresert så kan jeg forklare deg hvordan.

 

mvh r

Les en tilfeldig review på internett så ser du at de har det. (Så nettopp igjennom 5 reviews og alle skriver at vifta roer seg etter oppstart :hrm: )

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar

Gogglet dette litt; det er korrekt som det sies her; XT har støtte for dynamisk vifte kontroll, PRO har det ikke (PRO kan moddes).

 

Beklager feilinformasjonen :blush:

 

Hvorfor den ikke virker på kortet til HeRbie kan være at kjernen aldri blir kald nok?

Kan det være en ide å bytte goop? 59 grader er forholdvis varmt.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Tok av kjølern for noen dager for å "sondere terrenget"... La også på AS 5; kjernetempen gikk ned 2-3 grader.

 

59 grader mye? Sjelden har jeg sett noen med luftkjølt kort som ikke har temperaturer rundt 60-70 (særlig med "kjernekraftverket" 9800XT)

 

Uansett tror jeg kjernetempen vises som temperaturen på tempchippen + en viss prosent, så den kan bare stole på så-så. Ellers så er temperaturen på tempchippen behagelige 38 grader.

Lenke til kommentar

59 grader mye? Sjelden har jeg sett noen med luftkjølt kort som ikke har temperaturer rundt 60-70 (særlig med "kjernekraftverket" 9800XT)

Mitt gamle FX 5900 Ultra med klokk på 520 core holdt 40 grader så det går fett og få lavere temp med luft.

 

Edit: Det var FX 5900 Ultra

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...