Gå til innhold

Fire fox eller Opera?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Opera har mange tileggsfunksjoner, hvis man liker sånt.

FF har ikke fult så mange, men fremdeles en god browser.

Foretrekker Opera jeg :)

Jeg vet ikke om jeg kan få sagt hvor feil det er.

Opera har flere enn Firefox? Da har du ikke hørt om extensions...

Du kan nok ikke replikere alle opera funksjoner med extensions ;-)

Og du må ha nerver nok til å møtte dille rundt med å installere dem og sørge for at de ikke kommer i konflikt med andre extensions.

Det er nok gøy for de som liker å "bygge" på sin nettleser, men for de som bare vil ting skal fungere tror jeg det ikke er utopia :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blokkering av reklame? Det er massevis av muligheter for det i Opera. Selv bygget inn. Men du har også:

http://nontroppo.org/wiki/BlockAdvertisements

http://nontroppo.org/wiki/OperaAdblock

Extensions er fint i teorien, men mye knot i praksis.

Kan noen vennlist fortelle meg hva som er så mye bedre med addons i Opera mot FireFox? Jeg har overhodet ikke hatt problemer med Extensions? Jeg har brukt FireFox lenge, hele tiden med Extensions, og ikke hatt problemer.

Skrevet
Blokkering av reklame? Det er massevis av muligheter for det i Opera. Selv bygget inn. Men du har også:

http://nontroppo.org/wiki/BlockAdvertisements

http://nontroppo.org/wiki/OperaAdblock

Extensions er fint i teorien, men mye knot i praksis.

Kan noen vennlist fortelle meg hva som er så mye bedre med addons i Opera mot FireFox? Jeg har overhodet ikke hatt problemer med Extensions? Jeg har brukt FireFox lenge, hele tiden med Extensions, og ikke hatt problemer.

Du kan gjerne ha kjørt lenge med extensions uten problemer. Extensions er ikke roten til alt ondt det er det ingen som påstår, men det er en del komplikasjoner med det når man kjører en del like extensions. F.ex det er mer enn en Tabs extension og kjører du de samtidig kan det gå galt.

Husk extensions er bare et interface mot GUIet og flere extensions kan kjøre mot samme funskjoner og derfor skape konflikter. Husk det er mange extensions og mange muligheter der ute og derfor kan det føre til problemer. Men det betyr ikke at det kan være veldig nyttig for det kan det om du bruker det rikgit. Nå må jeg ærlig si at extensions ikke ville vært grunnen til at jeg hadde brukt Firefox for personlig så bruker jeg ting "out of the box" i opera. Jeg synes Friefox's sterkeste side er Gecko :-)

Man burde fokusere på å konvertere folk fra å bruke IE ikke konvertere mellom Opera og Firefox i og med begge nettleserne er ganske så mye bedre enn IE :-)

Skrevet

Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan et så tåpelig program som firefox fikk over 50 millioner nedlastninger i løpet av så kort tid. Den hele fri program greia er idiotisk. Ikke glem at det er jo loosers og nerds som lager sånne program!!! bare se på den jævla linux, jeg føler synd på de som bruker dager inn og dager ut på å lage så stygge program når man har jo mulighet for den FANTASTISKE windows. Samme her, OPERA er best og vil alltid være best!!!!

Hele opensource er tåpelig....tåpelig....kjedelig....dum....idiotisk....

Opera rules !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Pling: Se på hva? Og hvorfor? Og hva har det med Firefox vs. Opera å gjøre? Begge nettleserne er støttet i alle de operativsystemene og oppfører seg relativt likt.

Skrevet
...

Når jeg ser hvor du poster fra hadde jeg ventet en noe høyere intellektuell standard. Uansett, spar oss for flere innlegg av denne typen framover.

Skrevet
Google-søk i Firefox gjør at Mozilla tjener penger. Se på adressen når du bruker søkefeltet...

Kjempefint dersom browseren sponses gjennom slik virksomhet. Her har Opera virkelig noe å lære også. Istedet for å tulle med adware bør man skaffe sponsing som er usynlig for brukeren.

At man kan "skreddersy produktet nøyaktig slik man vil ha det" er noe som kanskje går an for en bitteliten minoritet som kan skrive kode selv. For de andre kan det være greit med et produkt som allerede er klart. Med Opera kan du selv velge om du kun vil bruke grunnleggende funksjonalitet, eller det som er litt mer avansert. Alt er tilgjengelig hvis man ønsker det. Og det uten å installere tredjeparts programvare.

De tingene som jeg nevnte om skreddersying er nok mest for minoriteter og "spesielt kravstore" brukere ja. Grunnen til at jeg nevnte det var at dette er muligheter som langt overgår mulighetene som ligger i Opera. Om man skal trekke frem fordeler med ett produkt så bør man jo trekke frem de deler som overgår det konkurrerende produktet. Ikke noe poeng i å ramse opp alle likhetene liksom.. :shrug:

Dessuten, når du sier "belemret med adware", så får du det til å høres ut som Opera installerer ekstra adware på PCen, og det gjør den selvsagt ikke.

Nei, noe ekstra programmer er det jo ikke snakk om. Selve Opera browseren er adware i seg selv..

Men for all del, man begynner jo etter hvert å bli ganske vant til FUD fra Firefox-fans... Og Opera er på ingen måte den første konkurrenten som stadig blir rakket ned på av Firefox-fans som har "sett lyset".
Vet ikke hva du sikter til når du sier "å rakke ned på Operabrowseren" men å presisere at Opera ikke er gratis og at det er adware har overhodet ikke noe med "å rakke ned på noe". Derimot å komme med utsagn som indikerer at Opera ikke er adware men fullstendig gratis slik som Firefox er tåpelig og svært svært lite objektivt. Selv er jeg godt kjent med Opera browseren og skal innrømme at hadde det ikke vært adware ville nok det vært browseren jeg hadde brukt idag. Hadde den også vært bygget på åpen standard slik som Firefox hadde den vært enda mer tiltalende. (Dette forutsetter dog at de faktisk får ut en brukbar browser etterhvert som hvor endringer og tillegg ikke går på bekostning av stabiliteten, slik vi har sett et meget stygt eksempel på i v 8.0.)
Skrevet

Ja opera 8.0 hadde en del kræsjere. Det skal ha blitt fikset i 8.01 som forhåpentlig er snart ute. Hoved fokus i 8.01 er stabilitet :-)

Skrevet

Opera tjener faktisk også på Google-søk. Men i motsetning til Firefox, så må Opera basere seg på salg, og sitter ikke og tar imot donasjoner fra store bedrifter som Sun, Nokia, osv.

Skrevet

Smak å behag sier nå jeg. Jeg brukte Mozilla/Fire Fox før, men etter jeg formaterte på lan så var det ingen som hadde det. Valget var mellom Opera og IE. Og, internet explorer er det siste om det så smalt i *****. Kan bare ikke fordra IE.

I starten var Opera ganske dårlig, hundrevis av "ting" over allt, ble jo lettere gal av det, men etter jeg registrerte det fikk jeg fjernet allt jeg ikke ville ha (Trenger ikke registrere det for å fjerne noen reklame-greier) Men etter en stund så ble jeg vant med Opera og nå sitter jeg enda med det. Kan aldri tenke meg og bytte over igjen. + Opera er norsk så...

(For de som lurer på hvorfor jeg ikke bare lasta ner FF så er det for det var 100branmurer som stoppet allt å alle - Var nesten ikke mulig å søke på sol en gang)

Skrevet

Nei, beklager det var ikke meininga.Men føler at Windows er noe lettere å bruke...

Opera 8.0.1 er allerede hos meg. Du kan laste den fra softpedia!!!!! Har ingjen peiling hvordan dette kjedde. Men jeg fått den derfra, selv om at den er ikke offisielt tilgjengelig. Den er ikke beta eller sånt. 8.0.1 !!!!!

Gjest Slettet+3124
Skrevet
Nei, beklager det var ikke meininga.Men føler at Windows er noe lettere å bruke...

Opera 8.0.1 er allerede hos meg. Du kan laste den fra softpedia!!!!! Har ingjen peiling hvordan dette kjedde. Men jeg fått den derfra, selv om at den er ikke offisielt tilgjengelig. Den er ikke beta eller sånt. 8.0.1 !!!!!

Den har build 7624 og er trukket tilbake, fordi brukere meldte om bugs: Ny utgave kommer i løpet av uka sies det.

BTW har 01 ver selv. og hos meg så virker den dønn :thumbup:

Skrevet
Ikke glem at det er jo loosers og nerds som lager sånne program!!!

Jepp, da kan man være sikker på at programmet funker. Så er det bare gangstere som har utviklet Opera eller hva? Oppfør deg som et dannet menneske.

Skrevet
t tilgjengelig. Den er ikke beta eller sånt. 8.0.1 !!!!!

Den har build 7624 og er trukket tilbake, fordi brukere meldte om bugs: Ny utgave kommer i løpet av uka sies det.

BTW har 01 ver selv. og hos meg så virker den dønn :thumbup:

Jøss, de ikke-frivillige helkommerse programmererne med skyhøy kompetanse som fikk jobb i Opera ved å kråle seg gjennom et nåløye kan gjøre feil de også? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...