Gå til innhold

Sony/BMG vil begrense CD-kopiering


Anbefalte innlegg

Dette er virkelig å rette baker for smed.

 

Det er ikke kopieringen i skolegården som påvirker salgstallene.

 

(Hvor mange millioner tror du en skoleelev har til å bruke på musikk?)

 

Det som virkelig skader dem er de store industrikopiererne som brenner en million Britney Spears album med tro kopi av både cover og CD-trykk og så selger dem videre til vanlige forretninger for salg til deg og meg.

 

Jeg og alle i min bekjentskapkrets kommer gjennom et helt liv ikke til å brenne så mye som en europall med CD'er tilsammen. Hverken lovlige eller ulovlige. Mens mafiaen spytter ut trailerlass etter trailerlass med ulovlige kopier.

 

De lager bare ris til sin egen bak.

Skole-elevene slutter å kopiere av hverandre (som de har gjordt siden kassettspilleren kom) og hører derfor mindre musikk. Når de så er ferdige og får jobb så er de heller ikke vant til å høre på så mye musikk og kjøper derfor mindre.

 

Og det de kjøper er kanskje produsert i en nedlagt fabrikk i russland, siden de kriminelle fortsatt har like gode betingelser som før (hvis ikke enda bedre siden Sony sikkert vil sette opp prisene så mafiaens fortjeneste blir enda større)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og bare en liten kommentar til artikkelen

 

Den dagligdagse piratkopieringen der man "låner" et par spor fra en CD ser ikke ut til å bli oppfattet som veldig alvorlig av forbrukerne. Det er nettopp denne typen piratkopiering man søker å begrense - samtidig som man ikke gir brukerne dårligere mulighet til å ta kopi av originalmediet.

 

Den såkalte dagligdagse piratkopieringen er slett ikke piratkopiering. Det er en lovlig rett vi har hatt i alle tider. Helt siden første gang noen ristet runer på en stein så har ting blitt kopiert.

 

Saken er at Sony prøver å lure til seg rettigheter de ikke har og heller aldri har hatt før nå.

Lenke til kommentar

Nok en artikkel som frisker opp debatten om piratkoiering. Har vært mangen av dem i det siste.

 

Man kan vel spørre seg hvorfor de gidder å lage slike sperrer. Den blir jo brutt av en datanerd samme dag som teknologien blir lansert, eller før. Jeg er sikker på at alle disse kopisperrene for hackere er som godteri for en 5-åring.

 

Har det noen gang vært undersøkt hvor mange som ville kjøpt en en CD om den ikke var mulig å få tak i på nett eller kopiere av en kompis. Da tenker jeg ikke på amerikanske undersøkelser. KJØPT OG BETALT! KJØPT OG BETALT!

 

75% av piratkopieringen synes jeg høres litt drøyt ut. Har jo sett bodene til de lokale musikkselgerne i andre land lenger øst. Der må man jo betale for en piratkopi. Burde det ikke være litt høyere prioritert å ta de som tjener penger på piratvirksomhet?

Lenke til kommentar

Siden jeg har flere varianter av denne kopisperren liggende her kan jeg opplyse om at den fungerer glimrende :(

 

Dere som ikke tror at den fungerer les her:

 

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=111819

 

 

Spiller ingen rolle for meg om man kan brenne kopier eller ikke, jeg vil bare lagre lyden på hd/iPod. Skjønner at de bruker sperren på promoskiver, men nå er det vel bare et tidsspørsmål før sperren blir brutt.

 

Dessuten:

 

oktober 2004:

Sony "lytter til forbrukerne" og kutter kopisperre:

"Talskvinne Kimiko Ohashi i Sony Music i Japan sier til Associated Press at bare en liten andel av befolkningen misbruker platene til piratkopiering."

db.no

 

 

Mai 2005

Sony innførrer ny og enda kraftigere kopisperre:

"Ifølge en uttalelse fra Sony BMG skal omtrent 75 prosent av piratkopieringen være relatert til ripping og brenning av CD-er. Dette referes til som såkalt "skolegårdskopiering" fordi det er svært utbredt blant studenter.

Sony/BMG ser det som svært viktig å stoppe denne virksomheten og utforsker derfor nye metoder for å hindre forbrukerne å lage ekstra kopier av brente CD-er."

hw.no

 

Da er det vel riktig og si at Sony ikke bryr seg om forbrukerne lenger?

Selv om Sony riktignok aldri sluttet å gi ut skiver med kopisperre, dette var egentlig bare et pr stunt fra Japan.

Jeg nekter simpelthen og tro at det er brenning av brente cd-plater som er problemet. Det er nok også grunnen til at det ikke fremlegges tall. Tror ikke slike utalelser akkurat hjelper plateindustrien som allerede sliter med lav troverdighet.

Lenke til kommentar

Hmm. En interessant ting som ville vært interessant å vite. For de av dere som ikke, av forskjellige årsaker, kjøper musikken, har dere den lagret på data, eller et uhåndterbart format ala Audio-CD? Vil tro at det førstnevnte er det vanlige. Jeg vet at når jeg kjøper CDer, så ripper jeg det ned til mp3 og har det på HDen, siden jeg ikke har noe større anlegg her oppe i nord for tiden. Så hvordan kan de da forvente at EAC eller CDex skal lagre ned den kopisperren?

Lenke til kommentar
Hmm. En interessant ting som ville vært interessant å vite. For de av dere som ikke, av forskjellige årsaker, kjøper musikken, har dere den lagret på data, eller et uhåndterbart format ala Audio-CD? Vil tro at det førstnevnte er det vanlige. Jeg vet at når jeg kjøper CDer, så ripper jeg det ned til mp3 og har det på HDen, siden jeg ikke har noe større anlegg her oppe i nord for tiden. Så hvordan kan de da forvente at EAC eller CDex skal lagre ned den kopisperren?

Har ikke peiling... Tenkte på akkurat det samme. Blir neppe noe suksess! :thumbup:

Eller så kan man jo bare kjøpe TDK plater da :p

Lenke til kommentar
Siden jeg har flere varianter av denne kopisperren liggende her kan jeg opplyse om at den fungerer glimrende :(

 

Dere som ikke tror at den fungerer les her:

 

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=111819

Det her er vel ikke snakk om samme type sperringer som i artikkelen. I innlegget du lenker til snakker jo folk om å brenne en orginal.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hmm. En interessant ting som ville vært interessant å vite. For de av dere som ikke, av forskjellige årsaker, kjøper musikken, har dere den lagret på data, eller et uhåndterbart format ala Audio-CD? Vil tro at det førstnevnte er det vanlige. Jeg vet at når jeg kjøper CDer, så ripper jeg det ned til mp3 og har det på HDen, siden jeg ikke har noe større anlegg her oppe i nord for tiden. Så hvordan kan de da forvente at EAC eller CDex skal lagre ned den kopisperren?

Jepp, jeg gjør det samme med mine cder, dvs jeg ripper ned til flac, som er lossless, som jeg kan brenne i full kvalitet når som helst om jeg ønsker. Så for meg er den kopisperren 100% verdiløs.

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne utgaven av xcp kan ikke rippes, det er jo det som er "problemet"

Ikke mye vits i den brenne-sperren om man kan rippe lyden for så og brenne denne.

 

Har prøvd på alle måter å rippe, også med EAC .95 prebeta3 og TOC detection, uten å lykkes.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar
Denne utgaven av xcp kan ikke rippes, det er jo det som er "problemet"

Ikke mye vits i den brenne-sperren om man kan rippe lyden for så og brenne denne.

 

Har prøvd på alle måter å rippe, også med EAC .95 prebeta3 og TOC detection, uten å lykkes.

Men det er en helt annen kopisperre, som ikke har noe med denne artikkelen å gjøre. Denne artikkelen handler om en sperre som tillater en kopi, men kopien kan ikke kopieres videre.

 

Forøvrig har jeg tilgode å treffe noen audiobeskyttelser som ikke kan rippes med rette drevet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei det er xcp på disse platene. Jeg er så heldig at jeg får promoer, og skjønte ikke hvordan de hadde klart og brenne en cd med xcp siden jeg ikke klarte det.

Før jeg leste om denne nyheten for et par dager siden, selskapet i norge har brennt kopier av et eks de har fått fra usa. Som man ikke kan brenne videre eller rippe. Noe som er genialt for promospredning, men ikke for vanlige cdplater du kjøper i butikken.

 

Ingen på cdfreaks.com har klart å knekke xcp, så ATWindsor har nok ikke truffet denne enda.

Lenke til kommentar
Nei det er xcp på disse platene. Jeg er så heldig at jeg får promoer, og skjønte ikke hvordan de hadde klart og brenne en cd med xcp siden jeg ikke klarte det.

Før jeg leste om denne nyheten for et par dager siden, selskapet i norge har brennt kopier av et eks de har fått fra usa. Som man ikke kan brenne videre eller rippe. Noe som er genialt for promospredning, men ikke for vanlige cdplater du kjøper i butikken.

 

Ingen på cdfreaks.com har klart å knekke xcp, så ATWindsor har nok ikke truffet denne enda.

Men hvor kommer da aspektet emd å kunne brenne en kopi til seg selv? Artikkelen sier da vitterlig at det er mulig å kopiere plata en gang?

 

AtW

Lenke til kommentar

Selskapene har testet sperren på promoplater før de fremover nå også skal bruke den på retail-produkter.

 

Promoplater sendes ut til personer de mener har interesse av å høre plata før den kommer i salg. De vil imidlertid ikke at plata skal bli kopiert og tilgjengelig for folk flest før lansering. Derfor er min promo i dette tilfellet en cdr som allerede er brent og dermed ikke kan brennes videre. Bra for selskapet som ikke lenger trenger å bestille et nøyaktig antall "personlige" cd-plater fra cd-pressa, men kan selv brenne kopier fra sin "master".

 

Retail plater er presset på fabrikk og kan kopieres en generasjon.

 

Ingen kan derimot rippes.

Lenke til kommentar
Selskapene har testet sperren på promoplater før de fremover nå også skal bruke den på retail-produkter.

 

Promoplater sendes ut til personer de mener har interesse av å høre plata før den kommer i salg. De vil imidlertid ikke at plata skal bli kopiert og tilgjengelig for folk flest før lansering. Derfor er min promo i dette tilfellet en cdr som allerede er brent og dermed ikke kan brennes videre. Bra for selskapet som ikke lenger trenger å bestille et nøyaktig antall "personlige" cd-plater fra cd-pressa, men kan selv brenne kopier fra sin "master".

 

Retail plater er presset på fabrikk og kan kopieres en generasjon.

 

Ingen kan derimot rippes.

Og hvordan klarer de å få til at man kan kopiere og ikke rippe?

 

AtW

Lenke til kommentar
Alle gitarer vil fra 1/7-05 selges med hardware som hindrer framføring av musikk med mindre TONO-avgift er betalt.

 

På den annen side, da slipper vi forhåpentligvis å lide oss gjennom enda en "stairway to heaven" framført av Full Dimling På Nachspiel. :p

 

 

 

Seriøst, *hvis* de får det til reint teknisk er det en løsning jeg faktisk kan leve med. Det vil si: Lovlig bruk og kopiering skal være så enkel at du ikke engang merker at sperra er der.

1f y0u c4n r34d th1s y0u n33d t0 g3t l41d!!!!!!!! den var for lett.. :p uhh h

 

on topic: Virker greit dette dersom de får det til å funke. ..

den der leste jeg lett :hmm: er vel påtide å gjøre det slutt med pc'n vel :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...