Gå til innhold

Raskeste vei igjennom danmark


Weezel

Anbefalte innlegg

God morgen, kjære med-forum'ere

 

Planlegger en liten utflukt til våre kjære naboland danmark i sommer.

Båt blir tatt til Hirtshals, og vi skal deretter kjøre til et hus leid på Blåvand.

 

Spørsmålet mitt er hvilken vei som er kjappest å kjøre (tenkte kansje noen her hadde tatt den turen før).

 

Route 66 sier det er kjappest å kjøre motorveien - men den ser -på kartet- ut som en skikkelig omvei i forhold til riksveien. Det er 2 mil forskjell på de to rutene i følge route66 - men det tror jeg er feil. Greit nok at det er høyere fartsgrense på motorveien, men riksveien ser mye kortere ut.

Se bilder for forklaring:

 

Motorveien - 36,9 mil

Riksveien - 34,8 mil

 

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

 

-Nicolai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nok masser av tid til å prate med hyggelige dansker, og røde pølser blir det masse av (okei da, jeg er eneste som diggerdigger de av de som skal ned, men fortsatt :))

Men nå har det seg sånn at vi skal være der en uke, og første dagen er det førsteprioritet å komme på plass i huset og pakke ut, så vil vi heller se litt rundt senere :)

Lenke til kommentar

I Danmark vil jeg anbefale å ta motorveien med 110 Km/t fartsgrense.

 

Det som er definert som riksvei er ofte av sjaber kvalitet, og aldri med enn 80 km/t, dersom ikke det er bare tofelts 60 km/t. Dersom du er sikkelig uheldig havner du innom alle småbyene med 30 km/t.

 

Det lønner seg lite å se på distanse, du må se på kjøremønster og fart.

 

Det så ut som en sikkelig omvei på kartet, men dersom du antar :

 

Motorvei 110 km/ over 369 km er lik 3.35 timer

Riksvei 80 km/t over 348 km er lik 4.35 timer.

 

Du kan ikke regne med over 80 km/t på riksveien, samt at den ikke er beregnet for lange distanser, dvs svingete og går gjennom byer og tettbebyggelse.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Fartsgrensen på motorveien i danmark er vel på 130, er den ikke?

vet de har hatt en kampanje gående på å skru ned farten på de fleste veier, men trur farten på den hovedveien igjennom danmark ble holdt til 130..

 

Uansett, weezel, jeg gleder meg til tur, gjør du? :D

Lenke til kommentar
Fartsgrensen på motorveien i danmark er vel på 130, er den ikke?

Jepp, det er fortsatt 130 ser det ur til: Trafikken.dk. Merk at det kun er på motorveien, og kun på enkelte strekninger, mens det innimellom vil være både 110 og 90. (Slike husker jeg det fra sist jeg kjørte der, men det er noen år siden.)

 

Jeg har kjørte begge veier. Jeg pleier å si: Ta småveiene fra fergen, og motorveien til... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, hvis vi tar riksveien, så blir det nok til, vi rekker ikke det fra :)

 

Blåvand er valgt pga stranda samt huset var billig i sin prisklasse, har ingen erfaringer med "det sydfynske øyhavet" men sikkert fint der og! :D

 

Snakket med en dansk kamerat av meg som mente det ville være kjappere å ta motorveien - fartsgrensen er 110 som standard, med 130 på spesiellt merkede steder :)

Lenke til kommentar

Jeg har sikkert kjørt 15-20 ganger nedover der, både på motorveiene og de andre og jeg vil tro det blir nesten hipp som happ tidsmessig faktisk kanskje litt lenger tid på E-46 (?)

Trafikken går stort sett i 100+ på alle vanlige riksveier untatt der det er tettbebyggelse. I fjor kjørte jeg til Brande som ligger inne i landet syd-vest av Århus. Jeg kjørte motorveien og tok av etter Århus, mens noen andre kjørte samme vei du har tenkt. De andre kom ca 10-15 minutter tidligere fram. Og så er det litt koseligere å kjøre de lokale veiene.

 

Edit:Leif

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...