Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Taper mye på å kjøpe en lettsykkel?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fryktelig lyst på en lettsykkel, men det koster jo vannvittig mye penger.

 

Lappen koster vel rundt 12k og en brukt sykkel 30-40k.

 

Men når du har tatt lettsykkellappen, trenger du jo bare ta teoriprøva og oppkjøring når du skal ta billappen. Hvor mye sparer jeg på dette?

 

Hvor mye synker sykkelen i pris om jeg kjører gjennomsnittlig langt med den?

 

Hvor mye vil jeg få igjen av de 40-50 tusen jeg bruker på lettsykkeldrømmen?

 

EDIT: Leif

Endret av stian123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykkelen synger ikke akkurat i verdi då, men den synker :p

 

hvis du kjøper en ny sykkel til 40-50 tusen får du nokk sikkert solgt den for 30-35 tusen om noen år.

 

og det med billappen, du MÅ ta de obligatoriske landevegskjøringene,l mørkekjøring, glattkjøring osv.

 

 

Men det e jo alltids gøy med lettsykkel, har selv en TSX og har så sinnsykt lyst på lettykkel

 

 

 

Kjøp deg lettsykkel hvis du har penger til de.

Lenke til kommentar

Det er alltid han som triller sykkelen ut av butikken som tar den største delen av pristapet, den første kjøreturen er den absolutt dyreste, kjøper du brukt ville jeg sett på noe i prisklassen 20-25000 og ikke de hotte modellene med totaktere med mindre du er forberedt på å tape mye av det du betaler (de faller fort i verdi etterhvert som motoren bryter sammen og markedet kommer til å bli mettet av dem rimelig snart).

 

Det trenger ikke å bli så dyrt hvis du ikke er nødt til å ha det "hotteste", vil du ha en fjær i hatten på mc-treffet kan du bare glemme RSer og NSRer, da er det en sånt som dette som gjelder. Den taper seg ikke i verdi, den bare stiger og har en evighetsmaskin på 15hk, 17 med orginal kamaksel (fikk nesten litt lyst på den selv), den er veteran (= ingen veiavgift og bare tilnærmet symbolsk forsikringspremie)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

MailMan13, så har det noe med utseende og gjøre og da, beklager, men jeg kan ikke si den er så fin ( min mening )..

 

Mailman, det med at totaktere blir så fort ødelagt har MYE med mannen som kjører, altfor mange rompekjører disse syklene!

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Det er jo det som er motorsykkel, ikke det der nye som stort sett er laget av plastikk. Ingenting i dag kommer i nærheten mener nå jeg. (Det finnes en versjon med fullforniklet tank også, den er pen den, og hadde kostet skjorta og enda litt til i dag...)

 

En annen ting, man lager motorsykkler på en helt annen måte i dag enn man gjorde på 70 og 80 tallet, i dag sitter det økonomer og regner ut nøyaktig hvor billig hver enkelt skrue kan være innenfor slitestyrken og levetiden som er fastsatt. Resultatet av det er at når de lager en motor som er beregnet på å gå 20-30000 som de fleste småsyklene er i dag så er de utslitt etter netopp 20-30000km med normal bruk, og ikke 50-60000 km som de gjorde på 70 og 80 tallet (Ja de er flinkere å lage motorer i dag, men de er også flinkere til å beregne kostnader og minimumskvalitet).

 

Og før noen sier noe om hvor dyrt og komplisert det er med firtakter, et komplett orginalt kamaksel-sett til en CB125 fra 70 tallet koster 79GBP og ventiler 10GBP fra england, legger man på pakningsett og stempler vil man kunne totalrenovere hele motoren for 3000,- i deler hvis man gjør jobben selv. (på disse motorene er det faktisk helt kurrant å gjøre alt selv) Da går den lett 50000km til så lenge den ikke står ute og ruster.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...