Gå til innhold

Reisemål med politisk innhold


Anbefalte innlegg

Heisann alle samfunnsvitere! Vi har nå igangsatt planleggingen for en utenlandstur våren 06'. Jeg lurer derfor på om det er noen her inn på Hardware som har noen forslag til reisemål hvor min Samfunns Kunnskap klasse kan reise, dette bør helst stå i stil med det pensumet derav enten inneholde organer som er sentrale på et internasjonalt plan, har vært sentrale(byggninger/områder av historie politsik bakgrunn) Det er allrede kommet inn noen forslag som er intressante , men det ville vært morro å se hva folk her kan komme opp med! Forøvrig skal turen(transport,aktiviteter? og bo opphold) helst koste under 5001kroner per snute, og det vil bli omtrent 60deltagere. Både buss,båt og fly er aktuelt. Til nå er noen av forslagene:

 

Oslo

København

Moskva

Praha

Tyskland

Belgia/Nederland

 

Dette er plaser sk-klassene har vært før og har gode erfaringer med, jeg personlig har veldig lyst til både moskva og praha, men har egentlig ingen helt konkrete argumenter på hvorfor jeg vil reise der. Ellers har jeg tenkt bittelitt over

 

Roma og Jerusalem er det noen andre forslag, eventuelt noen som vil ta seg tid å liste opp noen argumenter for å reise hvor og hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, særlig budapest var av interesse, kan forøvrig nevne at ølen er da billigere i Tsjekkia(Pilsens hjemland(budweiser o.s.v.) Men alkohol priser er da ikke det som skal spille størst rolle. Frankrikes relevans iforhold til Eu avstemmningen, og hvordan kan en påvise dette? er det noen spesielle byggninger f.eks en kan besøke? Det skal jo ha noenlunde skole faglig innhold. Auswhich og polen ser jeg som uaktuelt iogmed at halve klassen har vært det før. Men takker for all respons og håper det kommer mer! :)

Lenke til kommentar

Siden turen ikke skal bli altfor dyr ville jeg ha vurdert en lavbudsjett-tur i f.eks Øst-Europa. Hvis dere har god tid vil jeg foreslå følgende at dere går for mini-interrail i Øst-Europa?

 

1.Kielfergen, buss til Berlin. (mye historisk, kulturelt og politisk innhold)

 

2.Etter et par dager i Berlin tar dere tog til Warszawa.

 

3.Fra Warszawa drar dere østover med tog til Minsk. Her kan man oppleve hvordan livet så ut i Østblokken tidligere.

 

4.Fra Minsk kan man f.eks ta nattog til Moskva eller St.Petersburg. I begge tilfeller er det plenty med hsitorie og stor kultur å oppleve. Fra St.Petersburg tar man båten til Stockholm (evn. via Tallin) og tog tilbake til Oslo eller annet sted i Norge.

 

Fin tur for et 8-10 dagers opplegg med mye opplevelser! Billig blir det også, dere bor på billig vandrehjem eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...