Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt å sette opp AD, hvor brukerne lagrer alle filene de vil ha backup av på hjemmeområdet deres på serveren, men har noen forslag til hvilken måte jeg skal ta backup av det? Jeg kan jo sette opp en ekstern hdd som det blir tatt backup av daglig, men da er jeg jo screwed hvis de begynner å brenne eller lignende.

 

Per dags dato skulle det bare vere 2 brukere på nettverket, men etter vert skulle de utvide til 40-50 brukere.

 

Hva backup løsning ville dere valgt?

Lenke til kommentar

Kunne noen gitt meg en liten guide på å sette brukere som har skrivebord osv på serveren istedenfor klienten?

Og hvordan jeg får "customized" skrivebordsmiljøet slik at brukeren har begrenset med ressurser?

Og hvordan jeg får serveren til å installere programvare på klienten som brukeren skal ha tilgang til? eks. office og antivirus. RIS er satt opp allerede :D

Lenke til kommentar
Kunne noen gitt meg en liten guide på å sette brukere som har skrivebord osv på serveren istedenfor klienten?

Og hvordan jeg får "customized" skrivebordsmiljøet slik at brukeren har begrenset med ressurser?

Og hvordan jeg får serveren til å installere programvare på klienten som brukeren skal ha tilgang til? eks. office og antivirus. RIS er satt opp allerede :D

 

Du kan deploye MSI pakker via GPO

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å sette opp AD, hvor brukerne lagrer alle filene de vil ha backup av på hjemmeområdet deres på serveren, men har noen forslag til hvilken måte jeg skal ta backup av det? Jeg kan jo sette opp en ekstern hdd som det blir tatt backup av daglig, men da er jeg jo screwed hvis de begynner å brenne eller lignende.

 

Per dags dato skulle det bare vere 2 brukere på nettverket, men etter vert skulle de utvide til 40-50 brukere.

 

Hva backup løsning ville dere valgt?

Obs: Ting jeg "brant" meg på under min fagprøve forrige uke (fikk meget godt bestått, btw^^) var at windows server 2008 har fjernet muligheten for å lagre til tape i Windows Server Backup. Så da trenger du et eksternt program som tar seg av den oppgaven. Jeg løste det ved å ikke bruke tapes, men heller eksterne disker i sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg med å sette opp AD slik at brukerne ikke får lokale profiler, men at alt lages på serveren? sliter veldig med dette.

 

Er roaming profiles du tenker på? Hvis du eventuelt har Windows Server 2003/2000 boken så står det hvordan det gjøres. Eller denne kan kanskje hjelpe deg: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc738596.aspx

Endret av heisau
Lenke til kommentar

Jeg hadde rekruttskole fra august til oktober, så har egentlig vært lærling i 1 år og noen måneder, og jeg har fagprøven akkurat nuh! :)

 

Men tilbake til roaming profiles, ingen tips og triks? Jeg sliter med det, og jeg kan jo ikke sette opp en server uten, det blir bare teit.. :p

Lenke til kommentar

Skulle sette opp alt IT relatert i en barnehage, de skulle ha 2 maskiner i starten, en på kontoret og en for resten, den på kontoret skulle ha tilgang til en felles mappe for administrative data, og begge skulle ha en office pakke og en nettleser. Det måtte også være lett å legge til nye brukere, for barnehagen hadde planer om å bygge kraftig ut, ca 40-50 brukere.

 

Har satt opp Windows server 2003 med DHCP, DNS og AD til nå, så skal jeg starte og konfigurere ADen nå.

 

Edit: Alle maskinene skulle også ha tilgang til en felles skriver.

Endret av Sjark
Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting, når jeg setter Roaming Profile på følgende måte, setter profile path i brukeren til "\\Servernavn\profiler\%username%" da lager den selv en mappe med brukernavnet på og setter alle security på mappen sånn at ingen andre kommer inn i den, selv ikke admin, hvordan vil det da gå med backup? jeg fikk ikke kopiert mappen engang, uten å overta ownership og gi megselv tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...