Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Bare lurer på en ting, når jeg setter Roaming Profile på følgende måte, setter profile path i brukeren til "\\Servernavn\profiler\%username%" da lager den selv en mappe med brukernavnet på og setter alle security på mappen sånn at ingen andre kommer inn i den, selv ikke admin, hvordan vil det da gå med backup? jeg fikk ikke kopiert mappen engang, uten å overta ownership og gi megselv tilgang.

 

Hvordan fikk du det til å virke så fort? :p jeg har slitt med det i hele dag :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare lurer på en ting, når jeg setter Roaming Profile på følgende måte, setter profile path i brukeren til "\\Servernavn\profiler\%username%" da lager den selv en mappe med brukernavnet på og setter alle security på mappen sånn at ingen andre kommer inn i den, selv ikke admin, hvordan vil det da gå med backup? jeg fikk ikke kopiert mappen engang, uten å overta ownership og gi megselv tilgang.

Domain admins vil vel få tilgang uansett?

Lenke til kommentar
Mappen du delere må du gi full tilgang til Everyone på sharing og full access til users/AD på security (mappen på serveren der profilene skal ligge).

 

ah.. tror jeg ble litt klokere nå, har ikke lagt til om mappen i selve AD, trodde det gikk av seg selv.

Lenke til kommentar

Hurtigguide til Roaming Profiles.

1. Lag en mappe du kaller feks "profiles" på root på C-disken.

2. Del mappen, og kall sharen det samme, gi Full tilgang til Everyone, og trykk security, og gi full tilgang til AD/Users.

3. Finn brukeren i AD, gå inn på properties -> Profile.

4. Skriv inn følgende i Profile Path: "\\SERVERNAME\profiles\%username%"

bytt ut SERVERNAME med navnet på serveren, la %username% stå, ikke bytt det ut.

Nå vil den opprette profilen ved pålogging, og lagre mine dokumenter etc etc til den ved avlogging.

Lenke til kommentar

Takk Cell, det hadde vert fint, tviler på sensor hadde merket at det ikke hadde fungert, iom at backup løsningen min er en online løsning, så jeg har bare dokumentert den, ikke lagt den inn på server, men greit å vite selv, for nå må jeg først sette admin som owner på mappen, så gi admin tilgang, og det samme må gjøres på alle undermapper.

 

Edit: fant den selv, Under Computer Configuration -> Administrative Templates -> System -> User Profiles -> "Add the Administrators security group to the roaming user profiles"

Endret av Sjark
Lenke til kommentar

Bare et lite synspunkt fra meg Sjark, jeg tror ikke det lønner seg å legge profiler osv på C: disken, heller opprette en partisjon kaldt D: og legge filer og profiler der.

Sensoren jeg har sa ihvertfall at han anbefalte meg å tenke slike ting på egenhånd, og han nevnte da det som et eksempel da jeg hadde møte med han.

Lenke til kommentar

Jeg ser det, hvis det sjer serveren krasjer e.l. men i.o.m at alt blir tatt backup av hver kveld burde det ikke ha noe å si, sitter på en maskin med kun 20GB harddisk så har så vidt plass til en D-disk på denne maskinen :p men tror jeg skal ta det med i dokumentasjonene, er bedre å legge det på en annen disk enn systemdisken hvis mulig ja.

Lenke til kommentar
Takk Cell, det hadde vert fint, tviler på sensor hadde merket at det ikke hadde fungert, iom at backup løsningen min er en online løsning, så jeg har bare dokumentert den, ikke lagt den inn på server, men greit å vite selv, for nå må jeg først sette admin som owner på mappen, så gi admin tilgang, og det samme må gjøres på alle undermapper.

 

Edit: fant den selv, Under Computer Configuration -> Administrative Templates -> System -> User Profiles -> "Add the Administrators security group to the roaming user profiles"

Toppers :)

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet en løsning, lag en OU som du kaller maskiner elns, og legg alle pcene i ADet over i den. Lag en group policy tilknyttet den som setter "Computer Configuration -> Administrative Templates -> System -> User Profiles -> "Add the Administrators security group to the roaming user profiles" til Enabled, restart klientmaskinen, lag en ny bruker og det vil fungere, funket ivertfall for meg, tror kansje jeg aktiverte "NO Override" på GPOen også.

 

Noen som vet hvordan jeg kan endre default plassen en nye maskin på domenet legger seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...