Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Offentlig krav å bytte airbags etter 14 år?


Anbefalte innlegg

Den norske importøren? Bilmerket?

En av disse, men det er vel ekstremt skjelden at airbagen ikke virker. Du finner endel historier men disse koker stort sett ned til at kollisjonen var av en slik art at airbagen ikke skulle løste ut. Husker da AB ble lansert for massemarkedet rundt 1993 - 94 at journalister og reddningspersonell mente at dette ikke fungerte enten fordi den hadde "sprukket" og hang der som en tompose eller at de ikke skjønte at det stort sett er på reine frontkolisjoner putene løser ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amerikanerne burde være glad airbaggen er oppfunnet, det er nok ingen tvil om at den har reddet veldig mange liv der pga dårlig beltebruk...

Ved manglende beltebruk har vel airbag motsatt funksjon? Mener å ha lest at airbag gjør større skade enn den hjelper dersom man ikke bruker belte...

Lenke til kommentar

Å treffe en pute er en ting, men dessa Airbaggene blir blåst opp med en slik kraft, at de trenger beltene til å "bremse" kroppen før den treffer påsan med luft.. Den er HARD, den puta, og krafta på den er nok til å brekke nakken på deg når du ikke har belte på deg.

Lenke til kommentar
Å treffe en pute er en ting, men dessa Airbaggene blir blåst opp med en slik kraft, at de trenger beltene til å "bremse" kroppen før den treffer påsan med luft.. Den er HARD, den puta, og krafta på den er nok til å brekke nakken på deg når du ikke har belte på deg.

AB er oppblåst før du treffer den med eller uten belte, den er alldeles ikke hard sammenlignet med de tingene du treffer hvis du ikke har AB, det er ventiler på dem som slipper ut gassen for og bremse kroppen mykt. De tilfellen som du nevner med og brekke nakken er enten svært, svært korte personer på under 1.50 eller barn som ikke sitter korrekt festet eller står i forsetet o.l og dette er stort sett i USA hvor man har rapportert om noen ytterst få tilfeller.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var motsatt. Før var i alle fall airbaggene i US-biler større enn europeiske, nettopp for å dekke mest mulig når menneskene blir kastet mot dashbordet. Det må da være bedre å treffe en pute enn dashbordet?

AB ble i US utviklet for og håntere belteløsebrukere og er vel på ca 70l på førersiden, i europa laget man en som primært skulle beskytte hodet og kalte den eurobag og den var på ca 35l.

Om eurobagen fortsatt er i bruk på nye biler vet jeg ikke, jeg tviler på at den er det.

Lenke til kommentar
Hey, endelig en som er enig :thumbup: . Hvor store ABene er nå for tida vet jeg ikke, men skulle tippe de ikke er så veldig store, siden man nå snart har dem overalt i bilen...

Tipper det kan bli litt overfylt i kupeen om man sitter 4 folk der, i tillegg til 12 airbagger à 70 liter.. :p

Lenke til kommentar
Dette ang. hva som er "best" og "myter", tror jeg er en jobb for Mythbusters!

Nå er ikke dette ett område hvor man trenger et TV-program for og få frem resultater, det er forsket for et utall milliarder på området og fabrikkene tester alt.

AB ble opprinnelig påtenkt belteløse brukere i USA og da ville de neppe laget en innrettning som drepte dem.

Og hvis du husker litt tilbake så var det masse myter om AB i norge, historier om fører som ble kvalt i airbagen, at de tok fyr fordi folk så røyken og pulveret de er innsatt med osv, at de løste seg ut bare du tok hardt i rattet, at de vile forhindre sikten etter at de løste seg ut og sikkert enda mer sprøyt og myter som jeg ikke husker i farten.

Men AB erstatter ikke beltet og man må bruke belte skal man ha full effekt og sikkerhet ved ulykker.

Lenke til kommentar

De fleste merker har mulighet for å kjøre en test på AB kretsene for å sjekke at alle komponentene har kontakt. Mulig de anbefaler bytting etter x antall år pga. de ikke vet om ladningen i den holder mer enn det.

 

Systemene som styrer AB har blitt ganske kompliserte de siste årene, og man har nå systemer som kan føle hvor kreftene i en kollisjon kommer fra og løse ut AB som trengs for å hindre personskade i det området (alle AB kan løses ut enkeltvis). Man har også to-trinns utløsning, en som ikke gir full fylling("mykere") av AB ved kollisjon i lav hastighet og en som gir full fylling("hardere") av AB ved kollisjon i høyere hastighet. Men bare så det er sagt, en AB er ikke myk. Måten den skåner deg på er at den ideelt sett skal være helt oppblåst rett før du treffer den, og dermed hindre deg i å aksellerere(øke farten) før du treffer den. Selvfølgelig er den mykere enn rattet eller karosseriet på bilen ;) Når du treffer den dytter du ut al gassen gjennom flere utluftingshull på baksiden av AB og bremser dermed kroppen din opp(gir deg lang retardsjonstid, se videre nedover)

 

Det er sjeldent AB utløses ved mindre kollisjoner eller kollisjoner hvor man har lang retardasjonstid (f. eks hvis man treffer autovernet skrått og snurrer ut i veibanen sånn at bilen skrenser/roterer si 50 meter før den stopper) AB utløses ved hjelp av følere som er plassert forskjellige steder på forskjellige biler, men måten de virker på er stort sett lik: De føler G-krefter, dvs. stoppkrefter. Hvis du kjører i 100 km/t og bråbremser med en vanlig personbil har du en retardasjon på 7,87 m/sek2 før du stopper hvis jeg ikke husker feil, og da er du oppe i 0,8 G Hvis du derimot fronter med en bil lik din egen og begge bilene komprimeres 0,5 meter hver har du retardasjon på 385,80 M/sek2 og er oppe i 39 G. Dvs. at man under aksellerasjonen mot AB veier 39 ganger sin egen vekt... Mens hvis man kjører i veggen i 15 km/t har man en retardasjon på 8,68 m/sek2 og blir utstatt for 0,8 G Dvs. det samme som ved en bråberms i 100 km/t.

 

Å kjøre en bil med AB i dag uten belte er å satse litt vel mye, ettersom det er nettop beltet som er med på å bremse deg opp før du treffer AB og dermed også gir den tid til å blåse seg helt opp. Treffer du AB før den er ferdig oppblåst vil du få et slag mot hodet/overkroppen som i de fleste fall er nok til å gi deg så store skader at du kan dø av det.

Beltene i dagens biler er som regel utstyrt med beltestrammer og kraftbegrenser, dvs. den delen av beltelåsen som sitter f.eks festet på H. side av førerstolen inneholder en kruttladning som skyver en mekanisk arm, som igjen strammer beltet over brystet og hoftene dine. Kraftbegrenseren sitter i selve beltesnella eller i det øverste festet på B-stolpen. Den Gir etter så beltet ikke skal gi deg skader mens du blir kastet forover.

 

PUH! ble kanskje litt langt dette her... :dribble: Er jo sent og...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...