Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Offentlig krav å bytte airbags etter 14 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men så lurer jeg på om dette er et offentlig krav i Norge, eller en anbefaling fra Audi?

Antagelig er det en tekst som skal gi Audi noe og vise til når de eventuellt blir saksøkt i USA fordi Airbagsystemet på en 20 år gammel Audi svikter pga av manglende vedlikehold eller eventuellt alder.

Lenke til kommentar
Joa, men i forhold til at en airbag som har gått ut på dato feks. sprenger eller ikke virker, ville jeg faktisk gjort det... ;)

Godt poeng.. :)

 

Kan vel være på samme måte som f.eks registerreim, der forhandleren bare gir garanti til et visst punkt, men at den kan fungere en stund til..

 

Men det tryggeste er nok å sjekke det ut, ja.

Lenke til kommentar
Joa, men i forhold til at en airbag som har gått ut på dato feks. sprenger eller ikke virker, ville jeg faktisk gjort det... ;)

Airbager er såpass dyre deler at jeg tror de færreste ville ha tenkt tanken på og bytte dem ut for sikkerhetskyld på en gammel bil.

Lenke til kommentar
Joa, men i forhold til at en airbag som har gått ut på dato feks. sprenger eller ikke virker, ville jeg faktisk gjort det...  ;)

Airbager er såpass dyre deler at jeg tror de færreste ville ha tenkt tanken på og bytte dem ut for sikkerhetskyld på en gammel bil.

Når man da tenker på hvor stor forskjell det faktisk er på å ha airbag og å IKKE ha det for sikkerhetens del, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gjort...

Lenke til kommentar
Når man da tenker på hvor stor forskjell det faktisk er på å ha airbag og å IKKE ha det for sikkerhetens del, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gjort...

Da hadde du nok heller solgt bilen, tross alt kan dette dreie seg om endel titusener i deler.

Lenke til kommentar

Min far mente at utskifting av airbager som var utløst (vel å merke...) koster rundt 30 lapper. Og det hadde han hørt i forbindelse med verkstedregning etter bilulykke.

 

Men det kommer jo selvsagt an på hvor mange airbagger det finnes i bilen. Den jeg skal kjøpe har 2 stk, men de fleste nyere biler har vel 8 stk, og da kan jeg forstå at det kan bli dyrt.

Endret av as-man
Lenke til kommentar
Lurer på om det kunne blitt eit søksmål av airbagger som ikkje virker eg. Kunne du fått erstatning om det vart påvist at airbaggen kunne redda liv\hindra større skade

Spesiellt i USA, i Norge er det ikke muligheter for og få noe særlig erstattning uansett.

Lenke til kommentar

Hadde nok blitt vanskelig i Norge ja, men tror jeg i alle fall hadde prøvd. Det er jo faktisk ganske stor forskjell på å ha en airbag som virker eller ikke. Muligheten er sikkert større for å få erstatning med rimelig ny bil. Pluss hvem skal man saksøke? Den lokale bilbutikken som ikke engang solgte deg bilen? Den norske importøren? Bilmerket?

Lenke til kommentar
Amerikanerne burde være glad airbaggen er oppfunnet, det er nok ingen tvil om at den har reddet veldig mange liv der pga dårlig beltebruk...

Vel, den gjør en enorm forskjell med belte også. Det var i USA de først hadde Airbag som tillegsutstyr på en GM-bil på mitten av syttitallet men folk var veldig lite opptatt av sikkerhet og spesiellt dyrt tileggsutstyr som airbagen var på den tiden. MB relanserte den på sine dyre modeller for et langt mer betalingsvilligpublikum og har vel igrunn lagt grunnlaget for dagens teknologi. Svjv var den første airbagpatenten fra 1949 for bruk i fly og med manuell utløser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...