Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor ofte endres synamisk ip?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, hvor ofte endres dynamisk ip?

 

Går det an og gjøre sånn at den ikke endrer seg?

Det avhenger fra ISP til ISP.

Telenor endrer visst ganske så ofte, hørte snakk om daglig.

Bluecom som jeg har nå endrer 1-2 ganger i uken ser det ut til.

Tiscali påstod de hadde dynamisk ip, men jeg hadde samme ip det året jeg var kunde der. Dette endres vel nå som Telenor har kjøpt opp Tiscali kan jeg tenke meg.

 

Skal du sette opp en server eller noe siden du lurer på det, eller bare av ren nysgjerrighet?

Skal du sette opp en server, bruker du dyndns.org, no-ip.com eller lignende og da får du et domenenavn som peker til din ip adresse. Det finnes forskjellige tools som automatisk sjekker ip'n din og registrerer ny ip hos f.eks. dyndns.corg. Når din ip endres da, endres den også hos f.eks. dyndns.org og man kan fortsatt skrive inn domenenavnet du fikk tildelt for å komme inn på serveren din.

Husker ikke hva disse små toolsene heter, akkurat nå bruker jeg noe som heter directupdate. Har bare brukt denne et par dager og uten skifte av ip, så jeg vet ikke hvor bra denne er.

Lenke til kommentar
Det finnes forskjellige tools som automatisk sjekker ip'n din og registrerer ny ip hos f.eks. dyndns.corg. Når din ip endres da, endres den også hos f.eks. dyndns.org og man kan fortsatt skrive inn domenenavnet du fikk tildelt for å komme inn på serveren din.

Husker ikke hva disse små toolsene heter, akkurat nå bruker jeg noe som heter directupdate. Har bare brukt denne et par dager og uten skifte av ip, så jeg vet ikke hvor bra denne er.

De fleste nyere bredbåndsroutere har også en funksjon for å oppdatere Dyndns og tilsvarende tjenester, så slipper du å ha en slik "oppdateringsagent" på PCen din, hvis du har router da. :p

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Kunne ha samme IP så lenge jeg ikke restartet serveren hos Telenor. Men det er 7 mnd siden jeg byttet ISP, så det kan hende at dette har endret seg nå.

 

Lengden på leia av en dynamisk adresse bestemes i fra DHCP serveren.

 

Fritt fra min egen dhcpd.conf

default-lease-time 2592000;

max-lease-time 5184000;

Lenke til kommentar

på lan er det egentlig 8 dager, men det skjer ikke alikevel.

etter 4 dager begynner dhcp serveren å mase på deg om å bytte ip. bare dersom det ikke er konfigurert noe fra før av.

 

regner med at hos ispene kan du i teorien ha den samme ipen så lenge du er "online" og ikke forbinnelsen brytes på en eller annen måte.

 

min router er altig online og jeg har hatt den samme ipen i mange mnd nå- (telenor)

Lenke til kommentar

Telenor bruker ikke DHCP.. De bruker en form for session. Dette innebærer at du får ny IP hver gang du kobler til Internet på nytt. Ergo du får ny IP når du mister nettet.

Jeg klarte å beholde samme IP i 2måneder på Telenor ADSL med server oppkoblet før den gikk ned pga strømbrudd. Har ellers også hatt rimelig lange session med samme IP. De gangen IPen endres er det 50% av tilfellene Telenor sin skyld. Enten at det blir et kort netbrudd, eller de rett og slett vil ha den endret?

Jo lengre du sammenhengende er koblet til uten å ha avbrudd, jo lengre beholder du samme dynamisk IP de fleste clientene stadig vekk spørr om å få beholde den.

Lenke til kommentar

Har to linjer hos NGT, den ene har hatt samme ip adresse i snart ett år, den andre har byttet to ganger det siste året.

Bruker WRT54GS ruter og denne har sync mot dyndns. slik at jeg finner hjemmemaskinene og ruter fra internett.

De fleste ISP tilbyr fast IP mot ett pristillegg, beløpet varierer fra leverandør til leverandør.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
på lan er det egentlig 8 dager, men det skjer ikke alikevel.

etter 4 dager begynner dhcp serveren å mase på deg om å bytte ip. bare dersom det ikke er konfigurert noe fra før av.

 

regner med at hos ispene kan du i teorien ha den samme ipen så lenge du er "online" og ikke forbinnelsen brytes på en eller annen måte.

 

min router er altig online og jeg har hatt den samme ipen i mange mnd nå- (telenor)

Det er ikke noe fast lease time på LAN. Mener å huske at 8 dager er standard lease time på DHCP-server i Win 2003 server, så det er mulig et er der du har det fra.

 

Det er innstillingene på DHCP serveren som bestemmer lease time, og i utgangspunktet kan lease time være så lang eller kort du vil. DHCP-serveren maser vel egentlig heller ikke på at du skal bytte adresse, men sjekker om maskinen (egentlig nettverkortet med den aktuelle MAC-adressen) fortsatt er på nett. Hvis den er det får den beholde samme adressen. Det er jo ikke noe poeng i å bytte adresse hvis man fortsatt er på nett, det ville jo bli masse krøll med folk som får avbrutt sesjoner i hytt og pine. Poenget er å frigi adresser som ikke brukes når lease tiden løper ut.

 

Til trådstarter:

Når det gjelder DSL vil jeg tro at så lenge modemet, routeren eller PCen ikke rebooter eller mister kontakt med nettet så beholder man samme adressen. Som om det ikke er nok andre faktorer som gjør at folk klager over ustabilt nett så skulle ISPene med vitende og vilje bytte adressen til folk i tide og utide, f.eks. mens du var mitt i en stor nedlasting??? Hvis du ha fast adresse må du er det mange ISPer som gir deg det mot ekstra betaling.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...