Gå til innhold

Fikk jeg gammalt virus på nytt?


Anbefalte innlegg

Har en litt suspekt fil her som ved åpning gir meg beskjed om at NT-myndighet vil avslutte operativsystemet innen en viss tid, noe ala det gamle msblaster som vi hadde her for en stund siden (ja, det er snakk om noen år). Jeg kan ikke huske hvorfor jeg har denne filen, men jeg og en kompis sitter nå her på hver vår maskin og så sender han en fil og sier "ikke åpn den" akkurat litt for sent, selv om jeg egentlig, med litt tenking, ville ha visst at det var akkurat den filen som ga meg melding om shutdown.

 

Tingen var at denne gang poppet shutdown-meldingen bort helt av seg selv, så jeg brydde meg ikke. Etter ca 1 minutt slo pcen seg av, og nektet å boote windows igjen pga manglende dll-fil. Jeg klarte omsider å fikse dette ved reparer-funksjonen på windows-cden, men da jeg startet opp windows fikk jeg shutdownbeskjed igjen. Jeg åpnet straks kjør > "shutdown -a" og dette fjernet meldingen, men jeg lurer på om dette kan komme igjen neste gang jeg starter opp, og hva jeg evt. kan gjøre for å fikse det (har ikke lyst til å restarte nå, for jeg orker ikke å måtte fikse windows mer i dag).)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har en maskin som ikke er oppdatert fra Windows-update, så er det neppe MSBlaster, fordi det sikkerhetshullet ble tettet før denne herjet som verst. Du bør imidlertid skanne maskinen din, slik at du ikke sprer eventuelt utøy videre, noen stjeler informasjon fra maskinen din eller noen kan benytte maskinen din til annen ugang på nettet. Du finner mange nyttige verktøy i denne tråden. Hvis du kjører WinXP, husk å slå av System Restore før fjerning av eventuelt utøy, ellers får du utøyet tilbake.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg klarte å starte maskinen på nytt, da igjen med feil-/avsluttingsmelding. Jeg installerte Avast 4-trial, og restartet, men da nektet den å boote windows. Jeg kjørte reparer fra cden igjen, og da begynte den å skanne. Den er akkurat ferdig med det nå, og jeg fikk slettet masse filer, stort sett filer som angivelig var infisert med trojans. Nå kjøres reparasjon igjen, så får vi se om det virker som det skal...

Lenke til kommentar

Mer info: jeg fikk windows til å virke (sitter på maskinen det gjelder nå), men jeg får fortsatt shutdownmeldingen. Skanner med avast nå, tenker jeg ser igjennom den tråden etter flere programmer etterpå. Dessuten avinstallerte skjermkortdriverne seg, men de hadde jeg tenkt å bytte uansett...

Lenke til kommentar

Jeg får fortsatt shutdownmelding når jeg starter og, så jeg lagde en batfil med "shutdown -a" som jeg la i oppstartsmappen, og det går helt greit. Eneste som er litt dumt, er at bootingen tok betydelig lenger tid + at jeg ikke klarer å installere SP2, får feilmelding når jeg prøver[Feilnummer: 0x8007043B]

 

edit: tror jaggu jeg rett og slett bestiller det på cd jeg... driver jo og formaterer osv støtt og stadig, og sp2 er like problematisk hver gang :(

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...