Gå til innhold

Den store NES tråden


Anbefalte innlegg

Btw. Jeg husker det var et bilspill på nes jeg spilte hele veien med kompiser osv.

Husker ikke navnet, men det var sånn ovenfra og ned. "Deathrally" stil. Kunne kjøpe /oppgradere bilene. Nitro til turbo og hele pakka det.. Spillet hadde også en oppfølger med samme navn. Det var nok det kuleste bilspillet jeg noengang har prøvd. *sukk*

Det spillet hvor du såg hele banen og som du styrte små 4x4 biler på? Husker det spillet godt. Husker dessverre ikke navnet nå.

Ja det var noe i den duren. Det er akkurat som jeg har navnet på tungen. Men hrmf... Kommer liksom ikke på det. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har dere specs, Mener vi burde fylle all informasjon on den legendariske Nintendoen på første inlegget

 

Specs:

 

* Processor: 6508 8-bit (using a custom Motorola 6502 class)

* Processor speed: 1.79 Mhz

* Resolution: 256x224 (ntsc) or 256x239 (pal)

* Colors available: 52

* Max Colors on screen: 16, 24 or 25.

* Max sprites: 64

* Max sprites per line: 8

* Sprite size: 8x8 or 8x16

* Picture Scroll: 2 h.v

* RAM: 16 Kbit (2kb)

* Video RAM: 16 Kbit (2kb)

* Min/Max cart size: 192 Kbit - 4 Mbit

* Sound: PSG sound, 5 channels

2 square wave

1 triangle wave

1 noise

1 PCM

Lenke til kommentar

Ser på VG nett at Nintendo kommer til å gjøre sine gamle spill tilgjengelig gratis for eiere av konsollen Nintendo Revolution.

Altså SAMTLIGE NES SNES og N64 spill produsert av Nintendo, GRATIS!!!

Super Mario Bros 3

The Legend of Zelda

osv osv osv

Litt anpusten nå, tok nettopp Ketchup dansen rundt PC'en i ren gledesrus :love:

Lenke til kommentar

NES har alltid stått meg nær, og nå - 22 år etter den kom ut, prøver jeg å lære meg NES 6502 maskinkode :p. Faktisk ikke så vanskelig å lage spill / program til den! NES er den råeste spillkonsollen ever! Ser at noen av de går for svimlende 3000kr osv. på QXL!

Lenke til kommentar
NES har alltid stått meg nær, og nå - 22 år etter den kom ut, prøver jeg å lære meg NES 6502 maskinkode :p. Faktisk ikke så vanskelig å lage spill / program til den! NES er den råeste spillkonsollen ever! Ser at noen av de går for svimlende 3000kr osv. på QXL!

det er jo kult da men hvem program prukerv du til det og hvordan får du kasetter?

Lenke til kommentar
NES har alltid stått meg nær, og nå - 22 år etter den kom ut, prøver jeg å lære meg NES 6502 maskinkode :p. Faktisk ikke så vanskelig å lage spill / program til den! NES er den råeste spillkonsollen ever! Ser at noen av de går for svimlende 3000kr osv. på QXL!

det er jo kult da men hvem program prukerv du til det og hvordan får du kasetter?

Bruker NESASM, en NES maskinkodeassembler. Du bør ikke prøve deg på det hvis du ikke vil bruke kjempelang tid for å lære deg assembler... Laster heller ikke over på ROM for å prøve, jeg bruker bare en NES-emulator...

 

Eksempel på NES (MOS 6502) Assembler:

 

      .inesprg    1
       .ineschr    1
       .inesmir    1
       .inesmap    0

.org $8000
.bank 0

Start:
;Setter opp PPU (Picture Processing Unit)
lda #%00001000     
sta $2000          
lda #%00011110 
sta $2001

Loop:
jmp Loop

   	.bank 1
.org	$FFFA
.dw  0;(NMI_Routine)
.dw  Start;(Reset_Routine)
.dw  0;(IRQ_Routine)

   .bank 2
   .org    $0000
   .incbin "test.chr";laste inn tegnfil

 

EDIT:

For å få over på kasetter, kan du lage en kasettleser selv og bruke vanlige spillkasetter, som du som regel kobler til paralellporten for så å flase selv med et selvlaget program, ellers kan du koble NES'en til PC'en via en kabel som du lodder på en eller annen plass på hovekortet til NES'en. Jeg har ingen ide om hvordan dette gjøres, men har sett guider om hvordan.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Du har virkelig gått glipp av mye. Digget Mario Bros, Gunsmoke, Contra (Probotector), Tom & Jerry, Chip and Dale (Snipp og Snapp), TMNT og masse flere  :love:

Hvilket Snipp & Snapp?

 

chip_n_dale_rescue_rangers.jpg

 

Dèt?

 

Nostalgi, husker det som om det skulle vært igår. Sammen med Super Mario 3, var det det første NES-spillet mitt. :thumbup:

 

Flere bilder:

 

cndrr01.gif

 

rrfatcat.gif

 

Frame%201%2008.gif

 

Foto+Disneys+Chip+N+Dale:+Rescue+Rangers.jpg

 

tela-best-chip.gif

Lenke til kommentar
Ahhh gode gamle NES. Super Mario Bros 1&3, Bucky o'Hare(Fikk aldri runna det, bare lånte det), Megaman 5 :love:

 

:cry:

 

Noen som har linker til Emulatorene og spillene :dribble:

Bucky ohare eier har det nå må vel spille når jeg kommer fra skolen i morgen :dribble:

Vi kunne jo lagd en NES fan tråd her ;)

Lenke til kommentar
Ser på VG nett at Nintendo kommer til å gjøre sine gamle spill tilgjengelig gratis for eiere av konsollen Nintendo Revolution.

Altså SAMTLIGE NES SNES og N64 spill produsert av Nintendo, GRATIS!!!

Super Mario Bros 3

The Legend of Zelda

osv osv osv

Litt anpusten nå, tok nettopp Ketchup dansen rundt PC'en i ren gledesrus :love:

Dette kan bere beskrives med ett ord:DIGG :dribble:

Lenke til kommentar
Ser på VG nett at Nintendo kommer til å gjøre sine gamle spill tilgjengelig gratis for eiere av konsollen Nintendo Revolution.

Altså SAMTLIGE NES SNES og N64 spill produsert av Nintendo, GRATIS!!!

Super Mario Bros 3

The Legend of Zelda

osv osv osv

Litt anpusten nå, tok nettopp Ketchup dansen rundt PC'en i ren gledesrus  :love:

Dette kan bere beskrives med ett ord:DIGG :dribble:

OMG! :D

 

Håper for all del NES spillene blir kjørt med ekte NES-hardware og ikke emulert da :p

Lenke til kommentar
NES er den råeste spillkonsollen ever! Ser at noen av de går for svimlende 3000kr osv. på QXL!

Enig! NES var en revolusjon. Flaks for meg, så fikk jeg konsollen gratis for noen måneder siden, da svigers ryddet garasjen. :D

 

Min NES-ROM folder:

User posted image

Her er mine(NES/SNES) på htpc'n: :D

post-185-1118826586_thumb.jpg

Endret av sven-o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...