Gå til innhold

Virusangrep med en gang internett aktiveres


Anbefalte innlegg

Sånn som det er i dag så må man ha Windows XP med antivirus og brannmur installert/aktivert før man går på internett med en PC, hvis ikke så kommer virus rasende inn fra alle kanter helt av seg selv, hvorfor og hvordan skjer det egerntlig?

 

Nå har jeg ordnet 2 PC'er (formatert og reinstallert) for bekjennte iløpet av helgen og begge fikk virus advarsel fra antivirus program om at det var trojaner påvei inn med en gang de kom seg på internett... Skulle nesten tro det var virus i kablene som lå klar til angrep.

 

Er det ikke noe noen kan gjøre for å forhindre dette? Får jo nesten ikke kjørt antivirus og program oppdateringer fra internett uten risiko for å få virus, spyware og annet søppel på PC'en og da snakker jeg ikke om det som kan følge med i mail, dette kommer helautomatisk :thumbdown:

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står vel en egen server i en mørk kjeller hos Symantec som kaster ut virusene med en gang de ser en frisk PC kommer seg på internett hehe.

Det tar jo bare sekunder før det kommer noe.

 

Kan ikke ISP'ene holdes ansvarlig på en eller annen måte? Det må jo komme fra en plass som går ann å blokkere?

Lenke til kommentar

isåfall måtte de blokkere ca 80% av alle hjemmepc'er i verden... det nytter ikke. Det er bare å innse. Så lenge folk ikke klarer å sikre seg selv kommer det til å gå ut over andre.

 

Men jeg kjører Antivirus og brannmur, og har aldri problemer med virus, så det må nesten være noe galt med oppsettet ditt..(at det kommer opp melding om at noen har forsøkt kan du jo bare ignorere, da er det jo stoppet ;))

Lenke til kommentar

Du vil være litt sikrere dersom du installerer antivirus og brannmur før du logger på nettet, og når du har logga på så oppdaterer du antivirus og brannmuren vha. de metodene disse programmene bruker for oppdatering.

Når det er gjort er det å få oppdatert windows via enten windowsupdate eller windows automatiske oppdateringssystem, da sistnevnte er det sikreste ettersom den ikke benytter noe browser til oppdateringene.

Lenke til kommentar

Det er jo gjennom nettlesere at man får virus.

Har man formatert og det er første gangen man er på internett, kommer ikke virusene så fort hvis man ikke bruker en nettleser.

F.eks. da jeg hadde Blaster viruset. Det fikk jeg nærmest når jeg åpnet nettleseren (Da var det IE :( ) og surfet på helt normale sider, som egentlig ikke skal inneholde virus.

Lenke til kommentar
2 av 3 PC-er her i heimen står uten Brannur og AV. Ikke et eneste virus på et halvt år minst.

Hvordan vet du at maskinene ikke har virus?

 

 

Jeg har fått virus mens jeg har instalert Windows noen ganger, det jeg har lært er å ta ut internett-kabelen før jeg instalerer Windows og brannmur.

Endret av Lars Anders
Lenke til kommentar

Man trenger bare en brannmur for å forhindre virus/ormer på en nyinstallert Windows. Blaster er en orm som "angriper" port 135 og utnytter en sårbarhet i WIndows. Hvis man går inn på normale sider får man ikke virus selv med en uoppdatert internet explorer.

 

Det du gjør når du reinstallerer windows:

Pass på at nettverksabel ikke er i.

- Aktiver en brannmur. Enten windows innebygde eller installerer en annen brannmur som du har på en CD. En NAT-router fungerer også fint. Plugg i nettverkskabel.

 

-Gå til windowsupdate.microsoft.com...for hver gang maskinen restartes går du inne på den siden igjen og fortsetter til det står at du ikke har noen oppdateringern igjen.

 

- installer antivirus.

 

Slik får du ingen virus.

Lenke til kommentar
Man trenger bare en brannmur for å forhindre virus/ormer på en nyinstallert Windows. Blaster er en orm som "angriper" port 135 og utnytter en sårbarhet i WIndows. Hvis man går inn på normale sider får man ikke virus selv med en uoppdatert internet explorer.

 

Det du gjør når du reinstallerer windows:

Pass på at nettverksabel ikke er i.

- Aktiver en brannmur. Enten windows innebygde eller installerer en annen brannmur som du har på en CD. En NAT-router fungerer også fint. Plugg i nettverkskabel.

 

-Gå til windowsupdate.microsoft.com...for hver gang maskinen restartes går du inne på den siden igjen og fortsetter til det står at du ikke har noen oppdateringern igjen.

 

- installer antivirus.

 

Slik får du ingen virus.

jeg ville tro det var bedre å installere antivirus 1 sec etter at windows install ble ferdig.. FØR man begir seg ut på nettet...

Lenke til kommentar
isåfall måtte de blokkere ca 80% av alle hjemmepc'er i verden... det nytter ikke. Det er bare å innse. Så lenge folk ikke klarer å sikre seg selv kommer det til å gå ut over andre.

 

Men jeg kjører Antivirus og brannmur, og har aldri problemer med virus, så det må nesten være noe galt med oppsettet ditt..(at det kommer opp melding om at noen har forsøkt kan du jo bare ignorere, da er det jo stoppet ;))

Jeg fikk ikke viruset inn på PC'en men ble advart om at det hadde tenkt seg inn på PC'en nesten med en gang jeg koblet til internett, Jeg har en versjon av Win XP som inneholder SP2 så det er ikke så mye å oppdatere og jeg hadde lagt inn Norton antivirus 2005... Skulle bare oppdatere det litt.

 

Men trikset er å ikke starte noen nettlesere før windows update har gjort sitt med brannmuren aktivert hvis jeg har forstått dere riktig? Skal huske det til neste gang :thumbup:

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Man trenger bare en brannmur for å forhindre virus/ormer på en nyinstallert Windows. Blaster er en orm som "angriper" port 135 og utnytter en sårbarhet i WIndows. Hvis man går inn på normale sider får man ikke virus selv med en uoppdatert internet explorer.

Jeg fikk jo blaster bare ved å gå inn på normale sider.

Hvordan kommer blaster seg inn da? Jeg må ha fått den ved å gå på normale sider likevell da.

Så blaster ligger bare der og venter, eller hvordan kan man forklare det? :hmm:

Lenke til kommentar
Man får ikke virus/ormer ved å ha brannmur aktivert og gå til windows update, men du kan godt installere antivirus før du går på nett. Bare ikke oppdater den uten brannmur aktivert.

 

Jeg fikk blaster av bare å åpne IE på standarsiden windows velger etter nyinstallasjon av windows.

Gikk direkte derifra til windowsupdate.com men for sent. "windows is shuting down in 60 sec"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...