Gå til innhold

Finnes det noen ekte prisguider?


Anbefalte innlegg

Nå som hardware.nos prisguide(sic) har tapt det meste av sin troverdighet og har blitt en konkurrent til Kelkoo, så burde noen med brukbare kunnskaper i f.eks. PHP ha laget en alternativ prisguide. Finnes dette noe sted?

 

Hvis ikke, er dette en gratis forretningsidé fra meg; Kontakt de webshopene som pleide å være med i hardware.nos prisguide for å få filformat o.l.. Lag en enkel og grei prisguide. Legg inn annonser fra Google, og få et hyggelig tilskudd til lommepengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes prisguiden er bedre enn noen sinne. Det har da ingenting med troverdighet å gjøre at de tar betalt for tjenesten - den er _glimrende_ reklame for nettbutikkene, ellers ville de ikke brukt den.

 

Det faktum at den finansierer seg selv på denne måten, har jo tvert imot ført til en langt bedre vedlikeholdt og informativ tjeneste enn vi fikk før. Så lenge alle nettbutikkene betaler det samme for klikkene, stiller de likt, og hw.no har all sin troverdighet i behold.

 

At en prisguide ikke dekker hver eneste netshop i landet, medfører selvsagt at den ikke alltid vil kunne gi deg den laveste prisen på en vare, men vis meg en prisguide som kan gjøre det samme som HW sin, dekke absolutt alle nettbutikker og ikke få inn penger for det på noe vis.

Lenke til kommentar

Utan å gå inn på spørsmålet rundt truverdigheit og diskusjonen det fører med seg.

Så vil eg komme med nokre punkt rundt tjenester som gir prisguider.

Som basis kan me sette opp eit par punkt som er realiteter

1) Hardware for å drive tjenesten koster.

2) Båndbredde koster.

3) Vedlikehold koster.

 

For ein heimesnekra webapp som crawler butikksidene og henter ut infoen, drives på heimemaskina. Og det er heimelinja som er nett-tilgangen er desse utgiftene link null, altså kan tjenesten vere gratis så lenge den ikkje bruker opp ressursene.

 

For ei semiproff løysning begynner prisen å balle på seg.

Få heimenett kan levere den uploaden som kreves for å drifte eit relativt godt nettverk og serverpark. Dette betyr at kostandene til dei tre punkta blir i tillegg til andre utgifter.

Og kven har lyst til å bruke penger for at andre skal få det gratis?

 

 

For ei heilproff løsyning er Oppetid, stabilitet og innholdsikring viktig.

Dermed blir det fleire kostander for slike løyninger

4) Systemovervåkning

5) Kvalitetsikrarer av innhold

 

Sidan dei to siste modellane koster penger så blir spørsmålet: kor skal desse pengane komme frå:

1) Reklame

2) Brukarfinansering

3) Butikkfinansiering

4) Anna finansiering (del av ei større tjeneste som har ein eller fleire av dei foregåande finaserings-typane)

 

Når det gjeld reklame, kor interessant er det for betale for reklame til ei tjenste som viser kven som er billigast på akkurat det produktet.

 

Brukarfinansiering ville kunne dekka alle behov men er mange nok villig til å betale 0.50 til 5,- for kvart søk, slik at tjenesta har råd til å kjører semi eller heilproff? (prisen ser eg ut frå kva det koster å ha nummersøk på mobilen)

 

Butikkfinasiering har litt dei same aspekta som brukarfinasiering, er mange nok villige til det?

Men det andre aspektet er jo kom mange som ikkje er med i det og forringelsen av det reelle tilbudet.

 

Så skal du ha det gratis blir det løysningar som er prisguider av type 1.

Type 2 og 3 finansiert gjennom reklame, butikkfinansiering eller begge deler

 

Skal du ha ein full prisguide som har alle butikker, og alle varar inne så må det anten vere brukarfinansiert, finansiert gjennom moderselskapet eller finansiering med penger både frå moderselskapet og brukarar.

Lenke til kommentar
4) Et AS skal gå med overskudd for å generere skattefritt utbytte til aksjonærene sine

I og med vi er i gang så er vel ikke utbyttet skattefritt i og med det er beskattet som overskudd i AS-et før det betales ut. Beskatte dette igjen er egentlig dobbeltbeskattning.

Lenke til kommentar

Moro å se hvordan enkelte hopper på for å forsvare hver gang noen kommer med kritikk av Hardware.no. Som trådstarter påpeker har ikke lenger en prisguide den samme troverdigheten når viktige nettbutikker ikke er med. Det faktum er nok ubestridelig, men som Jankee påpeker fungerer ikke en "Ole Brumm løsning", og Harware.no er heller ikke Frelsesarméen.

 

Jeg er ingen storbruker av prisguiden, men bruker den av og til. Uansett vil jeg tro at den gir et rimelig godt bilde av hva en kan forvente å måtte betale for et produkt. Men, det er klart den kan risikere å ikke få med seg enkeltstående supertilbud fra butikker som ikke er med.

 

Har forresten inntrykk av at Hardware.no er et AS som fremdeles nyter godt av en status som "gutteromsprosjekt".

Lenke til kommentar
Hvis dere ikke har lagt merke til det, så er det noen butikker som har trukket seg fra hardware.nos prisguide pga utgiftene.

hm, dyrt? da må det være dyrt da!?!

 

jeg kjenner en som har et enkeltmansforetak, eller hva det no heter, som betalte kroner 20'000,- for og komme på side 1 når man søkte etter en spesiell varegruppe på en søkemotor...

En webshop har jo MYE større varegruppe og målgruppe en han med enkeltmansforetaket... og ikke minst økonomi!

 

bare lurer :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...