Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hva er dette til da? Simulator?

 

Jeg har sett at det selges slike simulatorer, men de koster jo 2k omtrent :p

 

Er det mulig å koble en stikke rett til Pc'en og kjøre en simulator derfra?

 

Klarer dere å anslå hvor mye det ville koste med en full pakke inkludert Twin Star II da? Jeg vet ikke hva for noe 4ch kontroller jeg burde ha, har vært litt borti Futaba og slikt før, de er jo bra, men de koster vel som regel litt mer.

 

Jeg er også litt skrapet på hva jeg burde anskaffe meg.

 

1. Flyet

2. Kontroller (antakelig inkludert minst 1 servo og tja... ?)

3. Batteri til flyet

4. 2 ekstra servoer til flyet

5. Fartsregulator til flyet

 

Har jeg det jeg trenger da? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utstyr til simulator ja. Det finnes en simulator som kalles for FMS (Flying Model Simulator) som er gratis, men den er ikke noe bra. Den kan duge til å få følelsen i fingrene på hvordan et modellfly oppfører seg og slik, men den eksisterer ikke realistisk.

 

Futaba er nok sammen med Multiplex endel dyrere enn andre merker. Hitec f.eks. ligger litt under i både pris og kvalitet. Selvsagt så anbefaler Multiplex at du bruker en MPX radio også til flyet deres, (duh :p ). Det er egentlig smak og behag hva du velger, men det er lurt å heller bruke litt penger når du først kjøper radio, så varer den oftest mye lengre. Det er mange funksjoner som er kjekke å ha. Radioen jeg har, MPX Pico Line en ganske basic radio, men som har endel kjekke funksjoner slik som:

 

V-hale mix. Dette lar deg fly enten deltavinger eller fly som har V hale.

 

Diff-mix, som lar deg bruke to servoer til balanseror og ha en skru på radioen som lar jeg justere hvordan rorene skal bevege seg uavhengig.

 

Combi Switch er en bryter som kobler ut sideror-stikka og som da styrer sideroret sammen med balanseroret. Det er ikke så bra til akobatflyving, men det lar deg ta finere svinger til vanlig flyving.

 

Power mix, lar deg justere hvis motoren er montert skjevt slik at flyet stiger når du gir gass, men ikke trekker stikka bak. Da kan den flytte høyderoret opp eller ned jo mer gass du gir.

 

*Disse funksjonene finnes på de aller fleste litt mer avanserte radioer.

 

På Twin Star så er diff-mixen noe man må/bør ha. Combi-switch er også kjekt å ha når man f.eks. skal gjøre foto/filmflyvinger og alt må gå så fint som mulig.

 

I tillegg trenger du: Servoer (4 stykk miniservoer). Disse finner du her. Waypoint W-150 er nok den mest passe størelsen til TS. Skal selv bruke av den typen.

 

Batteri, Lithium Batterier er å foretrekke med de er veldig dyre. Selv skal jeg bruke en NiCd-pakke. De orginale motorene trekker en strøm på omkring 8A hver. NiMh batterier har jeg prøvd men de greier ofte ikke å gi nok effekt til motorene. Pakken må være på minst 8,4V (7 celler). Kapasiteten er bare hvor lenge du vil fly, mine pakker er ganske fattige og er på 1400mAh som gir ca 10 min flytid. Flyr du rolig med redusert gass kan du godt holde deg enda lengre i luften. ;)

 

Fartsregulator, bør greie å levere minst 20A men aller helst litt mer. Hvis du en gang skulle føle for å trimme flyet og montere 480 motorer så vil fartsregulatoren slite tungt.

Lenke til kommentar

Lurte veldig på å kjøpe rc-helikopter jeg og, særlig når jeg så at de har så mange billige på ebay. Tenkte blant annet på dette her. Men ser at radioen bruker 72mhz som frekvens, noe som vel ikke er helt lov i Norge. Er det bare å bytte den lille "chippen" på sender og mottaker, eller er det vanskeligere?

Lenke til kommentar
Lurte veldig på å kjøpe rc-helikopter jeg og, særlig når jeg så at de har så mange billige på ebay. Tenkte blant annet på dette her. Men ser at radioen bruker 72mhz som frekvens, noe som vel ikke er helt lov i Norge. Er det bare å bytte den lille "chippen" på sender og mottaker, eller er det vanskeligere?

Hvor vidt det er lov skal jeg ikke uttale meg om, men det er ikke mulig å bytte krystall for å skifte frekvensen så mye. Krystallen bytter frekvens fra f.eks 35,010 MHz til 35,015 MHz.

Lenke til kommentar

Mye koster den derre, MPX Pico Line'n din da? Hørtes jo fin ut, er det bare 4ch ?

 

Hva er det du skal kjøpe? DU har kanskje mye av utstyret fra før? TEnkte først og fremst på Fartsregulator nå, servoer har jeg jo fått tips om =)

 

Er det NØDT til å være 7 cellers btw?

 

Går ikke å bruke 2 slike ? http://www.mosshobby.no/pd-1051224909.htm?categoryId=41

 

Bare så de fikk lang flytid med dem

 

Det høyeste celle antallet jeg fant på f.eks. moss hobby er 5celler tror jeg =)

 

BTW : tror jeg har misforstått noe ang. batterier :D

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Pico Line er jeg ikke helt sikker på prisen på nå. Noen år siden så kostet den ca 1500 alene tror jeg. Nå aner jeg ikke hva den ligger på. Hvis du lurer på prisen på det så er det bare å sende en mail til Øgrey: [email protected]

Pico Line skal vistnok være utbyggbar til 7 kanaler (skjønner ikke helt hvordan). Orginalt er den 4 kanaler, så kan du f.eks. kjøpe en bryter som da blir kanal 6 elns. Denne har da to posisjoner for en servo. Jeg skl bruke den til å trykke på kameraet :D

Diff-mixen teller vel også som to kanaler tror jeg.

 

Fartsregulatoren jeg skal bruke er også fra Multiplex (ja jeg har vært en god kunde hos Øgrey). Denne lurer jeg på om den er gått ut av produskjon for en stund siden. Iallefall, det er en "Pico Controll 400 Duo" som tåler 40A. Den har jeg ingen anelse om hva den koster.

 

Den batteripakken der er jeg ikke helt sikker på. Har hørt noe om at Li-Ion kan slite med å levere nok strøm, men to slike i paralell skulle nok gå bra. Da får du jo også 2400mAh så det blir god flytid. Den vekten på de pakkene skulle nok gi mer plass til nyttelast som kamera :D

På 11,1V så vil du også få noen utrolige hissige motorer. Altså, tror nok det der skal funke fint men for å være sikker så kan du sende en mail til Moss hobby å spørre om de greier å levere nok strøm :)

Lenke til kommentar
Lurte veldig på å kjøpe rc-helikopter jeg og, særlig når jeg så at de har så mange billige på ebay. Tenkte blant annet på dette her. Men ser at radioen bruker 72mhz som frekvens, noe som vel ikke er helt lov i Norge. Er det bare å bytte den lille "chippen" på sender og mottaker, eller er det vanskeligere?

72MHz er ett ulovlig frekvensbånd i Norge, og på slike "billig"-radioer er det heller ikke mulig å bytte båndet.

 

Angående radio snoemann.

jeg har nettopp kjøpt en ny radio, en Optic 6 fra Hitec. Hitec var, jeg gjentar var, ett lavkvalitetsmerke for 10 år siden, men de har forbedret seg kraftig siden det. Og de er framdeles billigst, og leverer produkter av høy kvalitet. Har selv alltid brukt Hitec-utsyr, og kjenner flere som også bruker det, og radioutsyret har aldri verdt ett problem.

Da var den myten avlivet.

 

Uansett, den pakken jeg kjøpte for 2200 fra xmode.no fulgte det med en Optic 6, som har alle disse miksene Explorer snakker om + mye mer, fire HS-55 servoer, som ville passet perfekt til Twin-star'en, og en Electron 6, som ansees som en av de beste micro-mottakerne på markedet.

 

Lithium-batterier er som Explorer sier dyre, men bare i Norge. Bestiller du regulator, batteri og lader fra aircraft-world kan du komme godt under en tusenlapp.

 

Jeg sier ikke du må kjøpe Optc 6'en. Du kan alltids nøye deg med en billig kontroll til 500 kroner. Men er du sikker på at dette er en hobby du liker, og du vil holde på med en stund, er det like greit å kjøpe den, eller lignende kontroller, med en gang.

Lenke til kommentar

Tror jeg må si meg enig med deg der Psykopatisk Kaffelefse. Egentlig vet jeg ikke hvor vidt jeg vil anbefale Pico Line. Den har for få funksjoner til mer avanserte fly, f.eks. expo mix (som lar deg få logaritmiske bevegelser på rorene).

 

Optic 6 er nok meget bra radio. Gikk en stund rundt å tenkte å bytte ut Pico-Linen min med en Eclipse 7.

Nå vet jeg ikke om det var Pico Line du siktet til, Psykopatisk Kaffelefse, når du snakker om billig radio for kvaliteten på Multiplex's produkter er meget bra, og de er nok sannsyligvis den eneste produsenten som kan stille på lik linje med Futaba på kvalitet.

 

Stortsett alt av utstyr jeg har er Multiplex og jeg er meget fornøyd med alt. Det er også grunnen til at jeg ikke har giddet å prøve noe annet.

 

Edit: Er det ikke slikt at hvis du paralellkobler to 8C batterier så får du 8C x ny kapasitet = 8C x 2400mAh = 19,2A ?

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Aha okej, hmm kan dere være så snille og anbefale et batteri eller? Jeg er så blank på dette området :D

 

Dette for eksempel ?

Det batteriet duger i massevis, og Polyquest leverer kvalitetsbatterier.

Men husk, dette batteriet er på ca 12V fullladet, som er litt i overkant for to børstemotorer. Hver rolig med gassen, ellers kan motorne brenne opp!

 

Og en ting til, bruk Lithium-lader til lithium-batterier!!!

Ellers kan det ende slik:

http://rc.andersh.com/video/lithiumbattery.wmv

Lenke til kommentar

Såpass? Kanskje jeg burde starte med et litt "snillere" batteri? =)

 

Mange volt er det de børstemotorene liker da tro?

Hmm... btw.

 

Explorer : er det mye jobb å få montert hjul på Twin Staren da?

 

EDIT : kanskje det r bare meg, men jeg finner ingen kontrollere på aircraft-world

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Såpass? Kanskje jeg burde starte med et litt "snillere" batteri?  =)

 

Mange volt er det de børstemotorene liker da tro?

Hmm... btw.

 

Explorer : er det mye jobb å få montert hjul på Twin Staren da?

Ulempen med lithiumsbatterier er hoppene mellom hver spenning, 3.4-7.2-11.

En 400-motor liker seg best rundt 8.4V. Derfor blir ett 2cellers batteri for lavt, og ett 3cellers for høy. Men det er bare å roe seg litt med gassen, så har du den kraften du trenger :thumbup:

 

edit: Aircraft selger ikke kontrollere desverre....

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Motorene er påstemplet med 6V. Jeg kjører dem på 8,4V som gir en grei ytelse. Skal du være litt tøffere så er 9,6V (8 celler NiCd) så går det også bra men det sliter mer på motorene. Det er forsåvidt ikke så ille ettersom en 400 motor koster 70-80 kroner. :)

 

Når jeg får min så skal jeg montere den ganske orginalt (med hjul da) men det er godt mulig at jeg kommer til å montere gir på dem. Da får du lavere turtall på propellen men man bruker da en større propell som gir mer skyvekraft. Dette gjør at flyet kan bære mer last. Gir til 400 motorer finner du mange plasser. Selv blir det sannsyligvis 400L pakken til multiplex som innholder gir og propell.

 

Det å montere hjul er jeg litt usikker på. Kan jo se på denne tråden jeg startet på RC Groups der jeg lurer på samme greiene. Litt dårlig engelsk kanskje da :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...