Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet å bladd gjennom forskjellige sider, blant annet Multiplex (det hadde dere ikke trodd nei! :p )

Iallefall så kom jeg over en sammenligningstest på alt en nybegynner innen RC vil trenge, hva som er best å satse på og hvilket fly som er best å starte med.

Da jeg leste der kom jeg til å tenke på denne tråden da alle flyene som har blitt snakket om her er med i den testen: Twin Star (ikke II utgaven, men den er bare en forbedring i form av aerodynamikken og styrken), Easy Star og Pico Stick.

 

Her sto det også om manburde velge børstemotor eller børsteløst og hvilken type batterier så det kan være god lesning.

Nettsiden som har gjort sammenligningen er også nokså nøytral og seriøs så det er ikke noe å tvile på. Fyren som driver siden, Patric Plawner, er bland annet moderator på RC Groups.

 

Testen!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hihi =)

Ja eneste jeg tenker på er at jeg har veldig lyst på et med balanseror, og er ikke helt god i mekkeren, så gidder ikke starte med dette på 1. flyet mitt med en gang =)

 

Og da tror jeg kanskje Twin Star II er et greit førstevalg mtp på at det også har balanseror... ? =) Kom ut 1. blan flya med balanseror Twin Star 1 ihvertfall og det blei trukket pga litt skjørhet. Noe som er vekk i 2'eren visstnok.

 

Samtidig ser det jo fint ut :D

 

Satt sammen en kjapp pakke nå, litt regning her og der, og da glemte jeg moms så ble det 3900 inkludert alt... optic 6 kontroller

Lenke til kommentar
Twin Star II + Fartsregulator fra multiplex = 1411kroner inkludert moms

Li-Poly 7,4V 2200mAh 280 kroner

Lader 180 kroner

Optic 6 m servoer og mottaker 2200 kroner

 

Har jeg alt da? :)

Ser bra ut det :thumbup:

Men den laderen vil bruke rundt 4 timer på det batteriet, så å legge 300kroner til i en lader som gjør samme jobben på 1 time, og kan lade 1-4cellers lithium. Men, ditt valg :thumbup:

http://mosshobby.no/pd446402588.htm?categoryId=30

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om E-starter da jeg ikke har prøvd/sett den, men jeg vil fortsatt holde en knapp på Easy Star som det beste total-nOOb-plane.

 

Når det gjedler regulator så anbefaler Multiplex en regulator på 40A til twin star med orginale motorer så en på 20A vil nok kanskje være litt knapt. Hvorfor man trenger det er jeg ikke sikker på da hver av permax 400 motorene har oppgitt maksstrøm på 8A.

 

Men også. Ser folk flest på RC Groups bruker 8 celler NiCd på den orginale twin star. TS2 skal være såpass forbedret aerodynamiskt at den skal oppnå samme flyegenskaper på 7 celler NiCd. Men når spenningen går ned mot 7,4V så kan det bli svakt. Man sparer jo også endel vekt med en så lett pakke så de utveier vel nesten hverandre. Lastekapasiteten på flyet blir nok svekket da. Eventuelt så kan man jo montere gir-motorer. Da får man mer kraft men mindre fart.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Oi, se der ja, de har den på moss hobby og, den har ikke jeg funnet før...

De hadde den på elefun.net så jeg, men da bare med sånn forferdelig mottaker på 300meter. Hmm, det som er gøy med dette er at man kan sette på flottører...

Nå ble jeg i tvil igjen :D

 

Hmm... hva er det som mangler i det kittet der da tro... sender (m utstyr) og batteri, lader?

 

EDIT : kanskje fartsregulator og ja...

 

Hmm huff nå tror jeg jeg må kompromissere så lenge og gå for e-starter først pga pris og flottører... :p

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Oi, se der ja, de har den på moss hobby og, den har ikke jeg funnet før...

De hadde den på elefun.net så jeg, men da bare med sånn forferdelig mottaker på 300meter. Hmm, det som er gøy med dette er at man kan sette på flottører...

Nå ble jeg i tvil igjen :D

 

Hmm... hva er det som mangler i det kittet der da tro... sender (m utstyr) og batteri, lader?

Følger med fly og motor, resten må du kjøpe utenom....

Lenke til kommentar

 

Når det gjedler regulator så anbefaler Multiplex en regulator på 40A til twin star med orginale motorer så en på 20A vil nok kanskje være litt knapt. Hvorfor man trenger det er jeg ikke sikker på da hver av permax 400 motorene har oppgitt maksstrøm på 8A.

WTF?

Det var litt drøyt, skjønner ikke hvorfor, da to 400-motorer går fint på en 16A regulator. Ville gått imot Multiplex på dette valget ihvertfall.

Lenke til kommentar

menneh jeg regner med at det er børstemotor på dette flyet?

Hva slags batteri ? 11.1 volt eller 7.4 volt?

 

Edit : Det blir uansett 3700 kroner, til fordel for 4300 kroner... hmm 600 kroners forskjell... riktignok uten frakt.

 

Mye tror dere det blir i frakt fra utlandet på et Twin Star II da?

 

Edit : De får jo flyet inn på øgrey forsåvidt, så slipper unna med 200kroner pluss egentlig.. ikke så ille det egenetlig

 

Da blir det 3800 vs 4700 ... humm..

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

 

Når det gjedler regulator så anbefaler Multiplex en regulator på 40A til twin star med orginale motorer så en på 20A vil nok kanskje være litt knapt. Hvorfor man trenger det er jeg ikke sikker på da hver av permax 400 motorene har oppgitt maksstrøm på 8A.

WTF?

Det var litt drøyt, skjønner ikke hvorfor, da to 400-motorer går fint på en 16A regulator. Ville gått imot Multiplex på dette valget ihvertfall.

Kan tenke meg at hvis du skulle lande i gress og motorene skulle bli totalt blokkert men man skulle glemme å kutte motoren så vil de trekke endel strøm. Uansett så vil nok en regulator på 16A være noe lavt allikavel..

Lenke til kommentar
menneh jeg regner med at det er børstemotor på dette flyet?

Hva slags batteri ? 11.1 volt eller 7.4 volt?

 

Edit : Det blir uansett 3700 kroner, til fordel for 4300 kroner... hmm 600 kroners forskjell... riktignok uten frakt.

 

Mye tror dere det blir i frakt fra utlandet på et Twin Star II da?

Sikkert rundt 200-300 kroner i frakt, er jo en ganske stor pakke.

På e-starter'en kan du gå ned i batteristørrelse (til 7.4V 1200mah) og regulator (10A), så du sparer litt penger der og. Ta deg en telefon til mosshobby på onsdag, han kan sikkert sette sammen en pakke til deg med regulator, batteri, lader og selvfølgelig flyet.

Da får du litt rabatt også :thumbup:

 

Ja, også Optic'en fra xmode...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...