Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Nei. Er bare et vanlig fly som lander på buken og er støpt i elapor. Selv skal jeg bygge hjul på det og utstyre det med digitalkamera.

Det er også ganske allright å fly men litt raskere enn f.eks. Cuben, og en god del raskere enn Slow Stick.

Her er en tråd på RC Groups om TSII.

Også, norske forhandleren er Øgrey hobby. De har ingen webshop så det er lurest å ringe dem. Der koster det flyet 995 med to motorer og endel stasj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.. RC utstyret må du ha i tillegg.

 

Skal ikke ha noe overføring eller slikt.

Men jeg så noen karer som bygde et kamerastativ på den vanlige twinstar da den har ganske god lastekapasitet. Så skal jeg fikse det oppå vingene og montere digitalkameraet inni med en servo. Tror det skal gå ganske bra. Kan jo eventuelt også feste det mellom landingshjulene for å ta bilder rett ned.

 

Det finnes vel små kamera som overfører bildene ned til bakken. Mener å ha sett et slikt for en stund siden og det kostet ikke så alt for mye heller. Var på tilbud da til 1000 lappen. Skal se om jeg finner link :)

 

Her var det. Koster jo bare 895 :dribble: . Ikke ser det så veldig tungt ut heller. Kameraet jeg tenker på å bruke er et Kodak CX7300.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Det skjer nok fort at man kommer utenfor 150m rekkevidde når flyene går i 50-60km/h. Tror noe slikt må være bedre på et saktegående fly. Multiplex (liker ikke at jeg høres ut som multiplex fanboy nå :no: ) har et fly som heter Movie Star som er utstyrt for å bære kamera og har lastekapasitet på 400g ekstra.

Link til Movie Star

 

Edit: Norsk fyr som har modifisert Movie Star til en spionplatform :pLink

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Vil dere se skikkelig kamera på heli, sjekk ut helivison.net

De har montert ett DV-kamera på ett spesialbygd understell, som kan styre kameraet i alle retninger. Filmen blir trådløst overført via 2.4GHz båndet ned til en lcd-monitor. Altså, en som styrer kameraet og en som styrer helikopteret, som jeg tror var en Raptor 90.

Last ned denne filmen, er virkelig verdt det :D

 

http://andersh.privat.ldp.no/extra300_helivision.wmv

 

Dette er skikkelige greier :D

 

Angående liming av pico-vinger. Når de knekker er det sjelden den røde lakken oppå knekker. Derfor er det bare å brette opp vingen, fylle sprekken med lim, og presse vingen ned igjen. Dette pleier å holde, men hvis knekken er langt innpå vingen kan en liten teip-stripe gjøre underverker. Mer trengs ikke, og dette er ikke mer enn 1g økning.

 

Har skrevet en del om pico-sticken her, med en del gode tips for denne type fly:

http://psykolefse.jorgis.com/modules.php?n...=showpage&pid=9

Lenke til kommentar
Hehe! kameraten min har 0 peiling på slikt da. Han kjøpte en fuelbil til ca 6000 og ødela motoren etter en uke! Dette er ca. ett år siden og han har ikke giddet å gjort noe med den :p

Kjipt...

Men ett minimum av kunnskaper om teknikk/motorer er kjekt å ha.

Dessuten finnes det tonnevis av informasjon på nettet om innkjøring/instilling av nitro-motorer, google er din venn :thumbup:

Lenke til kommentar

Men, hvor stort fly må man opp i for å kunne ta av fra bakken da? Jeg vil ha et jeg kan taxe bortover rullebanen og så ta av for egen maskin :D

 

Hmm.. hvor lang rekkevidde har som regel slike fly da? Eller det er vel egentlig Kontrollen som har rekkevidden?

Hvis man skal fly sammen, er det bare å passe på at man ligger på forskjellig HZ da eller?

 

Med tanke på Multiplex, er ikke dette en utenlandsk butikk? Blir jo endel dyrere da... ?

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Flyet trenger ikke være stort for å ta av fra bakken, omtrent alle fly kan det med nødvendige modifikasjoner (som hjul :p ).

Rekkevidden på en god sender/mottaker ligger på rundt 2km, noe du aldri kommer til å få bruk for. Her er det egentlig øyet som bestemmer rekkevidden, ikke senderen :D

I Norge leveres flysendere for bruk i 35mhz-båndet. Disse frekvensene er de du får fatt i. Så lenge du ikke flyr på en med samme frekvens er det ikke noe problem.

Norway

Source: CIAM Alternate Delegate

Last update: 30 June 2004

 

The legal frequencies in Norway are:

 

Allowed for all kinds of R/C:

 

27 MHz band:

26,995 MHz 27,045 MHz 27,095 MHz 27,145 MHz 27,195 MHz

27,255 MHz

 

40 MHz band:

40,665 MHz 40,675 MHz 40,685 MHz 40,695 MHz

 

Allowed for flying models ONLY:

 

35 MHz band:

35,010 MHz 35,020 MHz 35,030 MHz 35,040 MHz 35,050 MHz

35,060 MHz 35,070 MHz 35,080 MHz 35,090 MHz 35,100 MHz

35,110 MHz 35,120 MHz 35,130 MHz 35,140 MHz 35,150 MHz

35,160 MHz 35,170 MHz 35,180 MHz 35,190 MHz 35,200 MHz

35,210 MHz 35,220 MHz 35,230 MHz 35,240 MHz 35,250 MHz

35,260 MHz 35,270 MHz 35,280 MHz 35,290 MHz 35,300 MHz

 

Allowed for surface models ONLY (cars/boats):

 

35 MHz band:

35,310 MHz 35,320 MHz 35,330 MHz 35,340 MHz 35,350 MHz

35,360 MHz 35,370 MHz 35,380 MHz 35,390 MHz

 

40 MHz band:

40,705 MHz 40,715 MHz 40,725 MHz 40,735 Mhz 40,745 MHz

40,755 MHz 40,765 MHz 40,775 MHz 40,785 MHz 40,795 MHz

Multiplex er ett merke, ikke en butikk. Og tro meg, jeg har spart tusener på kjøp fra utlandet :D

Lenke til kommentar

Først ville jeg konsentrert meg om å fly på den vanlige måten :p

Men det ville nok ikke verdt ett problem å fly ved hjelp av monitor, men du må nok ut med litt mer penger enn ett billig drittkamera til 700 kroner. Er litt kjipt med delay, så du ser ting etter at de har skjedd.

"Hey, du kræsjet jo!""Nei, jeg flyr enda eg" :D

 

Du kan vel få det til å sende kor du vil, sålenge rekkevidden er der...

Lenke til kommentar

Vel, som du (snoemann) sa lengre opp så snakket du om 150m rekkevidde. Fly som TwinStar (regner med det gjelder for nr.2 også) trenger endel fart for å fly. Det er ikke snakk om så veldig mye fart, men hvis du skal fly i blinde kun ved hjelp av kamera tror jeg du må finne deg kraftigere utstyr. Også, hvis du skal ha kamera på så bør du ha et fly med litt størrelse (les: Global Hawk :p ) for å bære kameraet.

Selv har jeg bare lyst å få prøvd luftfotografering på enkleste vis (strips og greier mellom landigshjulene for å henge digitalkameraet opp i). Hvis jeg skal være litt mer avansert å få mulighet for å se hva jeg tar bilde av så blir jeg kanskje å teipe på en laserpeker paralellt med kameraet.

 

Ellers så tror jeg tidligere nevnte Movie Star er det beste flyet for å bære kamera med.

 

Multiplex blir som jeg har nevnt tidligere, i Norge, kun solgt av Øgrey Hobby som holder til i Egersund. De har en nettside (www.ogrey.com) men de har ikke webshop der. De er uansett veldig greie å svare på mail eller å snakke med på telefon. :)

Lenke til kommentar

Nice, ED209! :D

 

Selv har jeg aldri turt å prøve med helikopter. Syns det virker for dyrt og skummelt, men jeg har nok jammen brukt endel kroner på fly også.

 

Drømmen min er å få bygd en stor skalalik modell av det amerikanske supersoniske flyet XB-70 (se avatar). Så på å bygge noe slikt i depron, men depron er litt fattig til skalamodeller.. :p

 

Edit: Man ser jo at slike små helikoptre er bra til å fly litt "sprøtt" med. Etter et par uker gjør du vel sånn som han her fyren: Link

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...