Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beltedrift er en mye bedre løsning der det ikke er så ekstreme krefter som skal overføres. Det er mindre tap i beltedrift og det er jo også mer stillegående.

Vet du om det er mye slitasje på en slik rem? Og om man kan risikere at den slurer.. Isåfall blir det vanskelig å finne en fornuftig sammenheng mellom motor rpm og rotor rpm.. Regner med det ikke er dyrt for ny rem, men kjipt om den ryker i lufta.

 

Er det andre enn xmode som selger Lipoly? Med tanke på hvor lett det er å få tak i reservedeler etc.

Lenke til kommentar
Lipoly er kjent som ett kvalitetshelikopter, og satt opp riktig vil du neppe slite med sluring o.l. Og den ryker neppe i luften, er tross alt reimer i drift på ekte helikoptre også :p

Dem deiser jo i bakken rett som det er... (men vanligvis av andre grunner går jeg ut i fra...)

 

Lipoly virker veldig interessant ja. Er det noen som har link til produsent eller et sted med mer info enn xmode?

Lenke til kommentar
Lipoly er kjent som ett kvalitetshelikopter, og satt opp riktig vil du neppe slite med sluring o.l. Og den ryker neppe i luften, er tross alt reimer i drift på ekte helikoptre også :p

Ja men det er svært sjeldent det brukes reimdrift mellom rotor og motor. Der går det på transmisjon via tannhjul.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at Rebell XL også bruker tannhjuloverføring... Dette er jo toppmodellen til samme firma etter det jeg har skjønt, så da må det være en grunn til at det ikke er remdrift her også. Rebell XL er jo uansett et vannvittig kult helikopter, synd det blir litt vel dyrt med alt tilbehør.

Lenke til kommentar
Lipoly er kjent som ett kvalitetshelikopter, og satt opp riktig vil du neppe slite med sluring o.l. Og den ryker neppe i luften, er tross alt reimer i drift på ekte helikoptre også :p

Ja men det er svært sjeldent det brukes reimdrift mellom rotor og motor. Der går det på transmisjon via tannhjul.

På små helikoptre er det faktisk ganske vanlig. Men på helikoptre som S-61, Bell Jetranger og Lynx går det meste via harde overføringer, som tannhjul og aksling...

Lenke til kommentar
Det ser ut til at Rebell XL også bruker tannhjuloverføring... Dette er jo toppmodellen til samme firma etter det jeg har skjønt, så da må det være en grunn til at det ikke er remdrift her også. Rebell XL er jo uansett et vannvittig kult helikopter, synd det blir litt vel dyrt med alt tilbehør.

Ta deg en telefon til Trond i xmode. Tror han har en Lipoly, så han vet det sikkert bedre enn oss...

Lenke til kommentar
Ta deg en telefon til Trond i xmode. Tror han har en Lipoly, så han vet det sikkert bedre enn oss...

Ja jeg får se på det når det er slutt på fridager. Skulle skaffet noen sponsorer slik at jeg kunne kjøpt et av disse Rebell heli'ene... Utrolig fristende, men det blir rådyrt når jeg trenger gyroer/akselerometre for 5-6 tusen i tillegg (ikke pga helikopteret krever det, men pga prosjektet mitt :) )

Lenke til kommentar
Ett spørsmål, kan du fly?

Vet du hvordan du skal sette opp et CP-helikopter?

 

ble vist to spørsmål det :p

Jeg vet veldig lite om sånt, men regner med det går greit uansett. Litt teknisk innsikt holder vel, jeg kan lett lage min egen fartsregulator hvis jeg vet spesifikasjonene på den for å si det sånn.

 

Når det gjelder å fly, så er vel svaret nei. Det kan jeg absolutt ikke. Jeg har prøvd noen simulatorer med joystick for morroskyld, og det er ganske lett. Men jeg har ikke tatt på et ekte helikopter noen gang. Poenget er uansett ikke at jeg skal fly selv. Det blir elektronikken og styringssystemet som er interessant. Filtrering av måledata etc. for å få til en fornuftig regulering/styring, samt litt forhåndsprogrammert bane-flygning. Men hvis alt fungerer bra, så kan det bli veldig artig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...