Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Bare et spørsmål, for å få til 4 servoer pluss fartsregulator i et fly, så må vel mottakeren være 5 kanals?

Tenker på f.eks. senderen din Explorer, den er jo 4 kanals men har også sånn.. hmm balansemix.

Hvordan kobler man disse 2 servoene da? Inn på hver sin kanal eller begge på en?

Hvis det blir hver sin kanal og jeg teller riktig så må man jo ha 5 kanals mottaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett spørsmål, kan du fly?

Vet du hvordan du skal sette opp et CP-helikopter?

 

ble vist to spørsmål det :p

Jeg vet veldig lite om sånt, men regner med det går greit uansett. Litt teknisk innsikt holder vel, jeg kan lett lage min egen fartsregulator hvis jeg vet spesifikasjonene på den for å si det sånn.

 

Når det gjelder å fly, så er vel svaret nei. Det kan jeg absolutt ikke. Jeg har prøvd noen simulatorer med joystick for morroskyld, og det er ganske lett. Men jeg har ikke tatt på et ekte helikopter noen gang. Poenget er uansett ikke at jeg skal fly selv. Det blir elektronikken og styringssystemet som er interessant. Filtrering av måledata etc. for å få til en fornuftig regulering/styring, samt litt forhåndsprogrammert bane-flygning. Men hvis alt fungerer bra, så kan det bli veldig artig.

Er redd du kommer til å gå på en smell her. Ett lite helikopter er ganske vanskelig å fly, i begynnelsen kan det virke umulig. Og når man i tillegg går rett på ett avansert CP-helikopter uten og (jeg antar) vite hva CP står for, da er jeg redd du tar deg vann over hodet. Mener ikke å være en gledesdreper her, men vil helst ikke at ditt første møte med hobbyen vil være ett dyrt lipoly-helikopter smurt utover bakken :no:

 

Dette styrings-prosjektet høres kult ut, men hvorfor på ett helikopter?

Det vil bli mye billigere å kjøpe ett fly, f.eks det fra komplett, og prøve det ut på den.

I tillegg vil det bli vesentlig enklere å få kontroll over. Ett helikopter krever konstant input, mens på ett fly kan du slippe stikken, og det vil forsette uten noe problem. Og hvis noe går gale er skadene minimale uansett. Velter ett lipoly-helikopter over med 2000RPM på bladene, da flyr det biter :D

 

Men hvis du føler du kan klare dette, go for it :thumbup:

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål, for å få til 4 servoer pluss fartsregulator i et fly, så må vel mottakeren være 5 kanals?

Tenker på f.eks. senderen din Explorer, den er jo 4 kanals men har også sånn.. hmm balansemix.

Hvordan kobler man disse 2 servoene da? Inn på hver sin kanal eller begge på en?

Hvis det blir hver sin kanal og jeg teller riktig så må man jo ha 5 kanals mottaker?

Selvom senderen er 4 kanaler (det skal sies da at senderen min er 7 kanaler, jeg kan bare kontollere alle kanalene med en egen stikke/bryter) så trenger ikke mottakeren være 4 kanaler. Selv har jeg en 6 kanalse mottaker som funker helt fint. Da bruker jeg også f.eks. 5 kanaler hvis jeg har to balanserorservoer.

Lenke til kommentar
Er redd du kommer til å gå på en smell her. Ett lite helikopter er ganske vanskelig å fly, i begynnelsen kan det virke umulig. Og når man i tillegg går rett på ett avansert CP-helikopter uten og (jeg antar) vite hva CP står for, da er jeg redd du tar deg vann over hodet. Mener ikke å være en gledesdreper her, men vil helst ikke at ditt første møte med hobbyen vil være ett dyrt lipoly-helikopter smurt utover bakken :no:

 

Dette styrings-prosjektet høres kult ut, men hvorfor på ett helikopter?

Det vil bli mye billigere å kjøpe ett fly, f.eks det fra komplett, og prøve det ut på den.

I tillegg vil det bli vesentlig enklere å få kontroll over. Ett helikopter krever konstant input, mens på ett fly kan du slippe stikken, og det vil forsette uten noe problem. Og hvis noe går gale er skadene minimale uansett. Velter ett lipoly-helikopter over med 2000RPM på bladene, da flyr det biter :D

 

Men hvis du føler du kan klare dette, go for it :thumbup:

Jeg vet hva CP står for, og vet veldig godt at det er vanskelig å fly helikopter :) Det er akkurat det som er poenget, fordi da blir det en utfordring å få til bra styring.

 

Grunnen til at jeg skal ha 3 gyroer + akselerometre er at jeg skal kunne slippe stikken og la helikopteret stå stabilt i luften på egenhånd. Problemet er om jeg har råd til både IMU og et helikopter som er stort nok til å bære elektronikken. En lavpris-IMU koster fort 7000kr.

 

Et fly vil ikke være like enkelt å bruke til dette, ganske enkelt fordi jeg ikke kan eksperimentere like mye med det innendørs. Det er ikke så greit å sitte med pc og måleutstyr utendørs for å teste.. Og man må nesten utendørs for å få et fly til å kjøre rett fram i samme høyde. Et helikopter kan stå stille i luften innendørs uten problemer. Selvfølgelig med litt sikring, så det ikke knuser hele leiligheten :) Hvis jeg gjør ting trinnvis, så bør det nok gå bra. Hvis ikke får jeg sikkert et par interessante krasj på tape....

Lenke til kommentar
Er redd du kommer til å gå på en smell her. Ett lite helikopter er ganske vanskelig å fly, i begynnelsen kan det virke umulig. Og når man i tillegg går rett på ett avansert CP-helikopter uten og (jeg antar) vite hva CP står for, da er jeg redd du tar deg vann over hodet. Mener ikke å være en gledesdreper her, men vil helst ikke at ditt første møte med hobbyen vil være ett dyrt lipoly-helikopter smurt utover bakken :no:

 

Dette styrings-prosjektet høres kult ut, men hvorfor på ett helikopter?

Det vil bli mye billigere å kjøpe ett fly, f.eks det fra komplett, og prøve det ut på den.

I tillegg vil det bli vesentlig enklere å få kontroll over. Ett helikopter krever konstant input, mens på ett fly kan du slippe stikken, og det vil forsette uten noe problem. Og hvis noe går gale er skadene minimale uansett. Velter ett lipoly-helikopter over med 2000RPM på bladene, da flyr det biter :D

 

Men hvis du føler du kan klare dette, go for it  :thumbup:

Jeg vet hva CP står for, og vet veldig godt at det er vanskelig å fly helikopter :) Det er akkurat det som er poenget, fordi da blir det en utfordring å få til bra styring.

 

Grunnen til at jeg skal ha 3 gyroer + akselerometre er at jeg skal kunne slippe stikken og la helikopteret stå stabilt i luften på egenhånd. Problemet er om jeg har råd til både IMU og et helikopter som er stort nok til å bære elektronikken. En lavpris-IMU koster fort 7000kr.

 

Et fly vil ikke være like enkelt å bruke til dette, ganske enkelt fordi jeg ikke kan eksperimentere like mye med det innendørs. Det er ikke så greit å sitte med pc og måleutstyr utendørs for å teste.. Og man må nesten utendørs for å få et fly til å kjøre rett fram i samme høyde. Et helikopter kan stå stille i luften innendørs uten problemer. Selvfølgelig med litt sikring, så det ikke knuser hele leiligheten :) Hvis jeg gjør ting trinnvis, så bør det nok gå bra. Hvis ikke får jeg sikkert et par interessante krasj på tape....

Mener fremdeles du tar deg vann over hodet. På ett CP-helikopter er det masse som må settets opp riktig for å få modellen til å fly bra, f.eks pitchkurver, throttlekurver o.l. Og det skal ingenting til før modellen flyr ræva. Men, som sagt, føler du du klarer det, go for it :thumbup:

 

Her er ett lignende styringssystem, som kan kjøpes:

http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4678

Lenke til kommentar
Mener fremdeles du tar deg vann over hodet. På ett CP-helikopter er det masse som må settets opp riktig for å få modellen til å fly bra, f.eks pitchkurver, throttlekurver o.l. Og det skal ingenting til før modellen flyr ræva. Men, som sagt, føler du du klarer det, go for it :thumbup:

 

Her er ett lignende styringssystem, som kan kjøpes:

http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4678

Hvis alt hadde fungert på første forsøk, så hadde jeg vært skuffet :) Da kan man jo likegodt kjøpe en ferdig modell + det styringssystemet du nevner. Det har noe av den samme funksjonaliteten, men langt på nær alt. Uansett får jeg se hva jeg får til før jeg påstår for mye... Men gøy blir det sikkert.

 

Jeg har jo noen valg angående helikoptertype nå. Regner med jeg går for enten et T-Rex som kanskje er "snillere" å eksperimentere med inne, eller et Rebell XL. Sistnevnte ser svært solid og ordentlig ut, så hvis jeg er forsiktig med det, har det nok flest muligheter. Kanskje det tilogmed klarer å løfte et lite Linux-utviklingskort (veier vel ca. 80-90 g) istedet for Renesas MCU'en jeg planlegger å bruke. Det ville gitt litt vel mer regnekraft (Power PC prosessor).

 

Angående T-Rex, så har jeg fått tilbud om å kjøpe et brukt oppgradert med følgende:

- Carbon halebom (lang utgave)

- Carbon finner på halebom

- Carbon paddels

- Carbon tailrotor blader

- Carbon Batt tray

- Carbon main rotorblader

Det er flydd ca. 4 timer i følge selger. Må jeg regne med mye slitasje på et 4-timers helikopter?

Lenke til kommentar
I stedet for en fungerende bil endte jeg opp med en aldeles så liten elektrisk brann istedet :wee:

Hehe, det samme skjedde meg for noen år siden. Var en ledning som konstant løsnet, slik at jeg måtte lodde den omtrent annenhver dag. Tilslutt klarte jeg tydeligvis å lodde feil elns, slik at mange ledninger smeltet og kontrolleren gikk dukken da jeg koblet til bateriet. Så da ble det en hitec elektronisk kontroller på meg.

Lenke til kommentar

Nå er jeg hjemme fra Hobbyz på Hamar, grunnen til brannen var pga. at motoren min er alt for stor til den mekaniske fartsregulatoren :S

Må ha ny, men finner ikke nok informasjon om den elektroniske Psykopatisk Kaffelefse fant til 300 til og bare kunne kjøpe den.

 

Den burde kunne håndtere motorer på minst 13 turn.

 

Men jaja, den tid den sorg, for det vil bli billigere og fikse Inferno'n istedet, så da blir det den :D

 

Får slenge med ett aldeles så lite bilde av monsteret da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...