Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da tror jeg det best egnede helikopteret er funnet iallfall.. Men er det noen som har peiling på hvor store akselerasjonskrefter jeg må påregne? I forbindelse med kjøp av gyro, akselerometer etc. Er det snakk om 1-2G eller 1-5G? En del prisforskjell på sensorene... Hvis jeg ikke flyr for agressivt holder det kanskje med 1-2 G typen...

Lenke til kommentar
Da tror jeg det best egnede helikopteret er funnet iallfall.. Men er det noen som har peiling på hvor store akselerasjonskrefter jeg må påregne? I forbindelse med kjøp av gyro, akselerometer etc. Er det snakk om 1-2G eller 1-5G? En del prisforskjell på sensorene... Hvis jeg ikke flyr for agressivt holder det kanskje med 1-2 G typen...

Er vanskelig å si. Skal ihverfall ikke mye til for å overstige 2g. Du kan jo tenke deg hvor stor g-kraft helikopteret i den filmen jeg linket til tidligere opplevde, sikkert opp i 10g ;) Men hva skjer hvis den går over 2g, slutter den å funke, eller måler den ikke lengre?

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne spesielt mange fartsregulatorer med reverse...

Er disse vesentlige dyrere enn de andre? Tåler alle motorer revers?

Fartsregulatorer med revers er ofte en god del vanskeligere å få fatt i, og de er vesentlig dyrere. Men klarer du å leve uten revers, finnes det mange alternativer til rimelige priser, som den jeg linket til tidligere. Og ja, de aller fleste motorer tåler å gå baklengs, men sjekk at resten av bilen tåler det (drev, lagre osv...)

Lenke til kommentar
Er vanskelig å si. Skal ihverfall ikke mye til for å overstige 2g. Du kan jo tenke deg hvor stor g-kraft helikopteret i den filmen jeg linket til tidligere opplevde, sikkert opp i 10g ;) Men hva skjer hvis den går over 2g, slutter den å funke, eller måler den ikke lengre?

Ja, det ser ut til å være ganske store krefter i sving. Jeg har funnet en sensor som takler 10 G, mer enn det tviler jeg på at blir nødvendig. Da får jeg heller fly litt snillere. Det er tross alt MYE akselerasjon.

 

Har bare funnet informasjon om hva som skjer når sensoren går i metning ett sted, men det ser ut til at dem fortsetter å sende signal for max. akselerasjon.

Lenke til kommentar
Hvilket helikopter bestemte du deg for forresten?

Det ser ut til å bli et Rebell XL. Skal avvente litt fram til jeg får tid til å jobbe med prosjektet (3-4 ukers tid), men hvis det ikke dukker opp noe bedre alternativ så blir det dette. Et relativt kraftig el. helikopter som enkelt klarer å løfte nok :)

Lenke til kommentar

har drevet med litt R/C men sluttet siden det ble så dyrt. kjører bensin da. ja bensin ikke nitro. har en boble som er STOR men 22kubikk motor den gjør vel kanskje 90 nå.... :D

 

BTW: den tåler noe extremt har hoppet 6M opp i luften og det skjedde ikke no når den landet før hopp nr 10 når jeg prøvde full throttle kan vel si at jeg var godt over 9-10M opp i luften men da streket den når den kom ned igjen. veier vel 8kg elns så det var vel litt kraft når den slo ned hehe.....

 

pappa drev endel med helikopter men det var for dyrt. hehe. begnnte å komme seg på slutten men han kom til en ulykke og ikke see toget :p vi fant ikke noe som helst dele igjen av den maskinen

Lenke til kommentar

Lurte på å kjøpe batteri til bilen min igjen. Er så lenge siden jeg har brukt den nå, slik at batteriet er helt ødelagt. Hvertfall så var det et 7,2v 1400mAh NiCd batteri. Men tenkte jeg kanskje skulle kjøpe noe med litt fler mAh denne gangen, så jeg får litt lengre kjøretid. Men noe vits i å øke spenningen også? Til feks 8,4v? Har ikke sjekket om motor, mottaker osv tåler dette enda da. Burde jeg kjøpe vanlig NiCd/NiMH eller et Li-Poly?

Lenke til kommentar
Lurte på å kjøpe batteri til bilen min igjen. Er så lenge siden jeg har brukt den nå, slik at batteriet er helt ødelagt. Hvertfall så var det et 7,2v 1400mAh NiCd batteri. Men tenkte jeg kanskje skulle kjøpe noe med litt fler mAh denne gangen, så jeg får litt lengre kjøretid. Men noe vits i å øke spenningen også? Til feks 8,4v? Har ikke sjekket om motor, mottaker osv tåler dette enda da. Burde jeg kjøpe vanlig NiCd/NiMH eller et Li-Poly?

Spørs litt hvor stor motor du har. Lithium blir fort litt dyrt, og hvor godt det går på biler med litt store motorer skal jeg ikke uttale meg om. Hvis du har motor i klasse 550 så drar disse ganske store mengder strøm, og da må du gjerne opp i en 2s2p pakke med lithium.

NiMH har litt problemer med høyre Ri (indre resistans) enn NiCd, men hvis du finner pakker/celler fra GP så kan disse levere masse strøm og har relativt god kapasitet.

 

Dette er iallefall celler som kan levere mer enn nok strøm til det meste. Prisen er ikke så alt for avskrekkende den heller. 8 slike og bilen din vil være ganske rask. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...