Gå til innhold

Hvordan tas olja opp av havbunnen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faren min jobber i Nordsjøen, skal spørre han nå han kommer hjem fra jobb. Men det er noe med de har lange ledninger langt under jorden også der har mye blitt presset sammen i flere år og det blir det olje av.

Husk neste gang du kjøper olje kan det være faren til fl@meboy som kan ha vært med på å borre det opp :D

Lenke til kommentar

Virker som mange tror det er store hulrom med hav av olje nedi Nordsjøen.

Oljen ligger egentlig som bittesmå dråper mellom sandkornene i havbunnen.

De borer, oljen blir presset opp pga trykket, og de fyller igjen med slam slik at havbunnen ikke skal synke. (Ville vært kjipt for plattformen som står oppå)

 

Dette er det jeg har fått med meg i de 10min jeg har hatt om dette på skolen (VK1 automasjon)

Lenke til kommentar

Dette har vi om på skolen nå.

Oljen blir "borret opp" og så fraktes det med tankskip (tror jeg) til land.

Der blir det destilliert (ikke sikker på hvordan man staver det, se bilde over)

Det vil si at man varmer opp oljen og så fordeler man det, feks ved 40-200 grader så blir det til bensin.

 

Slik jeg har forstått det så blir det fordelt likt, og naturgassen er lite brukt i forhold til det i bunn på bildet, derfor bruker de noe som kalles for "cracking", "krakking" på norsk.

Man bruker kjemikaler til å dele oljen opp av sånn at man får mer av den oljen vi bruker mest av!

Lenke til kommentar
de borrer hull ned til oljelommer og suger op oljen som man gjør med er sugerør i vann. det er selvfølgerlig mye bere avansert, men i grunn er det bygd opp slik. så pompes råoljen til land via kabler eller båter hvor det raffineres og kjøres til div bensinstasjoner osv.....

Oljen må først gjennom den prossesen på bildet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...