Gå til innhold

Vevutvikling med åpne standarder


Anbefalte innlegg

Hotstian: Jeg har vært fristet til å gjøre det samme, mange ganger, men man har ikke alltid et valg om hvilken nettleser man vil bruke. På skolen min har vi kun IE, og vi får ikke installere noe på pc'ene, dermed ikke alternative nettlesere som kjære Firefox :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hotstian: Jeg har vært fristet til å gjøre det samme, mange ganger, men man har ikke alltid et valg om hvilken nettleser man vil bruke. På skolen min har vi kun IE, og vi får ikke installere noe på pc'ene, dermed ikke alternative nettlesere som kjære Firefox :(

ja sånn er det med skoler. brukeren Glad har vel avslørt en avtale mellom skolen(pcer til 500kr) og Microsoft(du får Windows, Office og IE, men du får IKKE lov til og installere ting som Mozilla Firefox eller Openoffice.)

Lenke til kommentar
Hotstian: Jeg har vært fristet til å gjøre det samme, mange ganger, men man har ikke alltid et valg om hvilken nettleser man vil bruke. På skolen min har vi kun IE, og vi får ikke installere noe på pc'ene, dermed ikke alternative nettlesere som kjære Firefox :(

Du kan jo alltids mase på IT-administrasjonen på skolen din, og prøve å få de til å legge inn f.eks. Firefox på maskinene. Du kommer sikkert på mange gode grunner du kan legge frem til de. :)

Lenke til kommentar
Så mister du også 90% av kundene ;)

Som en liten digresjon så kan jeg si at Hardware.no har mindre enn 50% som bruker Ie (30% FF og 20% Opera). For noen år siden var denne andelen langt høyere og utviklingen har aksellerert etter at Firefox kom.

At så mange brukte har gått over til andre nettleser trodde jeg ikke, men kan ikke klage!

 

Bra artikkel forresten. Hver gang noen lurer på hvorfor jeg ikke bruker IE, kan jeg bare linke til denne artikkelen :D Ble også overbevist over at selv mamma skal få opera / firefox installert!

Er du blandt dem som har forsøkt å overtale bestemor til å kjøre Linux? Jeg har en litt enklere oppgave til deg. Installer noe annet enn IE på maskinen hennes. Venner lar ikke venner fyllekjøre, heter det. Venner bør heller ikke la venner bruke dårlige nettlesere med evneveik støtte for standardene.

:cool:

Lenke til kommentar
Så mister du også 90% av kundene ;)

Som en liten digresjon så kan jeg si at Hardware.no har mindre enn 50% som bruker Ie (30% FF og 20% Opera). For noen år siden var denne andelen langt høyere og utviklingen har aksellerert etter at Firefox kom.

At så mange brukte har gått over til andre nettleser trodde jeg ikke, men kan ikke klage!

 

Bra artikkel forresten. Hver gang noen lurer på hvorfor jeg ikke bruker IE, kan jeg bare linke til denne artikkelen :D Ble også overbevist over at selv mamma skal få opera / firefox installert!

Er du blandt dem som har forsøkt å overtale bestemor til å kjøre Linux? Jeg har en litt enklere oppgave til deg. Installer noe annet enn IE på maskinen hennes. Venner lar ikke venner fyllekjøre, heter det. Venner bør heller ikke la venner bruke dårlige nettlesere med evneveik støtte for standardene.

:cool:

Meget interesant artikkel.

Forøvrig kan jeg også legge til en liten link som de fleste trygt kan reklamere for på sine hjemmesider http://browsehappy.com

Lenke til kommentar
En artig tanke, her lager man en god artikkel hvorfor web standarer er viktige men en gir blanke i følge det man selv sier :!:

 

W3C Validator gir side 1 av artikkelen hele 276 feil :thumbup: (pr. 2005-5-23 @ 13:02).

He, he!

 

Jeg tar ironien - og har vært klar over det fra første stund.

 

Problemene er, som man kan se på validator-resultatet, at vårt annonsesystem ikke gir helt "ren og pen" kode - og at vi er nødt til å bruke Dreamweaver som verktøy (som heller ikke gir helt "ren og pen" kode).

 

Det er derfor vi må jobbe mot stadig mer "trofasthet" til standardene, slik at leverandører av ulike systemer legger seg i selen og bruker godkjent kode.

Lenke til kommentar
Bra artikel :yes: , personlig så er IE problemet så stort at jeg vel anbefale alle med en hjemmeside og lime denne koden inn øverst i index.php filen.

<?php
if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
die('Du bruker Internet Explore. Denne siden kan ikke vises i Internet Explorer.\n venligst skift til Opera(<a href="http://opera.no">opera.no</a>) eller Mozilla Firefox(<a href="http://mozilla.com">mozilla.com</a>)');
}
?>

så er du med på og løse IE problemet. :thumbup:

Virkelig genialt. Om jeg ikke tar helt feil så vil dette medføre at alle som bruker Opera med standardinnstillinger får beskjed om å bytte til Opera eller Firefox, siden Opera som standard identifiserer seg som ... Internet Explorer. Om det er en ting man virkelig ikke kan stole på i forbindelse med web, så må det være User-Agent strengen.

Lenke til kommentar

Du kan aldri benytte ein klasse for å «erstatte» eit semantisk element.

 

Å benytte klasser framfor de semantiske elementene som faktisk finnes er svært dårlig praksis, ja. Følgende kodesnutt, hentet fra HWBs forside:

 

<span class="preambleLink"><a href="http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=16051" title="Intel satser på stabilitet og enkel administrasjon">Intel satser på stabilitet og enkel administrasjon</a></span>

 

.. burde selvsagt heller sett slik ut:

 

<h2><a href="http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=16051">Intel satser på stabilitet og enkel administrasjon</a></h2>

 

Klassar og IDar (i samband med bruk av CSS) blir kun brukt til å endre korleis eit element blir presentert. (...) Det er usemje om klassar/IDar har noko semantisk betydning, sida dei kun blir brukt som referansar når nettlesaren les stilarket til sida -

 

HTML4-spesifikasjonen sier følgende om dette (lettere redigert for økt lesbarhet):

 

The class/id attribute has several roles in HTML:

  • As a style sheet selector (when an author wishes to assign style information to a set of elements).
     
  • For general purpose processing by user agents (e.g. for identifying fields when extracting data from HTML pages into a database, translating HTML documents into other formats, etc.).

 

Semantisk riktige klassenavn er veldig nyttig når en skal konvertere data fra HTML til et annet format.

 

Skjønner hvis du ikke svarer: Hvor gammel er du Wilhem?

 

Det er riktig som way_up_north påpekte - jeg er 21 år gammel. Hvordan det?

 

<?php
if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
die('Du bruker Internet Explore. Denne siden kan ikke vises i Internet Explorer.\n venligst skift til Opera(<a href="http://opera.no">opera.no</a>) eller Mozilla Firefox(<a href="http://mozilla.com">mozilla.com</a>)');
}

?>

 

Kodesnutten over er akkurat like tåpelig som det å stenge brukere av Opera eller Firefox ute. Poenget med å benytte vevstandardene og følge retningslinjer for tilgjengelighet er nettopp det å ikke stenge noen ute. At ting ikke nødvendigivs ser like pent ut i nettlesere uten god CSS-støtte er ikke så viktig, så lenge informasjonen fremdeles er tilgjengelig.

 

En artig tanke, her lager man en god artikkel hvorfor web standarer er viktige men en gir blanke i følge det man selv sier

 

Var'kke meg! Koden til artikkelen min var fin-fin når jeg leverte den fra meg! (c;

 

Problemene er, som man kan se på validator-resultatet, at vårt annonsesystem ikke gir helt "ren og pen" kode -

 

Det er flere feil enn det, Stefan. Jeg vil anbefale HWBs vevutviklere å gå gjennom listen i artikkelen min, punkt for punkt, og se hva som kan forbedres. Det at annonsesystemet skaper feil er ingen unnskyldning for å la la vær å rette opp alle de andre feilene.

 

Her er litt å gripe fatt i:

 

  • XHTML-dokumentene serveres med feil MIME-type
     
  • Samme stilsett serveres både til mediatypen 'screen' og 'handheld'. Dette gjør sidene helt uleselige på håndsholdte dingser.
     
  • Man benytter klasser der semantiske elementer som for eksempel <h2> hører hjemme
     
  • Noen har plassert en ekstra <p> på toppen av artikkelen min..(c;

 

opera 8(eller var det 7.54?) er vel opera som standard.

 

I Opera 8 ser standard-UA-strengen slik ut:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; X11; Linux i686; en) Opera 8.01

Lenke til kommentar

opera 8(eller var det 7.54?) er vel opera som standard.

 

I Opera 8 ser standard-UA-strengen slik ut:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; X11; Linux i686; en) Opera 8.01

bruk:

if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "opera") ){}
elseif (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "mozilla") ){}
elseif (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
//code
}

da tror jeg rekke følgen er riktig :thumbup:

Lenke til kommentar

opera 8(eller var det 7.54?) er vel opera som standard.

 

I Opera 8 ser standard-UA-strengen slik ut:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; X11; Linux i686; en) Opera 8.01

bruk:

if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "opera") ){}
elseif (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "mozilla") ){}
elseif (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
//code
}

da tror jeg rekke følgen er riktig :thumbup:

Ok, så Opera har tydeligvis forbedret seg med tanke på standard UA streng, men utsagnet mitt er fremdeles like gyldig: Man kan ikke stole på UA strengen. Om en browser identifiserer seg som msie så kan det like gjerne være firefox, opera eller for en saks skyld en proxyserver. Man har absolutt ingen garanti for at user agent er det den utgir seg for.

 

Dersom du absolutt vil gi en advarsel til de som bruker IE, så sørg for all del for at du gjør det på en måte slik at det kun er IE (og klienter totalt uten støtte for CSS) som får advarsel om at de trenger å oppgradere browseren sin. Arve Bersvendsen har lenge hatt en oppskrift på dette, som jeg har sett brukt med stort hell:

 

Hack-free CSS for IE

Lenke til kommentar

opera 8(eller var det 7.54?) er vel opera som standard.

 

I Opera 8 ser standard-UA-strengen slik ut:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; X11; Linux i686; en) Opera 8.01

bruk:

if (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "opera") ){}
elseif (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "mozilla") ){}
elseif (stristr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "msie") )
{
//code
}

da tror jeg rekke følgen er riktig :thumbup:

Ok, så Opera har tydeligvis forbedret seg med tanke på standard UA streng, men utsagnet mitt er fremdeles like gyldig: Man kan ikke stole på UA strengen. Om en browser identifiserer seg som msie så kan det like gjerne være firefox, opera eller for en saks skyld en proxyserver. Man har absolutt ingen garanti for at user agent er det den utgir seg for.

 

Dersom du absolutt vil gi en advarsel til de som bruker IE, så sørg for all del for at du gjør det på en måte slik at det kun er IE (og klienter totalt uten støtte for CSS) som får advarsel om at de trenger å oppgradere browseren sin. Arve Bersvendsen har lenge hatt en oppskrift på dette, som jeg har sett brukt med stort hell:

 

Hack-free CSS for IE

vet det der. finnes noe lignene på opera og/eller firefox?

Lenke til kommentar
I Opera 8 ser standard-UA-strengen slik ut:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; X11; Linux i686; en) Opera 8.01

Jeg mistenker deg for å bruke enn nyere Opera enn det som vi dødelige bruker! Nyeste versjon tilgjengelig for nedlasting er vel så visselig 8.00?

Lenke til kommentar

vet det der. finnes noe lignene på opera og/eller firefox?

Ikke som jeg vet om, men nå er det vel stort sett bare IE som man behøver slikt for også. Når det gjelder browsere som Opera, Firefox og Safari så følger disse stort sett standardene fint, og jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med å få ting til å se tilstrekkelig likt ut i disse tre.

Lenke til kommentar
Ser dere diskuterer å tvinge stilark på diverse nettlesere, hva med å faktisk lage et stilark som fungerer i alle nettlesere?  ;)

Problemet med det er at ikke alle nettleser utviklere var like våkne når dem lærte om standarder og css ;)

 

Her kan du se hva som (ikke) funker i de forskjellige nettleserne Explorer 5 windows, Explorer 6 windows, Explorer 5.2 mac, Mozilla 1.75 , Safari 1.3 (mac) & Opera 8.

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...