Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Disconnected hver gang noen tar telefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette snakk om adsl eller dialup? Vill tippe dialup.

 

Har du internett og fast telefon på same linje så vill linja bli brutt når noen tar opp røret.

 

Har du analog linje så har du trolig bare en tele linje til huset

 

Har du Isdn så har du allerede 2 tele linjer så du kan ha telefon på den ene å internett på den andre. Hvordan du setter dette opp riktig skal stå in bruksanvisinigen til telenors idsn bokser.

 

Er sikkert en måte for å blokke når du er på internet med analog linje, men det husker jeg ikke... Mit beste råd til deg om du bruker dialup er å skaffe deg isdn om du ikke har det siden det vill fikse problemet ditt og gi deg litt raskere internett til mer eller mindre samme *dyre pris.

 

( * dialup er overpriset sjekk det du betaler nå med feks tiscali surf prisene. De har halv pris, men det er fortsatt for dyrt spør du meg. )

Lenke til kommentar
om det er umulig, kan man da koble inn splitter i begge inngangene, og få det til å virke?

Ja, du kan ha en splitter pr telefon hvis det er omfattende og legge om nettet.

Jeg har en splitter i begge, men jeg har en annen type pluggi den ene. Den som går i ADSL-modemet er tre-pins til nettverk via splitter, mens den som går til den andre telefonen er tre-pins til telefonlednign via splitter.

Lenke til kommentar
Jeg har en splitter i begge, men jeg har en annen type pluggi den ene. Den som går i ADSL-modemet er tre-pins til nettverk via splitter, mens den som går til den andre telefonen er tre-pins til telefonlednign via splitter.

Det var litt uklart hvordan du har koblet det men er alle telefoner koblet til phone-utgangen på splitteren og vegguttaket til line?

Og du har en ADSL-splitter pr telefon og ikke bare en som lager feler utganger?

Lenke til kommentar

Kan høres ut som du har en defekt ADSL-splitter. Test hvilken telefon som bryter kontakten, bytt så plass på splitterene, og test om problemet har forflyttet seg til den andre telefonen. Hvis problemet eksisterer på begge, så har du sannsynligvis feilkoblet. Sjekk uansett merkingen på utgangen på splitteren nøye. Den fysiske plasseringen på utgangene på ADSL-splittere varierer mellom ulike modeller.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

mitt problem er at nettet faller ut med jevne mellomrom. Da må jeg restarte adsl-modetmet. MEN..nå skal dere høre...i svært mange tilfeller å jeg faktisk ringe f.eks til mobben min med min trådløse simens gigaset tlf for at adsl modemet skal klare å koble seg opp igjen. Jeg trenger ikke svare tlf, men den må ringe ut liksom...

 

Det er en feil et eller anet sted men jeg aner ikke helt hvor...og jeg faller jo ikke ut mer enn ja..1-6 ganger pr døgn og av og til kan det gå en uke før jeg faller ut sov...

 

Hvor kan problemet ligge? Jeg har i utganspunktet koblet alt riktig.

Lenke til kommentar
mitt problem er at nettet faller ut med jevne mellomrom. Da må jeg restarte adsl-modetmet. MEN..nå skal dere høre...i svært mange tilfeller å jeg faktisk ringe f.eks til mobben min med min trådløse simens gigaset tlf for at adsl modemet skal klare å koble seg opp igjen. Jeg trenger ikke svare tlf, men den må ringe ut liksom...

 

Det er en feil et eller anet sted men jeg aner ikke helt hvor...og jeg faller jo ikke ut mer enn ja..1-6 ganger pr døgn og av og til kan det gå en uke før jeg faller ut sov...

 

Hvor kan problemet ligge? Jeg har i utganspunktet koblet alt riktig.

Det er akurat det problemet jeg har for øyblikket. Man må koble til en støydemper ved telefon inntaket til huset. Problemet er bare å finne dette punktet...

Lenke til kommentar

Hvis dere har problemer med å lokaslisere det berømte "første punktet", så skyldes det ofte at telefonnettverket er koblet i en stjerne. Løsningen er da ofte å kontakte installatør for å legge om telefonnettverket, eller å benytte den litt rimligere metoden å sette splitter på hver telefon. Ekstra splittere koster fra ca. 100 kroner. De fleste vil ha behov for en til to ekstra splittere, og da kan dere regne selv hva som blir rimligst.

Lenke til kommentar

Ekstra splittere fungerer fint på lave hastigheter, men ettervært når hastighetene på adsl stiger kan ekstra splittere føre til at du mister hastighet. ADSL er veldig omfintelig mot "døde" ender på nettet. Har du da en stjernenett med 3 greiner på 10-20m blir dette masse kabel som kan skape reflekser som tar av makshastigheten på nettet.

 

Sett to tester på dette. En linje med en "død" kabel på 200m. Når denne var koblet inn var maks oppnåelig hastighet ca 2500kb/s. Når denne greina ble koblet ut steg denne til 5000kb/s.

 

På den andre testen var det et stjernenett med 4 greiner. Vær grein på mellom 10-30m. ADSL modemet sto på en grein som var 22m. Her var de forskjelige hastighetene 5200Kb/s og med riktig koblet nett oppnåde man 6300kb/s.

 

Så vist man tar den lit lettvinte løsningen med flere splittere kan det virke bra i dag, men i fremtiden når hastighetene økes videre kan det vise seg at man har gjort seg en liten bjørnetjeneste.

 

Så jeg vil anbefale deg å legge lit arbeide i det å få nettet riktig, klarer du ikke dette selv kan det være lurt å leie montør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...