Gå til innhold

Pc'n steiker! NB! har massevis av vifter


Ascubal

Anbefalte innlegg

Jeg har et thermaltake Xaser V kabinett som jeg har tatt ut viftene som stod i sideøra.. Nå har det seg sånn at alt inne der blir utrolig varmt, NorthBridgen brenner jeg meg på om jeg tar på den HK'et er MSI KT3V 6712.. Har to IBM Deskstar IDE hardisker som også blir utrolig varme.. Eller alt blir varmt, veeeldig varmt :dontgetit:

 

Kabinettet er jo spekka med vifter, her er liste:

 

PSU = 2* 80mm vifter

BigWater Kittet = 120mm vifte (plassert helt i fronten nederst) (kjøler GPU og CPU)

Toppen = 1*80mm vifte

Fronten = Thermaltake Volcano 12 vifte 80mm

Bak = 92mm vifte

 

Ellers så kan jeg nevne at alle kablene er ganske godt lagt og hindrer lite luft, har holdt på med pc'r en god stund nå, men fatter ikke åssen det blir så varmt, i og med at jeg har skrudd ned all overklokking..

 

Noen tips?

Endret av Knudre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre er å gi hardiskene dine litt luft, Deskstar diskene er utrolig varmefølsomme, har hatt 3 stk som har tatt kveld pga av for lite kjøling.

 

Sørg for at luften fra bigwater settet vender ut av kabinettet, den er en stor varmekilde.

 

Fjern "gitteret" forran viftene, de kan hindre mye luft hvis det er små åpninger.

 

Sjekk volt instillingene i bios, NB kan bli utrolig varm hvis du har feil instillinger der.

 

Lykke til, Håvard

Lenke til kommentar

CPU = ca 50 grader i load

Northbridge = 50-70 grader tror jeg, har ikke temp måler på den, men brenner meg på fingra hvis jeg tar på den

Hardisker = opp i mot 50 grader

 

2 vifter blåser inn, 2 blåser ut, spenningene er normale

 

Edit

 

Har GFX 5900 SE og amd athlon xp 2600+

Endret av Knudre
Lenke til kommentar
Målte tempen oppå kjøleribba til northbridgen, den var 52 grader  :thumbdown:

Min er på 57 load, er passiv kjølt. 50*C load på CPU er da ikke så mye.

Men diskene burde du kjølt bedre.

Sikker på at disse verdiene stemmer? Bruker du termometer eller innebygd sensor?

Temp på CPU og diskene er målt med "speedfan"

 

Temp på NorthBridge er målt med Biltema Tempratur måler, sånn helt vanlig digital sak :p

Lenke til kommentar
freaky :p  :dontgetit:

Yup, begynner å blit litt freaky :p

 

Litt nervøs for hardiskene mine nå, de lager høyfrekvente dure lyder med varierende lyd volum, men er ikke så enkelt å flytte på dem heller, jeg har bare 2*3,5 tommers brønner, jeg får ikke plassert vifte der heller :(

 

EDIT* I natt døde 60 Gb'n min, S.M.A.R.T funksjoner sier det så godt som dævv, den er helt utrolig treig og det høres ut som diskhodet kræsjer hele tida.. :cry:

Endret av Knudre
Lenke til kommentar
hvis du har flate kabler og mye rot er det lurt å skifte til runde

Har ikke runde kabler, men som jeg sa tidligere har jeg lagt kablene sånn at de ikke hindrer så mye luft gjennomstrøming, dessuten er sideøra åpen

 

Måtte ta ut den andre disken og sette den i en "holder" utenfor kabinettet med ei extra vifte til å blåse på disken

 

Har også brukt kjølepasta på alt som skal ha det.

 

Oppsettet som jeg har nå funker for øyeblikket men kan ikke være noe varig løsning da jeg ikke kan ha disken utenfor kabinettet, kan heller ikke ha kabinett døra åpen da jeg har katter som synes ledninger og små vannslanger er morsomme å leke med, og vifter skal helst snuses på :roll:

 

Så, noen som veit hva jeg kan gjøre med varmeproblemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...