Gå til innhold

Hjelp til verdivurdering av PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er sett meg nødt til å selge PC'en min. :cry: Har plutselig innsett av gaming gjør deg til en dårlig student. Bærbar blir greia fremover.

 

Hvilken pris bør jeg spørre etter for denne PC'en? Jeg regner med at dere kyndige gutter her vil heller gi meg en faktisk verdi på PC'en enn det den er verdt på bruktmarkedet. Men det hadde vært fint hvis dere kunne hjelpe meg å tippe hva jeg kan få for den.

 

Specs:

 

AMD XP3200 m/ Thermaltake Volcano 12 kjøler

2x512mb 3200 DDR ram

325 GB HDD (1x 200 s-ata, 1x 80 gb UDMA, 1 x 45 gb UDMA)

PoV GeForce 6800GT 256 DDR

Gigabyte Ga-7N400 Pro2 MB [gbit lan, sata, nforce2, lyd m.m.]

Nec DVD+-RW 16x Dual Layer

bZerk 520W PSU

Ekstra 10/100 nettverk

Sb Live! lydkort

Floppy

Logitech sort Media Keyboard

Logitech MX510 mus + ubrukt icemat

Silverstone SST-TJ01 [2x 60mm front, 1x 80mm bak]

e-yama 17" LCD [12 ms oppdatering]

 

Hele maskina er stilig sort utførelse og er ikke blitt overklokket på noen måte. Kjøpt og bygget mellom oktober til februar.

 

[Edit: Skulle man kjøpe tilsvarende deler i dag så vil sluttprisen ende på ca 14k]

Endret av rozear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maks 5000. Noe mer trur eg ikke noen oppegående personer er villige til å gi. Det lureste er å beholde den, den vil være en bra spillpc i mange år. Selvdisiplinen må du derimot jobbe litt med. :yes:

Denne PC'en er bedre (mindre framtidsrettet) enn X DinSide PCene til 10 000. Hvordan kan du si at han får 5000 for den? Hvis trådstarter har brukt prisguiden og finni billigste pris for alle delen og kommet til 14 tusen, så skal man ikke få 5 tusen for en slik maskin. Jeg liker selv og bruke:

 

Ny vare som er framtidsrettet og up to date: 80 % av nypris

 

Gammel vare, men som holder koken: 67% av nypris

 

Utgått vare: toppen 200 NOK

 

Og hvis du tar kalkulatoren på din pc og slår inn 14k ganger 0,67 så tviler jeg på det står 5000, men heller 9380 som er tilnærma lik 9000.

Lenke til kommentar
Jeg hadde gitt 8000,-

Nettopp det jeg og skulle skrive. 9000 kunne også gått an, og til trulte10: maskinen er da verd betydelig mye mer enn det, tenker da spesielt på skjermkort og ram. Dessuten er det ikke alltid oppegående mennesker man selger til heller...

 

edit: prøver å mekke nypris så bra som mulig her: http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=15171

 

Der mangler hovedkort og skjerm fordi disse ikke har pris. Prishistorikken sier 850 for hk og 2300 for skjerm, altså 3150 kr i tillegg til handlelisten på ca 9000, altså nesten 12150 til sammen ny. Dette er litt urealistiske priser, siden det mest sannsynlig koster mer å få alt fra samme sted/frakt fra flere steder, kanskje helt opp i 13k (kanskje også mer). PSU fant jeg heller ikke, men microplex har en bzerk 500w til 700, så jeg tok det nærmeste jeg fant i hw-prisguiden

 

13000*0,67 (takk til hds) = 8710, altså nesten 9000

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Jeg hadde gitt 8000,-

Nettopp det jeg og skulle skrive. 9000 kunne også gått an, og til trulte10: maskinen er da verd betydelig mye mer enn det, tenker da spesielt på skjermkort og ram. Dessuten er det ikke alltid oppegående mennesker man selger til heller...

 

edit: prøver å mekke nypris så bra som mulig her: http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=15171

 

Der mangler hovedkort og skjerm fordi disse ikke har pris. Prishistorikken sier 850 for hk og 2300 for skjerm, altså 3150 kr i tillegg til handlelisten på ca 9000, altså nesten 12150 til sammen ny. Dette er litt urealistiske priser, siden det mest sannsynlig koster mer å få alt fra samme sted/frakt fra flere steder, kanskje helt opp i 13k (kanskje også mer). PSU fant jeg heller ikke, men microplex har en bzerk 500w til 700, så jeg tok det nærmeste jeg fant i hw-prisguiden

 

13000*0,67 (takk til hds) = 8710, altså nesten 9000

Takk for veldig nyttig innlegg. Jeg er mildt sagt overrrasket over hvor mange som landet på den samme summen, med litt mindre nøyaktig metode for estimering av verdi :)

 

Jeg skal prøve å få solgt den, men vil ikke gi den fra meg med mindre jeg får 11k eller mer for den. Kanskje litt optimisitisk, men man må jo tenke på at folk flest ikke har tid eller kunnskaper til å gjøre masse research på deler og til slutt skru sammen og tweake systemet. Skulle jeg være heldig å få enda mer for den enn det, så vil jeg fremdeles ikke få dårlig samvittighet. De har jo dårligere maskiner uten skjerm på Elkjøp til 13-14k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...