Gå til innhold

Nokia presenterer N70, N90 og N91 (fantastisk) :p


Anbefalte innlegg

Har du _prøvd_ disse nye mobilene du sier er trege? Har du i det hele tatt prøvd en eneste mobil som har samme operativsystem som N91? Neppe. Da blir det litt for dumt å si at de er så trege.

 

I følge alt som er blitt postet på forumet her om ytelser og nye funksjoner virker det som innholdet blir forbedret en god del, men prosessorene blir ikke forbedret i samme grad. Det er da innlysende at det blir tregt. Stemmer ikke dette er det jo fantastisk. Skulle gjerne sett en telefon med det innholdet som var like rask som normale telefoner.

Det har vært eksempler på det før. Det har kommet nyere og bedre S60-telefoner med samme prosessorer som før, som likevel har vært raskere.

 

Både grensesnittet og operativsystemet utvikles gradvis, sånn at det tar mindre og mindre kraft.

 

Dette tror jeg spesielt vi kommer til å se på N91, som da kjører versjon 9 av Symbian. Denne versjonen skal være endel bedre på hastighet.

 

Men uansett, den som venter får se :)

Vi får håpe på det beste, men det skal mye til for å forbedre hastigheten så den kommer på nivå med de raskeste.

 

hvorfor har ikke Nokia tilgang på raskere hardware? Samsung skulle komme med en mobil med 500mhz prosessor. Dette hadde sannsynligvis hjulpet enormt i en Symbiantelefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor har ikke Nokia tilgang på raskere hardware? Samsung skulle komme med en mobil med 500mhz prosessor. Dette hadde sannsynligvis hjulpet enormt i en Symbiantelefon.

Har rett og slett ingen anelse. Hadde vært fint med raskere prosessor ja, om de da også hadde hatt kraftigere batteri til å ta seg av det.

Lenke til kommentar

smeboe: Den nest siste setningen din er helt vesentlig. De går ikke an å samenligne de to telefonene. K750 er en helt standard kjip telefon til en god pris. N90 er en smartphone rettet mot profesjonelle med ekstremt bra kamera, og går K750 en høy gang på alle andre områder enn størrelse/vekt. Det har vel aldri vært meningen at denne telefonen skulle konkurrere mot K750, eller være rettet mot den gjennomsnitlige mobil-bruker. En person som har lyst på en smartphone er jo selvagt ikke interessert i en K750.

btw: den listen du satt opp var jo ikke akkurat det lille ekstra... Tror det er mange som er interessert i å betale 5000 ekstra for all det.

 

Ja, N90 er dyr. Men det er dessverre slik at en må betale for å ha det råeste av det råe. SE P910i er også dyr...

 

Til informasjon: Jeg har overhode ikke tenkt å kjøpe denne telefonen pga den er alt for dyr, og jeg har ikke bruk for noe bra kamera.

 

Ang. at jeg forguder Nokia Symbian: Selvfølgelig snakker jeg positivt om telefoner jeg liker. Det har ingenting med at det er Nokia som har produsert de å gjøre, men nå er det tilfeldigvis slik at ingen av de andre produsentene har telefoner som kan konkurrerer mot symbian-telefoner... (utenom qtec og siemens sx1)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
K750 er en helt standard kjip telefon til en god pris. N90 er en smartphone rettet mot profesjonelle med ekstremt bra kamera,

 

Så K750 er kun kjip, mens N90 får sitt gode kamera fremhevet, selv om det ikke er noe bedre enn SE telefonen sitt?

 

Ang. at jeg forguder Nokia Symbian: Selvfølgelig snakker jeg positivt om telefoner jeg liker. Det har ingenting med at det er Nokia som har produsert de å gjøre, men nå er det tilfeldigvis slik at ingen av de andre produsentene har telefoner som kan konkurrerer mot symbian-telefoner... (utenom qtec og siemens sx1)

 

Ble plutselig noen modeller dét og samtlige Qtek-telefoner går nokia en høy gang.

Lenke til kommentar

Sorry om dette har allerede blitt diskutert, men jeg har ikke hatt tid til å gå gjennom alle postene. Slik jeg har forstått det så vil mobilene lansert i Nxx serien kjøre Symbian 8 og slik jeg forstod av pressemeldingen til Symbian 9 så vil det ikke være noe cross-over kompabilitet mellom programmer laget for Symbian 8 og porgrammer laget for Symbian 9. Det betyr at om Nxx mobilene kjører Symbian 8 så vil de ikke kunne kjøre programvare etter at utviklerne går over til å programmere for Symbian 9 (med mindre de også lager versioner får Symbian 8). Dette synes jeg blir litt dumt siden mobilene ville vært mer fremtidsrettet om de kjørte Symbian 9. Når kommer egentlig nokia (eller noen annen produsent) med mobiler som kjører Symbian 9 (helst 3G mobiler)?

 

Et annen ting som jeg heller ikke synes nokia har tenkt igjennom er at det er ingenting som beskytter linsen til N90. Det er bra og fint at N90 har Carl-Zeiss linse, men om den ikke blir beskyttet så vil den ikke vare lenge (ikke hos meg ihvertfall)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de fleste produsenter av software vil lage versjoner både til Symbian 8 og 9 en stund fremover.

 

N90 og N70 bruker Symbian 8, N91 bruker Symbian 9.

 

Om produsentene av programvare lager programmer som bare passer til Symbian 9 så har de en veldig veldig liten kundegruppe, så tviler på at de går over til dette med det første.

 

Crazysteps: Nå skal det nevnes at N90 sitt kamera sannsynligvis er bedre enn K750i sitt. Da både til stillbilder og ihvertfall til video.

Lenke til kommentar
Crazysteps: Nå skal det nevnes at N90 sitt kamera sannsynligvis er bedre enn K750i sitt. Da både til stillbilder og ihvertfall til video.

Men ingen vet fortsatt hvilken av de som har best kvalitet da dem ennå ikke har kommet. Så denne diskusjonen bør vel tas etter at begge mobilene har kommet?

 

Men videokvaliteten til N90 likte jeg svært godt.

Lenke til kommentar
Men ingen vet fortsatt hvilken av de som har best kvalitet da dem ennå ikke har kommet. Så denne diskusjonen bør vel tas etter at begge mobilene har kommet?

Utifra bildene jeg har sett blitt tatt med N90 og K750i synes jeg at N90 tar best bilder. Uansett blir nok dette enklere å sammenligne når den har kommet i handelen ja, da det blir tilgang på mange fler bilder tatt med den.

Lenke til kommentar
http://217.75.98.102/webbtv/n90.wmv

Dette er en svensk video-presentasjon av N90. Man ser hvor fleksibel og lett i bruk den er. På slutten av videoen blir det nevnt at den vil koste nesten 8 tusen svenske kroner.

Nei, ikke mannen. Sånn ja, filme telefonen. Nei... NEI! IKKE filme mannen. NEEIIIII, jeg ville jo se når han flippa den opp i kameramodus.... bah... :p

 

Uansett synes jeg det blir helt feil å sammenligne de to modellene, bare fordi de har ett eneste likhetstrekk, altså antallet piksler bildene blir tatt i.

Du glemmer autofokusen. Disse to telefonene blir de første på det norske markedet som kommer med autofokus, og for mange (meg inkludert) har dette mye å si. Derfor blir de satt opp imot hverandre fordi mange av oss faktisk ikke bryr oss så mye om alt det andre, men det er jo kult å få det med, liksom.

 

N90 er en smartphone rettet mot profesjonelle med ekstremt bra kamera, og går K750 en høy gang på alle andre områder enn størrelse/vekt.

Vent med sånne ubegrunnede kommentarer til begge telefonene er ute og vi kan sammenlikne kvaliteten. Personlig tror jeg ikke det blir store forskjellen mellom disse, så jeg heller til K750i inntil videre.

Lenke til kommentar
Uansett synes jeg det blir helt feil å sammenligne de to modellene, bare fordi de har ett eneste likhetstrekk, altså antallet piksler bildene blir tatt i.

Du glemmer autofokusen. Disse to telefonene blir de første på det norske markedet som kommer med autofokus, og for mange (meg inkludert) har dette mye å si. Derfor blir de satt opp imot hverandre fordi mange av oss faktisk ikke bryr oss så mye om alt det andre, men det er jo kult å få det med, liksom.

Ok, la meg omformulere meg;

Det eneste disse telefonene har til felles er å krone toppen av mobilkameraer i Norge sommeren 05. Bortsett fra dette har de ingenting til felles.

 

N90 er en smartphone rettet mot profesjonelle med ekstremt bra kamera, og går K750 en høy gang på alle andre områder enn størrelse/vekt.

Vent med sånne ubegrunnede kommentarer til begge telefonene er ute og vi kan sammenlikne kvaliteten. Personlig tror jeg ikke det blir store forskjellen mellom disse, så jeg heller til K750i inntil videre.

Jeg synes ikke man trenger å vente til telefonene kommer på markedet for å bekrefte denne påstanden. N90 er en smartphone med Symbian og derfor mer muligheter, bedre minnekort, bedre skjerm, osv osv osv.. Den er overlegen K750i på alt annet enn design, vekt og pris, så får det være opp til hver enkelt person om hva som er viktigst.

Lenke til kommentar
Ok, la meg omformulere meg;

Det eneste disse telefonene har til felles er å krone toppen av mobilkameraer i Norge sommeren 05. Bortsett fra dette har de ingenting til felles.

La meg sette det litt på spissen. Hvis det eneste jeg brydde meg om, var 2mpix og autofokus, ville det være helt likegyldig hvilken av disse telefonene jeg valgte. Hvis det kun var disse to tingene jeg var opptatt av, ville faktisk disse telefonene, i mine øyne, være kliss like. Nå har det seg sånn at pris betyr noe (for meg), design betyr noe, og funksjonalitet betyr noe. Men jeg kjøper ikke en telefon uten autofokus i dag, og siden det er hovedkravet og det andre stiller litt i skyggen, blir det veldig naturlig for meg å sette disse telefonenen opp mot hverandre. Og så blir det en samlet vurdering om prisen rettferdiggjør resten av telefonen som får bestemme, hvis bildekvaliteten skulle være ganske lik.

 

Jeg synes ikke man trenger å vente til telefonene kommer på markedet for å bekrefte denne påstanden. N90 er en smartphone med Symbian og derfor mer muligheter, bedre minnekort, bedre skjerm, osv osv osv.. Den er overlegen K750i på alt annet enn design, vekt og pris, så får det være opp til hver enkelt person om hva som er viktigst.

Du misforsto meg litt. Jeg syns det var veldig lettvint å si at N90 har et ekstremt bra kamera og ikke nevne at kameraet på K750i har samme spesifikasjoner (med unntak av CZ-optikk). Det jeg mente var ubegrunnet, var å påstå at kameraet på N90 skulle være bedre enn K750i sitt. Har igrunn ikke blitt helt overbevist ut ifra bildene som har blitt tatt med N90 (ikke at K750i sine bilder var helt halleluja heller...), men jeg syns det er vanskelig å bestemme hvem som tar best bilder, inntil begge settes opp mot hverandre, og man tar bilde av de samme tingene under samme forhold.

 

Jada, N90 er på mange områder en bedre telefon, men det var ikke det jeg snakket om nå...

Lenke til kommentar
Tjohei: Vi må kanskje vente for å bekrefte at bildene til N90 er bedre enn K750i. Men alt tyder jo på det, når vi sammenligner K750i-bildene til mobile-review, og N90 bildene Nokia har lagt ut.

Sannsynligvis er produsentene selv litt mer selektive med bildene de legger ut enn det sider som mobile-review er. Så noen bilder fra kameraet til 6610i når denne kom f.eks. Milevis unna realiteten.

 

Må enten vente til én test-side har prøvd begge to, helst samtidig og under samme forhold ellers.

 

Tipper det blir som Samsung D500 og SE700i. Så og si likt, med vekten lagt litt forskjellig i forhold til fargespekter o.l. så det blir mer opp til smak å avgjøre hvilken som er best.

 

Blir uansett fint med autofokus og liker at Nokia tar skjermkvaliteten på alvor.

Lenke til kommentar
Men alt tyder jo på det, når vi sammenligner K750i-bildene til mobile-review, og N90 bildene Nokia har lagt ut.

Det er veldig stor forskjell på bilder tatt av mobile-review og bilder tatt av Nokia. Mobile-review har vel tassa ut på gata og knipsa litt fra hofta og ellers titta rundt seg for å se om de kunne finne noe interessant å ta bilde av.

 

Bildene fra Nokia derimot tror jeg er tatt av profesjonelle fotografer, med ekstra lyssetting og hele schmæla. Dessuten kan de komponere bildene slik at de blir endel kulere og da legger man ikke nødvendigvis merke til de tekniske sviktene. Det var for eksempel veldig mye støy i bildene på de mørkere partiene, enda det så ut til å være mye lys i rommet...

 

Derfor mener jeg at vi faktisk ikke kan kåre en vinner før noen setter kameraene opp mot hverandre, under samme lysforhold og med samme fotograf. Jeg blir ikke overrasket hvis N90 "vinner", men ekstremt mye bedre tror jeg ikke noe på...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen andre som har lest artikkel på mobile-review og sett sammenligninger eller? :)

 

Mye pene bilder, sammenligningsbilder med k750, og jaggu har de lagt ut en del videoer som viser telefonen i bruk også.

 

http://www.mobile-review.com/review/nokia-...camera-en.shtml

 

Følg linken nederst for test av mer enn kameraet.

 

Skjermen ser jo utrolig ut, og bildene ser fine ut, men hva dere synes er best, får dere bedømme selv.

 

Synes det virker som om den er utrolig treig i menyene. Skummelt, har sett det fra Nokia tidligere...

 

Og ingen vibrasjon... hehe, ikke beregnet for å ha i lomma med andre ord :)

 

Lurer på om det finnes noen annen post om dette. I så fall beklager jeg :)

Lenke til kommentar
ingen vibrasjon... hehe, ikke beregnet for å ha i lomma med andre ord :)

 

Lurer på om det finnes noen annen post om dette. I så fall beklager jeg :)

Har ikke N90 vibrering? Seriøst?

 

Er en annen post hvor testen har blitt nevnet ja, men dette er vel helt riktig sted å diskutere telefonen :)

Lenke til kommentar

Har ikke N90 vibrering? Seriøst?

 

Er en annen post hvor testen har blitt nevnet ja, men dette er vel helt riktig sted å diskutere telefonen :)

Nopes, Eldar skrev at den ikke har vibrering, og jaggu bekrefter specs på gsmarena dette... Jeg måtte le :)

 

Og hastigheten... huffameg, se video

Lenke til kommentar

Er vi helt sikre på at mobile-review sitter med den samme telefonen som vil være å finne i butikken? :roll: Virker litt suspekt at den ikke har vibrering. Mitt tips er at de sitter på en prototype :thumbup:

 

Var jo ikke tvil om at N90 bildene var mye bedre enn K750, men synes ikke forskjellen var så stor at Nokia har noen grunn til å være høy på pæren... Carl Zeiss in my ass :p

Lenke til kommentar
Var jo ikke tvil om at N90 bildene var mye bedre enn K750, men synes ikke forskjellen var så stor at Nokia har noen grunn til å være høy på pæren... Carl Zeiss in my ass :p

Jeg tror (uten å ha noen kunnskap om temaet, bare så det er klart) at sammarbeidet med Carl Zeiss vil bli mer tydelig senere i de fem årene, når antallet megapiksler har steget veldig mye og optikken vil ha enda mer å si.

 

Men, som Crazysteps sier er jeg helt enig i at N90 tar bedre bilder, selv om det ikke er store forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...