Gå til innhold

64-bits Windows i dag


Anbefalte innlegg

Når blir det egentlig vanlig med 2-8Gb med Ram?

Windows xp 64 vil jo i prinsipp trenge mer Ram enn 32 bit versjonen, når kan vi egentlig forvente at det blir disponibelt store minnebrikker til akseptabel pris?

 

Blir vi nå satt i klemma at vi må velge mellom enten 2Gb brikker med trege timings eller 1Gb brikker med raske timings (relativt selvsagt).

Trenger vel nye hovedkort for å kunne dynge på med minne? (4gb+)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med drivere og slikt? Bare å kjøre inn de 32bits driverne som vanlig?

Windows x64 krever 64-bits drivere, vanlige 32-bits drivere fungerer ikke. Heldigvis følger de fleste drivere allerede med Windows, men NVIDIA, ATI m.fl. har hatt egne 64-bits drivere tilgjengelig en god stund allerede som yter bra.

Lenke til kommentar
Når kommer den på norsk?

De pleier vel å bruke et par måneder på oversettelsen, gjør de ikke?

Ja M$ bruker lang tid på oversettelsen. Har de få ansatte til å gjøre dette, eller er det effektivitéten? (Det er vel mange språk som det skal oversettes til, men likevel...)

Å oversette noe tar sykt lang tid. Bare et lite program kan ta flere uker. Kan tenke meg de har sittet og sprengoversettet en god stund nå. Ting skal passe inn på norsk, knapper må få ny størrelse eller kanskje flyttes litt på, tekstfelter må kanskje bli litt større for å få plass til norsk tekst, osv. Kan mer enn trygt kalles et sant slit.

Jeg klarer ikke finne artikkelen nå, men jeg har lest at Epic brukte EN MÅNED på å porte Unreal Tournament 2003 over til x86-64.

 

Og det finnes allerede en "patch" for UT 2004 /x86-64 på unrealtournament.com.

 

Jeg klarer som sagt ikke finne intervjuet i farta, men Epic sa det dreide seg om en økning i ytelse på 20-30% i forhold til når programmet kjørte i 32-bits miljø på samme maskin! :thumbup:

 

Årsaken til at noen synes det generelt går tregere med 64-bits windows tror jeg er fordi de kjører med uferdige drivere etc. Hvis man starter et 32-bits program så skal Windows 64-bit ha full "fallback" til 32-bits modus, som både AMD 64 og EMT 64-prosessorene støtter "native". Mao. en annen situasjon enn når Apple gikk over fra motorola 68000-prosessorene og over til RISC arkitektur. Da måtte all gammel kode kjøres i emulering.

Lenke til kommentar
Men brukere med AMD prosessorer vil vel fortsatt kunne kjøre 32bit programvare i full hastighet, uten problemer, eller?

Ja, det er ikke noe problem takket være WoW64 (Windows-32-on-Windows-64) som du kan lese mer om her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=amd64xp&page=4

http://en.wikipedia.org/wiki/WOW64

 

Det er vel ingen ulemper med XP64-bit ? 32-bit drivere og programmer funker vel helt fint det vel? det er jo bare CPU´en det er snakk om her. støtter driverene 64-bit kjører cpuen på 64-bit under de forholdene som driverene representerer, visst ikke, 32-bit. tar jeg feil eller?

32-bits programmer fungerer akkurat som normalt, men du må ha 64-bits drivere for at det skal fungere. Gamle 16-bits DOS-programmer vil ikke fungere på Windows x64, hvis du kan kalle det noen ulempe. Jeg foreslår at du ser på linkene over som svarer på dine øvrige spørsmål.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har hørt har WinXP 64-bit mye bedre dual støtte? Noen som kan bekrefte dette? Bare det er grunn nok for meg!

Windows XP x64 edition er ikke bygd på Windows XP kjernen men derimot samme kjerne som Windows Server 2003. Det skal ha større sikkerhet innebygd og masse annet snacks påstår microsoft.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har hørt har WinXP 64-bit mye bedre dual støtte? Noen som kan bekrefte dette? Bare det er grunn nok for meg!

Windows XP x64 edition er ikke bygd på Windows XP kjernen men derimot samme kjerne som Windows Server 2003. Det skal ha større sikkerhet innebygd og masse annet snacks påstår microsoft.

Ja, WinXP 64-bit og Windows Server 2003 64-bit bruker NT5.2 kjernen mens XP 32-bit bruker den "gamle" NT5.1.

Lenke til kommentar
Så Windows XP 64 vil være tilgjengelig for salg rimelig fort på webshopper?

Dette er hva produktsjefen i Microsoft sa ifjor vedrørende tilgjengelighet:

http://www.planetamd64.com/portal.php?arti...9c7c5c45edba102

Hi Everyone -

 

My name is Brian Marr and I work in the Windows Client Product Management Team - I am the product manager for Windows XP64, which means that I am responsible for making the decisions that will affect how you get your hands on the product (along with a few other things).

 

I've been reading these threads and wanted to clarify some things about availability. Below is a summary of what we have planned. I hope this will answer your questions.

 

FINAL RELEASE

Now to the big question - what happens when this product releases? Here is what we have planned:

 

1. The OS will be available on some new OEM PCs. No surprise there. The OEMs are responsible for deciding which systems they want to support it on.

 

2. The OS will be part of MSDN

 

3. The OS will be part of Software Assurance

 

4. The OS will be sold through System Builders and Distributors.

You can either purchase it pre-installed on a system builder PC or just purchase the OS with some piece of hardware. As Darrell mentioned on another thread, this can really be anything (a cable, for example). If your system builder of choice wants to only sell it with high-end components, I'd suggest finding a new place to buy your equipment.

 

5. There will not be a retail fully-packaged product.

I've read some interesting posts here where some of you sound angry because we're not doing a retail box. This really surprises me - SB/Disti is the easiest and least expensive way to get your new OS, especially if you build your own PCs.

 

"EXISTING 64-BIT SYSTEMS..."

Finally - I am working on something that would let you trade your 32-bit XP Pro license for 64-bit. Nothing final here... no details... but the point is that we want to take care of the people who go out and buy or build x64 systems before we ship.

 

At the end of the day my colleagues and I work on this project for a reason - we (you and I) are the people driving the transition into the next phase in computing. Our job isn't to squeeze money from your pockets or make this hard for you - we want to make it *very* easy.

Så vi kan regne med at Windows x64 vil dukke opp i OEM-versjoner på de fleste webshopper ganske snart :)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har hørt har WinXP 64-bit mye bedre dual støtte? Noen som kan bekrefte dette? Bare det er grunn nok for meg!

Windows XP 32bit har allerede svært bra støtte for dualCPU'er (SMP, dualcore, HyperThreading eller flere av disse samtidig) Den samme gode støtten kommer nok til å forbli i Windows XP 64bit. Bare til opplysning: Windows XP 32bit støtter inntil 2 fysiske CPU'er + HyperThreading (=4 tråder), men ikke 2 stk dualcore (4 tråder). Windows XP 64bit skal også støtte inntil 2 stk CPU'er + hyperthreading (=4 tråder) men støtter også 2 stk dualcore (= 4 tråder).

 

Hvis det er underprogrammene du tenker på (kabal, Wordpad, Paint, Windows Explorer, Windows mediaplayer, minesveiper osv) så tviler jeg sterkt på at det er bygget inn noen ekstra støtte for å kjøre programmene i 2 tråder. Det er rett og slett ikke vits på sånne programmer. De kjører likevel raskt nok i massevis.

Lenke til kommentar
Finnes 2 forskjellige program files foldere under /Windows katalogen, en for 64-bit programmer og en for 32-bit (hvertfall i BETA-utgaven av WinXP 64-bit).

"Program Files" er for 64-bits programmer og "Program Files (x86)" er for 32-bits programmer. Noe forvirrende så ligger 64-bits systemfiler i "system32", mens 32-bits systemfiler ligger i "system" :)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har hørt har WinXP 64-bit mye bedre dual støtte? Noen som kan bekrefte dette? Bare det er grunn nok for meg!

Windows XP 32bit har allerede svært bra støtte for dualCPU'er (SMP, dualcore, HyperThreading eller flere av disse samtidig) Den samme gode støtten kommer nok til å forbli i Windows XP 64bit. Bare til opplysning: Windows XP 32bit støtter inntil 2 fysiske CPU'er + HyperThreading (=4 tråder), men ikke 2 stk dualcore (4 tråder). Windows XP 64bit skal også støtte inntil 2 stk CPU'er + hyperthreading (=4 tråder) men støtter også 2 stk dualcore (= 4 tråder).

 

Hvis det er underprogrammene du tenker på (kabal, Wordpad, Paint, Windows Explorer, Windows mediaplayer, minesveiper osv) så tviler jeg sterkt på at det er bygget inn noen ekstra støtte for å kjøre programmene i 2 tråder. Det er rett og slett ikke vits på sånne programmer. De kjører likevel raskt nok i massevis.

Har planer om 2stk AMD Opteron 275 (dualcore) før eller senere når prisene er på et akseptabelt nivå. Men i mellomtiden regner jeg med at mine Opteron 244 klarer jobben en god stund til. Jeg føler bare at CPU2 ikke var helt verdt prisen med tanke på den lille ekstra ytelsen jeg får ut av den. Men dette har vel også en del med SMP-programmene jeg kjører, hvordan koden er der.

Lenke til kommentar
Om du ikke bruker mer enn 4GB RAM og virkelig trenger dette her, så ville jeg ventet med å skaffet meg win 64. Det er "bare" 1-3% ytelsesøkning å hente fra dette på nåværende tidspunkt, og jeg har en følelse av at det kommer til å ta lang tid før de aller fleste programmer kommer med en 64bit versjon.

Jeg tror du har missforstått litt, for med Windows x64 så betyr det ikke bare at det er kun mer fysisk minne man kan få brukt men også virtuelt minne. Hvis man driver med f.eks. videoredigering så kan man nå jobbe med mer enn 2GB data om gangen noe som er en kjempefordel. På Windows x64 så kan man faktisk jobbe med flere 32-bits programmer samtidig med maks tilgjengelig 32-bits minne (2GB), mens alt minne på Windows 32-bit blir delt mellom OS og programmer slik at man aldri får maks her :)

Lenke til kommentar
Finnes 2 forskjellige program files foldere under /Windows katalogen, en for 64-bit programmer og en for 32-bit (hvertfall i BETA-utgaven av WinXP 64-bit).

"Program Files" er for 64-bits programmer og "Program Files (x86)" er for 32-bits programmer. Noe forvirrende så ligger 64-bits systemfiler i "system32", mens 32-bits systemfiler ligger i "system" :)

Why doesn't this surprise me.... :whistle:

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har hørt har WinXP 64-bit mye bedre dual støtte? Noen som kan bekrefte dette? Bare det er grunn nok for meg!

Det stemmer det, ettersom Windows XP Pro x64 Edition er basert på samme kjerne (NT5.2) som Windows Server 2003 Standard x64 Edition og har derfor støtte for opptil 4-veis SMP:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...reeditions.mspx

 

Vanlig Windows XP har kun støtte for 2-veis SMP + 2-veis SMT (HyperThreading). Windows XP Pro x64 har også støtte for NUMA (Non-Uniform Memory Access) som er en kjempefordel for Opteron-systemer med flere minnekontrollere. På mitt dual Opteron 246-system med 4GB DDR400-minne så får jeg med Windows XP Pro x64 Edition en minnebåndbredde på opptil 12.8GB/s takket være NUMA-støtten. Sånn sett er også dette operativsystemet perfekt for dobbelkjerne Opteron 2xx :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
På mitt dual Opteron 246-system med 4GB DDR400-minne så får jeg med Windows XP Pro x64 Edition en minnebåndbredde på opptil 12.8GB/s takket være NUMA-støtten. Sånn sett er også dette operativsystemet perfekt for dobbelkjerne Opteron 2xx :thumbup:

* misunne * Kunne du tenke deg å legge ut en test av MP3 / DivX-encoding?

 

Ontopic: For å kjøre 4-veis systemer (4 CPU) må man vel fortsatt kjøpe Windows Server 2003, selv om de ikke kjører dual core. Sant?

Lenke til kommentar
"Program Files" er for 64-bits programmer og "Program Files (x86)" er for 32-bits programmer. Noe forvirrende så ligger 64-bits systemfiler i "system32", mens 32-bits systemfiler ligger i "system" :)

Er det bare for å skille mellom 64-bits og 32-bits programmer at dem ligger i to mapper, eller det noe som må til for å kunne bruke 32-bits programmene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...