Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er galt med 4-takter på lettsykkel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t.

Den er ikke dobblet så effektiv, hadde den vert det hadde ingen brukt firtaktere. Skulle den vert dobblet så effektiv måtte den utvikle dobbelt så mye effekt som en firtakter med samme motorvolum, det gjør den ikke, den bruker bare dobbelt så mye bensin og gir litt mer effekt.

Lenke til kommentar
Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t.

Den er ikke dobblet så effektiv, hadde den vert det hadde ingen brukt firtaktere. Skulle den vert dobblet så effektiv måtte den utvikle dobbelt så mye effekt som en firtakter med samme motorvolum, det gjør den ikke, den bruker bare dobbelt så mye bensin og gir litt mer effekt.

Teoretisk sett har en 2takt med samme kubikk dobbelt så mye kraft. Dette fordi 2 taktere tenner på hver andre takt, mens firetakteren tenner på hver 4 takt....

 

Men det ikke alltid teori og praksis stemmer. Men ser du på en 4t 125cc og en 2t 125cc så stemmer teorien bra.

 

Aprilia RS fullpower (fra fabrikk): 34 hester

Hvilken som helst 125cc 4t : 11- 17 hester (uplombert hvis plombe finnes)

 

17 hester er vel V twinen i varadero.... 17*2 = 34....

 

En Aprilia RS har akkurat dobbelt så mange hester fullpower som den kraftigste 125cc firetakteren på det norske markedet....

Lenke til kommentar
Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t.

Den er ikke dobblet så effektiv, hadde den vert det hadde ingen brukt firtaktere. Skulle den vert dobblet så effektiv måtte den utvikle dobbelt så mye effekt som en firtakter med samme motorvolum, det gjør den ikke, den bruker bare dobbelt så mye bensin og gir litt mer effekt.

Oki... Så en uplombert 2t crosser motor og en uplombert 4t crosser motor går ganske likt, bare at 2t går litt bedre og bruker dobbelt så mye bensin?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Det har mer med bruksområde å gjøre enn potensialet til teknologien. Det finnes meg bekjent ingen firtaktere i den størrelsen som er laget for de turtallene som trengs for slike ytelser. Det er ingen problem å hente ut 20-25hk av en 125ccm firtakter hvis produsenten ønsker det, de 34hk i Apriliaen din ligger i grenseland av hva man kan ta ut før levetiden blir kritisk kort (vel, det er den vel allerede sammenlignet med en ordentlig motorsykkel :whistle: ). Totaktere yter mer i forhold til slagvolum ja, men ikke i nærheten av dobbelt så mye.

 

Har forresten en 250ccm totakter stående i garasjen med bare 21hk, trenger ikke mer den ;) (Fantic trial fra "barndommen")

Lenke til kommentar
Oki... Så en uplombert 2t crosser motor og en uplombert 4t crosser motor går ganske likt, bare at 2t går litt bedre og bruker dobbelt så mye bensin?

 

:hmm:

Finnes det noen som lager firtakter til motorcross da? Trodde de fant ut at de var for tung på 60 tallet. Honda CR500 er vel et mulig unntak, men da har både 4t og den gamle 2t mye mer effekt enn det er mulig å få ned i gjørma. Den nye firtakteren har mindre effekt, men de fleste kjører fortere på den siden effektkurven er mye flatere. Det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Oki... Så en uplombert 2t crosser motor og en uplombert 4t crosser motor går ganske likt, bare at 2t går litt bedre og bruker dobbelt så mye bensin?

 

:hmm:

Finnes det noen som lager firtakter til motorcross da? Trodde de fant ut at de var for tung på 60 tallet. Honda CR500 er vel et mulig unntak, men da har både 4t og den gamle 2t mye mer effekt enn det er mulig å få ned i gjørma. Den nye firtakteren har mindre effekt, men de fleste kjører fortere på den siden effektkurven er mye flatere. Det er en annen diskusjon.

Jepp.. Det finnes 4t125 crossmotor. Suzuki har noen..

 

Når det gjelder cross, så kjører 125 2t mot 250 4t.

Lenke til kommentar
Jepp.. Det finnes 4t125 crossmotor. Suzuki har noen..

 

Når det gjelder cross, så kjører 125 2t mot 250 4t.

Da vil i tilfelle 250'en ha vesentlig vekthandikap, den trenger nok en del mer effekt for å kompensere for det.

 

Følger ikke med i motorcross, men f.eks i MotoGP der 500 totaktere kjører mot 1000ccm firtaktere. De lette totakterene er raskest i innbremsing og på de svingete partiene der lav vekt er viktig, men blir fullstendig parkert på langsidene der motorkraften avgjør.

 

I Enduro velger mange firtakter foran like store totaktere. Ulike egenskaper tjener ulike formål, i størrelses begrensede klasser i motorcross er vekt/effekt viktigste faktor, da totakteren helt klart best. Hvis kravene er anerledes eller man ikke har begrensinger i slagvolum faller de fleste ned på firtakteren.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...