Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Videresende alt til intern ip med Netopia 3351


Anbefalte innlegg

Skal åpne for Bittorrent, vil nemlig laste ned disse torrentene (ja, de er lovlige)

http://www.lysator.liu.se/~zap/revelations/

 

Åpne for ting i telnet i Netopiaen er en bitch, særlig når jeg på innsiden av den har en bredbåndsruter har en web-basert ruter. Hadde vært glimrende om alt som kom inn til ruter-ip'en ble videresendt til bredbåndsruteren på innsiden!!

 

Mener å ha sett en guide på relativt.net til å sende rubbel og bit fra Netopia-ruteren til en ip innenfor... noen som har prøvd dette og vet om det fungerer? Ringte NGT support men de var ikke så villige til å hjelpe meg.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi bredbåndruteren en fast IP f.eks 10.0.0.50 med 10.0.0.1 som gateway, deretter telnetter du Netopia ruter og går på-System Configuration/Network Address Translation/Show Change Server List/Easy Server/Add Server/External Service/Other/Port start 1/Port end 65535/Ok/Server private IP address 10.0.0.50/Public IP address 0.0.0.0/Protocol TCP and UDP/Internal port start 1/Add NAT server og du er endelig i mål.

 

Alle forandringer må bekreftes med enter eller linjeskift (tab) tast.

 

All trafikk vil nå gå direkte til ruter nr 2, herfra må du også lage NAT assosiasjoner på de riktige torrent portene videre til spesifikk PC.

 

Siste firmware til Netopia 3351 (8.4.2.r0) har også mulighet for å sette den i bridge mode, har ikke prøvd om dette fungerer.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar

OK, er det ikke verre enn som så??? Glimrende!! Dette er jo så enkelat at jeg burde kommet på det selv.... :blush:

 

Artikkelen jeg tenkte på var en sak som endret en udokumentert setting i Netopiaen eller noe greier, var i hvertfall maaaasse plunder. Når alt var oppe tildelte NGT ruteren til ruteren på innsiden, nærmest noe slags bridgemode, mens NGT fortsatt kunne styre ruteren via... telnet??? Et eller annet ihvertfall.

 

Da jeg ringte NGT support sa de at det fikk jeg IKKE lov til å gjøre, og fokka jeg opp måtte jeg sende inn modemet og generelt masse eder og galle! Dette var visst ikke videre populært skjønte jeg.

 

Tror poenget med artikkelen var å sende ABSOLUTT alt gjennom, koble av filtersets og alt mulig.... for hvis jeg har fatta det riktig er det fortsatt sperringer i filtersettet for port 1-1024, slik at jeg må åpne der også?

Lenke til kommentar

Spørs om du får forwardet port 1 - 65535. Før kunne du kun forwarde port 1 - 49151 fordi ruteren ikke ville la deg forwarde de portene den selv bruker til oppkoblinger ( 49151 - 65535 som default ). får du forwardet alle porter, da er det greit nok ellers blir IMHO en litt halvveis løsning.

 

Med nyere firmware på netopia kan man sette opp pass-through, og det er ikke helt det samme som bridge-mode selv om virkningen er forholdsvis lik. Det som skjer er at ruteren deler ut den den eksterne IP-adressen over DHCP til én maskin bak ruteren. All trafikk som ruteren ikke vet hvor den skal sende blir sendt mot nettopp den maskina. Man må selv passe på å ikke forwarde porter mot andre maskiner, da alt av forwardet trafikk blir ikke sendt videre mot pc'en med den offisielle IP'en. Det er en helt OK løsning og det nærmeste man kommer bridge-mode med NGT.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gik på endrings sidene til nexgentel for å hente ned nyeste firmware. Men jeg fikk ikke muligheten å hente ned noe nyere versjon enn den 8.3.3r1 versjonen jeg har nå. Jeg hentet ned 8.4.2.r0.bin fra netopia sine sider istede, men linken til forklaringen hvordan man skal oppgradere fungerte ikke. Linken til beskrivelsen bare videre sendte meg til netopia.com. Vet noen hvordan man oppgraderer denne manuelt via ftp?

 

Jeg har også lagt merke til at man blir spurt om brukernavn og passord hvis man prøver å komme inn på ruteren via web. Men bruker/passord fra telnet fngerer ikke. Vil det si at det finns ett web grensesnitt til denne ruteren også?

Lenke til kommentar
Jeg gik på endrings sidene til nexgentel for å hente ned nyeste firmware. Men jeg fikk ikke muligheten å hente ned noe nyere versjon enn den 8.3.3r1 versjonen jeg har nå. Jeg hentet ned 8.4.2.r0.bin fra netopia sine sider istede, men linken til forklaringen hvordan man skal oppgradere fungerte ikke. Linken til beskrivelsen bare videre sendte meg til netopia.com. Vet noen hvordan man oppgraderer denne manuelt via ftp?

 

Firmware 8.3.3r1 støtter pass-through, så det er opp til deg om du virkelig vil oppgradere. Det er flere måter å gjøre det på, for å ta de enkleste først:

 

Alternativ 1:

Etter at du har fylt ut skjema for å laste ned firmware kommer du til denne siden:

http://www.netopia.com/support/resources/3300entdl.html

 

Der står det en beskrivelse av hvordan du setter opp ruteren for å hente ned firmware fra Netopias egen TFTP-server.

 

Alternativ 2:

Du kan også forsøke å hente firmware fra NGTs egen TFTP server. Gå inn på quick-menu -> TFTP i ruteren.

 

1. Serveren skal være satt til: 217.13.4.27

2. Firmware filename ser gjerne slik ut: firmware-netopia3351/n833r1.bin

3. Modifiser dette til å gjenspeile den versjonen du vil ha tak i: firmware-netopia3351/n842r0.bin

4. Velg "Get Config from Server". Hvis filnavnet er riktig og firmwaren virkelig ligger på NGTs server, er du i gang.

 

Alternativ 3:

Du setter opp egen TFTP-server med firmware. Disse følger ofte med vanlige linux/BSD-distroer, men du må ha litt tid til å sette deg inn i ting.

 

Jeg har også lagt merke til at man blir spurt om brukernavn og passord hvis man prøver å komme inn på ruteren via web. Men bruker/passord fra telnet fngerer ikke. Vil det si at det finns ett web grensesnitt til denne ruteren også?

 

Jeg ville ha droppet det. 3351 skal ha en fullverdig web-meny for konfigurasjon av ruteren, men de som NGT får levert har tydeligvis fått denne delen fjernet og erstattet med NGTs egen som nesten ikke inneholder noe som helst av valgmuligheter. Men du kan jo se selv ved å taste inn brukernavn og passord for en superbruker, f.eks. ngt / ChkBid114

 

edit: leif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det kan du nok ikke, du må nok benytte 3351 eller et annet modem konfigurert av NGT..... uansett må du ha en boks i tillegg til SMC'en din, den ser ikke ut til å ha adsl-modem innebygget. http://www.smc-europe.com/english/products...2804WRB_V2.html

 

Dog, hvis du finner noen super-hackere kan de kanskje fortelle deg hva slags innstillinger du evt skal knote inn i et annet modem dersom du vil kvitte deg med ruterfunksjonaliteten i 3351 som lager litt krøll. Lar seg sikkert gjøre om man bare vet hvordan! :) Men foreslår du lager en ny post angående dette, siden emnet-feltet mitt kanskje er litt misvisende for ditt problem! Jeg lager forøvrig en ny post om dette, du kan jo titte der. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...