Gå til innhold

Gammel ny Pave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det viser at han nok ikke er noen intellektuell lettvekter.

Og jeg skal være enig i at en som kan mange håndverkerfag på en gang har en imponerende CV. De fleste kan bare utdannelse innenfor ett håndtverk. På samme måte kan de fleste bare to eller noen ganger tre språk. Paven er som en som kan ti forskjellige håndtverkerfag :)

Det er vel like imponerende som en program utvikler som kan ørten forskjellige programmeringsspråk...

 

Men det kommer også selvfølgelig an på hva man mener med "kan 10 språk". Som en litt oppegående nordmann kan man lett si at man kan feks. 3 språk bare sånn uten videre. Det kommer an på hvordan man avgjør hva som kvalifiserer til "å kunne 10" språk. Har Ratzinger tatt 10 "språk-grader" på universitetet? Som katolsk kardinal regner jeg også med at det er krav om å lære seg visse språk i sitt embete. Selfølgelig må man gå utifra at mannen er nogenlunde oppegående for å kunne bli pave. Men som også demonstrert i en annen post, historien er full av såkalte intellektuelle mennesker som har gjort mer vondt enn godt.

Lenke til kommentar
Det er vel like imponerende som en program utvikler som kan ørten forskjellige programmeringsspråk...

Det kan jeg. Og det er langt fra like imponerende.

Men det kommer også selvfølgelig an på hva man mener med "kan 10 språk". Som en litt oppegående nordmann kan man lett si at man kan feks. 3 språk bare sånn uten videre.
Bare fordi man forstår svensk og dansk betyr ikke at man mestrer språkene. Du kan jo selv prøve å skrive en lengre tekst på korrekt svensk.
Lenke til kommentar
Men det kommer også selvfølgelig an på hva man mener med "kan 10 språk". Som en litt oppegående nordmann kan man lett si at man kan feks. 3 språk bare sånn uten videre.
Bare fordi man forstår svensk og dansk betyr ikke at man mestrer språkene. Du kan jo selv prøve å skrive en lengre tekst på korrekt svensk.

Nettopp. Derfor spurte jeg også om han hadde noe universitetsgrad(eller tilsvarende) som beviste dette? "Å kunne" et språk er et helt relativt begrep og sier igrunn lite om man kan det dårlig eller om man mestrer det.

Lenke til kommentar

Går utifra at det er snakk om de fagene man har "lært". Dvs. hatt noen form for opplæring som involverer skriftlig og muntlig bruk. Når jeg ramser opp egne språkkunnskaper nevner jeg f.eks. spansk, men ikke svensk. Selv om jeg nok ville kommunisert bedre med en svenske enn en spanjol.

Lenke til kommentar
Hva har Hitler med saken å gjøre?

Tja, den nye paven var jo med i Hitlers "offisielle fanklubb" da han var liten. Utenom det har ikke Hitler noe direkte med saken å gjøre.

Folk har tenkt å henge seg på denne, ja. Hva er han, i slutten av 80-årene? Og derfor skal han klandres for å være medlem i en klubb som det var obligatorisk innmelding i for 65 år siden?

 

Jeg er ikke enig med mye han sier, jeg hadde håpet på en mer liberal og åpensinnet pave, men dere ser ikke at jeg kaller ham for Hitlers løpegutt eller Nazi-Pave av den grunn.

 

Saklige argumenter og diskusjoner > latterliggjøring av utseende/osv

Lenke til kommentar
Hva har Hitler med saken å gjøre?

Ingenting. Skulle det være et kriterium måtte vi ekskludert alle tyskere over 65 år fra noen slags verv, inklusive omtrent alle de som bidro til at Tyskland ble et demokrati etter krigen, og mange av de som bidro til at muren falt noen tiår senere.

 

Det blir en avsporing og jeg foreslår at dere diskuterer hva han har gjort etter han ble gammel nok til å ha sin egen mening om ting.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hva har Hitler med saken å gjøre?

Tja, den nye paven var jo med i Hitlers "offisielle fanklubb" da han var liten. Utenom det har ikke Hitler noe direkte med saken å gjøre.

 

Ærlig talt, denne diskusjonen er vi ferdig med. Istedenfor å ta den opp igjen kan du heller lese hele tråden. Her er mitt svar igjen, som en liten tjeneste, så du slipper å lete:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4032485

Lenke til kommentar
Hva har Hitler med saken å gjøre?

Tja, den nye paven var jo med i Hitlers "offisielle fanklubb" da han var liten. Utenom det har ikke Hitler noe direkte med saken å gjøre.

 

Ærlig talt, denne diskusjonen er vi ferdig med. Istedenfor å ta den opp igjen kan du heller lese hele tråden. Her er mitt svar igjen, som en liten tjeneste, så du slipper å lete:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4032485

Hvorfor i all verden insinuerer folk at jeg legger noen mening i dette utsagnet. Hadde folk lest hva jeg skrev før så hadde de skjønt at jeg simpelthen bare konstanterer fakta. Fakta er at den nye paven var medlem av Hitlers offisielle fanklubb. Om folk liker det eller ei, så er det fortsatt et faktum.

Du stilte et spørsmål i forbindelse med diskusjonen. Jeg ga et ærlig faktasvar.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Hva har Hitler med saken å gjøre?

Tja, den nye paven var jo med i Hitlers "offisielle fanklubb" da han var liten. Utenom det har ikke Hitler noe direkte med saken å gjøre.

 

Ærlig talt, denne diskusjonen er vi ferdig med. Istedenfor å ta den opp igjen kan du heller lese hele tråden. Her er mitt svar igjen, som en liten tjeneste, så du slipper å lete:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4032485

Hvorfor i all verden insinuerer folk at jeg legger noen mening i dette utsagnet. Hadde folk lest hva jeg skrev før så hadde de skjønt at jeg simpelthen bare konstanterer fakta. Fakta er at den nye paven var medlem av Hitlers offisielle fanklubb. Om folk liker det eller ei, så er det fortsatt et faktum.

Ja vi skjønner det men du viser til at paven vi har nå er helt dust osv. pga at han var med i HJ. "Jammen han var jo med da".. Ingen kan forestille seg situasjonen den gangen og jeg sier bare who cares. Vi får nok se hva han gjør.

Lenke til kommentar
Ja vi skjønner det men du viser til at paven vi har nå er helt dust osv. pga at han var med i HJ. "Jammen han var jo med da"..

Det får være dine ord. I denne tråden finner du overhodet ikke belegg for at jeg har holdt hans medlemskap i Hitlerjugend mot ham. Jeg anbefaler deg igjen: Les hva som står i hele tråden før du uttaler deg.

Lenke til kommentar
Men det kommer også selvfølgelig an på hva man mener med "kan 10 språk". Som en litt oppegående nordmann kan man lett si at man kan feks. 3 språk bare sånn uten videre.
Bare fordi man forstår svensk og dansk betyr ikke at man mestrer språkene. Du kan jo selv prøve å skrive en lengre tekst på korrekt svensk.

Nettopp. Derfor spurte jeg også om han hadde noe universitetsgrad(eller tilsvarende) som beviste dette? "Å kunne" et språk er et helt relativt begrep og sier igrunn lite om man kan det dårlig eller om man mestrer det.

Det er vanlig i teologiske studier å studere de språk som Bibelen er skrevet på, bl.a. gresk, arameisk osv. Dette er på universitetsnivå.

 

Jeg ville tro det er trygt å anta at paven har sinde teologiske papirer iorden.

 

Dataspråk er noe helt annet, jeg kan flere selv, antar de fleste oppegående programmerere kan minst 10 språk. Å beherske 5 språk i lingvistisk betydning er noe ganske annet.

Lenke til kommentar
Det er vanlig i teologiske studier å studere de språk som Bibelen er skrevet på, bl.a. gresk, arameisk osv. Dette er på universitetsnivå.

 

Jeg ville tro det er trygt å anta at paven har sinde teologiske papirer iorden.

 

Nettopp derfor skrev jeg også dette:

Som katolsk kardinal regner jeg også med at det er krav om å lære seg visse språk i sitt embete.
Det er altså en del av jobben. Kankje ikke så rart at noen er flinke i å gjøre ting som har med jobben å gjøre? :shrug:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...