Gå til innhold

Bygge enkel fartsholder til bil


Anbefalte innlegg

Kom på en ide her en dag jeg var på langtur: Bygge sin egen fartsholder til bilen!

Ideen er som følger: trykk på knapp (start), modulen leser av turtall på bilen, prøver å holde konstant turtall. En servormotor el. lign gir gass/slipper gassen etter behov.

 

Det må også være + og - knapp som sier "øk turtall litt" eller "senk turtall litt" samt at trykk på bremsepedal (bremselys) slår av enheten.

 

Jeg skulle kunne lage en slik styring, basert på pc, er ikke helt ukjent med assembler/programering, men dette blir stort/klumpete... VIl ha det så lite/enkelt som mulig.

 

Husker fra skolen at man kunne programere eprom etc. Eller finnes det noe enda enklere? Kom med tips... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mer praktisk å holde konstant fart, eller? Da får du en såkalt cruisekontroll...

 

Det kommer an på bilen hvor vanskelig det er å implementere. Har bilen elektronisk innsprøytning så må man vel hacke seg inn på kontrolleren der...

 

Man trenger vel strengt tatt bare en hastighetsmåling (enten direkte fra bilens system eller egen sensor), en mikrokontroller, og en dings for å styre forgasseren.... Pluss noen kondensatorer og andre småting som alltid må være med.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hele poenget med denne ideen er at det skal være enkelt. Derfor tenker jeg på å lese av turtallet som kan gjøres enten fra dynamo eller fra coil/tenning. Turtallet vil være fast i forhold til fart, så lenge det ikke er girskift.

 

De fleste biler har fremdeles vaier fra gasspedal til motorstyring/innsprøytning, som er fjærbelastet, slik at man kan bruke en liten motor (servomotor fra fjernstyrt bil) til å gi gass.

 

Jeg trenger litt ideer og tips til å finne en styring som liten, enkel og fungerer... :yes:

Lenke til kommentar

Til å trekke i vaieren kan du ganske sikkert bruke en servo til ca. 150 kroner.

Du klarer deg fint med en mikrokontroller fra Atmel, 23.40 fra Elfa.

For å måle turtall, kan du sjekke AVR Freaks. Der er det mange med peiling!

 

Den største utfordringen er å få inn turtallet, tror jeg.

 

Så må du lage en PID-regulator. Det kan være... vanskelig...

 

Forresten, du trenger en programmerer til mikrokontrolleren. Det finner du også tegninger til på AVR Freaks

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Det er den "saken" som bestemmer hvor hardt servoen må dra i vaiern for å holde rett hastighet. Det kan være så enkelt som en transistor eller to, men du må nok bruke en mikrokontroller til dette. Da blir det et lite program som beregner avvik mellom ønsket verdi og faktisk verdi, og så beregner pådraget, dvs hvor hardt servoen må dra for å rette opp avviket.

 

Her er det masse om regulatorer: Kybsim

Og her er en rturtallsregulator

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Hei!

 

En morsom idé men den krever litt jobb. Siden det var nevnt at å lese turtallet kunne være et problem så måtte jeg bare si at det er veldig enkelt så fremt det er snakk om en bensisnmotor. Du tat signalet fra coilen. Coilen er koplet til konstant 12V og blir "jordet" hver gang du skal ha en gnist. Så hvis du kopler det inn på den siden av coilen som går til "stiften" (eller tenningsmodulen) får du en automatisk pulsrekke derfra.

Lenke til kommentar

Prinsippet er enkelt hvis man kan reguleringsteknikk, men jeg ville aldri sittet i den bilen selv om jeg skulle ha designet det fra bunnen av.

 

Og dessuten er det straffbart å fikle med slikt.

Man kan risikere å gå personlig konkurs hvis alvorlige uhell skulle intreffe.

 

Mye enklere og tryggere å kjøpe ferdige biler.

Skulle man ønske å lære om slike ting, kan man leke med kjøretøy som ikke er farlig for trafikken. Eller eventuelt starte fra teoretisk nivå, dvs. beregning på papir og simulere det.

Lenke til kommentar

Ah 'gammeldags' cruisekontroll med andre ord. Sikkert et morsomt prosjekt, men tenk litt på lovligheten av det og hva som evt. kan skje ved overledning o.l.

 

Og rent praktisk er det vel litt begrenset nyttverdi; har cruisekontroll på bilen min men bruker det så godt som aldri. Morsom gadget, men sjelden det kan brukes i mer enn et minutt eller to av gangen.

Lenke til kommentar

Jeg pendler i over en time hver vei hver dag, og store deler er nyttig å ha en slik dings. Cruise kontroll finnes ikke i de typiske varebilene som jeg disponerer, og selv om man kan ettermontere universelle av denne typen, hadde det vært artig å fått til å laget en selv...

 

EDIT: og overledning er et IKKE-problem om ting blir lagt opp på en ordentlig måte. Det er også lovlig, det finnes intet som regulerer dette pr i dag annet enn generelle vendinger.

Endret av O. B. Lix
Lenke til kommentar

En PLS kan du få fra 1080 kr. Sjekk ut Mitsubishi Alpha. Denne koster 1080kr med enkel programmvare og kabel til PC. Med denne kan du også gjøre mye annet morsomt med bilen. sjekk ut hos http://automation.beijer.no/norwegian/

 

Styringssystemet i biler flest bruker løsninger basert på CANbus så hvis du setter deg inn i denne bussen og finner utstyr som kan kobles til CANbus så er dette den mest ellegante måten å løse "problemet/utfordringen" på.

 

Lykke til!

Endret av henrien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...