Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med videolan/Lyse tv


Anbefalte innlegg

Har installert Videolan (VLC media player) og Ethereal, i et forsøk på å få inn Lyse tv på pc-en (uten bruk av standard Kreatel dekoder).

 

Eneste UDP-trafikk (tv-signalet?) kommer fra én eneste IP-adresse (trodde hver kanal kom fra en unik IP?) til port 22222.

 

Forsøker å legge inn dette i Videolan (> Open network stream) under "UDP/RTP multicast", men ingenting skjer..

 

Har to nettverkskort på maskinen, men finner ingen steder i playeren der jeg kan spesifiser hvilket som skal brukes. Kan det være problemet?

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Uansett så må du nok skifte mac adresse på det nettverkskortet du skal bruke, til den som dekoderen har (Se under dekoderen)

Du må ikke bytte en eneste MAC adresse. Jeg ser på tv med VLC fra lyse sitt nett å det fungerer utmerket. Kan tom. se på alle kanaler, uavhengig av hva dekoderen ser på.

 

Slik jeg har koblet det er at jeg har koblet Internett og en TP fra en tv-port på HS til en switch jeg har pcen i. Da kan du se på alle tv-kanaler helt uten problemer :)

Lenke til kommentar

Først skrur jeg på dekoderen på den kanalen jeg vil se på. Deretter går jeg inn i VLC på pc-en og velger open network stream. Så skriver jeg inn UDP adressen og portnummeret til kanalen som er på TV en. Jeg har også klonet MAC adressen til dekoderen, men er ikke helt sikker på om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å se på kanaler utenom de dekoderen ser på så må du bestille en ekstra dekoder. Grunnen til dette er at lyse da åpner for en ekstra tilkobling på tvkanalene, å da kan du se på alt uavhengig av hva dekoderen ser på.

 

Lykke til!

 

Edit; Foresten .. melsom her, er hos en kamerat av meg :)

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
Uansett så må du nok skifte mac adresse på det nettverkskortet du skal bruke, til den som dekoderen har (Se under dekoderen)

Du må ikke bytte en eneste MAC adresse. Jeg ser på tv med VLC fra lyse sitt nett å det fungerer utmerket. Kan tom. se på alle kanaler, uavhengig av hva dekoderen ser på.

 

Slik jeg har koblet det er at jeg har koblet Internett og en TP fra en tv-port på HS til en switch jeg har pcen i. Da kan du se på alle tv-kanaler helt uten problemer :)

Hæ det gjer jo ikkje meining sida dei pluggane ut frå hovudsentralen sender ut lik data uansett.

 

Om nokon ser på TV på den ein linja så blir alt video sendt som udp pakker til alle heime hos deg.

Lenke til kommentar
Hæ det gjer jo ikkje meining sida dei pluggane ut frå hovudsentralen sender ut lik data uansett.

 

Om nokon ser på TV på den ein linja så blir alt video sendt som udp pakker til alle heime hos deg.

Ja vet .. Egentlig var det kun rettet til "sandefjordkunder" det oppsettet jeg gav et eksempel på .. i stavanger (og andre steder med gamlere telsey v.) så holder det med kun en kabel.

Lenke til kommentar

Vel, funker bare gått det her.

 

Har koblet HS i en Hub(Crossover cabel), deretter en tp i decoder samt en i laptop.

Slikt kan jeg se på hvilken som helst kanal på laptopen uavhengig av hva som blir sett på på tvèn.

(Siden hver kanal har ulik udp addr).

 

feks: udp://@*.*.*.*:****

Endret av tgeir84
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette høres veldig lovende ut.. Vi får snart Lyse opplegg hjemme (sandefjord) så jeg har tenkt på dette lenge og ble glad da jeg fant denne tråden. Ringte akkurat Sandefjord Bredbånd og de sa det var umulig å ta inn signalene til pc'en, pga. proprietær protokoll og kryptering?!

 

Men, er det sånn at man må ha ekstra dekoder for å kunne se flere kanaler samtidig? Og hvis man har det, kan man da se på 2 samtidig, eller så mange man vil?

 

Har også tenkt på muligheten til å rekode videostrømmen og sende den til en leilighet i oslo (har ikke discovery!!), noen som har testet dette?

Lenke til kommentar
Ringte akkurat Sandefjord Bredbånd og de sa det var umulig å ta inn signalene til pc'en, pga. proprietær protokoll og kryptering?!

Haha, det er bare noe de sier for at folk ikke skal prøve :!: Har fungert så lenge lyse har eksistert. Å siden de bruker multicast (de har nok ikke andre valg) så vil vi alltid kunne få inn udp streamen.

 

Men, er det sånn at man må ha ekstra dekoder for å kunne se flere kanaler samtidig? Og hvis man har det, kan man da se på 2 samtidig, eller så mange man vil?

Vi har 1 dekoder i huset. Å jeg ser på tv på opptil flere pcer samtidig. Så tror ikke du trenger en ekstra dekoder.

 

 

Har også tenkt på muligheten til å rekode videostrømmen og sende den til en leilighet i oslo (har ikke discovery!!), noen som har testet dette?

Det fungerer helt fint! :D Har gjort det selv en periode da jeg ikke har tv hos mutter. VLC fikser biffen ;)

Endret av melsom
Lenke til kommentar

Genialt!

 

Testa vlc nå og det virker jo utrolig enkelt..

 

Hva med tv-løsningen man får fra lyse, er det bra saker? Ser at man kan få POD (programs on demand?), hvordan fungerer det? Og hva med leie av video?

 

Forresten.. Betalkanaler (canal+ etc), er det mulig å dekryptere dem??

 

Anders.

Lenke til kommentar
Hva med tv-løsningen man får fra lyse, er det bra saker? Ser at man kan få POD (programs on demand?), hvordan fungerer det? Og hva med leie av video?

Leie av film fungerer ikke via VLC værtfall. Det trenger man tv-portalen til (hey, hvem vet. kanskje vi får det til pc en gang også :p)

 

Forresten.. Betalkanaler (canal+ etc), er det mulig å dekryptere dem??

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke fått det til enda værtfall. Det har faktisk hendt at dem har fungert en periode, men så har dem blitt kryptert igjen. :hmm: Men si gjerne ifra om du får det til! Det gjelder alle andre også :)

Endret av melsom
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...