Gå til innhold

Vits med DVI?


batti64

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En LCD-skjerm er digital...

Ett skjermkort er digitalt...

 

En 15-pins DSUB-kabel er ANALOG!

Dvs hvis du bruker en vanlig skjermkabel, vil signalet måtte bli som dette;

Digitalt -> Analogt -> Digitalt.

 

Som alle vet er konvertering signalets verste fiende - Det er 100% sikkert at det blir tap i den prosessen - Derfor er vi så beæret at vi har fått DVI-interface -> Digitalt -> Digitalt -> Digitalt = Flotte greier =)

 

Derfor bør du ha DVI.

 

(I tillegg til ett mye vakrere signal, vil bildet også bli roligere, mindre ubehagelig å sitte foran skjermen i 10-12 timer i strekk som vi hw.no-forumbrukere ofte gjør *hint hint oivind ;p*)

 

*Edit* Leif forfølger meg :( :( *Edit*

*Edit #2* endrebjorsvik89; har endret posten min nå ;) *Edit*

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Ja, men kan du bare ha 60 hz på DVI. Og så kan du ha meir hz med vga (analog). Er ikke helt logisk.

Selv om du setter opp hz til f.eks. 100 med analog kabel så hjelper det jo veldig lite når LCD-skjermer (de fleste ihvertfall - så vidt jeg vet) bare oppdaterer 60 ganger i sekundet... Derfor ikke noe poeng å bruke over 60 på LCD.

 

LCD-skjermer oppdaterer seg jo også på en helt annen måte enn CRT-skjermer, så høy hz er ikke like viktig.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg har 75hz på min.

 

Å gå for en skjerm uten dvi er som å.... kjøpe en skjerm uten dvi!

Det er bare dumt.

Kjøp skjerm med dvi.

 

Jeg sitter på en dell 2001fp med dvi, og en hyundai g17s som er analog.

Hvis du kommer hit og ser forskjellen skal jeg love deg at du ikke hadde vært i tvil.

 

Kjøp skjerm med dvi ;)

Lenke til kommentar

Hvis du har LCD så kjører den på 60hz uansett og det har ikke noe å si, dette er grunnet hvordan lcd'er fungerer og du får konstant lys (eller en eller annen forsinkelse eller noe i den duren)...

 

Poenget er uansett at refresh rate er bare noe du trenger å bekymre deg over når du har en CRT skjerm. Alle lcd-skjermer kjører 60hz til alle tider.

 

Kort sagt, har du DVI ut på skjermkortet og en DVI inn på en LCD skjerm så er det teknisk sett bedre.

Lenke til kommentar

60Hz på LCD er ikkje det same som 60Hz på ein CRT, berre så det er informert om.

60Hz på CRT er lik flimring o.l

60Hz på LCD er utan flimring.

 

PÅ CRTer så er det kor ofte blir ein pixel oppdatert i sekundet. Med LCD-teknologien blir kor ofte ein pixel blir sjekka om det skal gjere noko.

(reponstida er kor raskt ein pixel kan då skifte farge etter å ha fått beskjed om å skifte).

 

Denne vesentlege forskjellen i teknologi gjer at det ikkje er direkte samanliknbare, anna enn: 60Hz er ikkje det same på dei.

Lenke til kommentar

Kan vel også se det sånn, High End kortene til både nVidia og ATI kjører med dobbel DVI, og disse kortene er vel siktet til powergamere? :-) Disse kortene har ikke vanlig VGA utgang. JA det er vits med DVI, du vil merke forskjell hvis du ser dette side om side.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Mange dårlige svar her ("ja, kjøp MED DVI", "DVI rocks" etc :roll: )

 

For å si det med litt ekstra info: En LCD-skjerm har et lys bak skjermen som lyser konstant så lenge skjermen er på og ikke i hvilemodus. Det som skjer i en LCD, er at krystallene i skjermen bryter lyset slik at du oppnår forskjellig farge. På en CRT, derimot, slår bilderøret seg av og på mange ganger i sekundet. Har du noengang sett lysstoffrør som flimrer? utrolig irriterende, og slitsomt for øynene. Dette kan også skje hvis du har for lav hertz på CRT-skjermen, og dersom du jobber lenge foran en CRT-skjerm av gangen. Ser du noengang noe i det virkelige liv som slår seg fort på og av, bortsett fra skjermer? Neppe. Dette er unaturlig.

 

Så til forskjellen mellom LCD og CRT, og hvorfor LCD kjører lavere hertz:

Dersom du hadde satt hertzen til LCD og CRT på 1, ville LCD-skjermen ha et bilde på skjermen hele tiden, men som oppdaterte seg en gang i sekundet. CRT-skjermen ville hatt et lite blitz med skjermbilde en gang i sekundet, ellers ville skjermen være mørk. CRT-skjermen har et mer dynamisk bilde. Siden vi mennesker ikke klarer å oppfatte om det hakker når det er 60 hertz på en LCD, behøver vi ikke mer. Men på en CRT ville du få fornemmelsen av at skjermbildet er flimrete, dette er slitsomt for øynene, osv.

 

DVI-kabelen er laget kun til LCD (ikke sant???), og behøver følgelig ikke å støtte mer enn 60 bilder i sekundet. Fordelen med DVI er, som tidligere nevnt, bedre bildekvalitet, grunnet at man slipper omregningen fra digitalt til analogt til digitalt.

 

EDIT: disse konjunksjonene, disse konjunksjonene.....

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...