Gå til innhold

Vits med DVI?


batti64

Anbefalte innlegg

Jeg linket til en interessant artikkel en eller annen plass på forumet som viste til at alt fra 25fps til 300fps var nødvendig, alt etter hva vi presenterer bildene med og hva vi bruker som testmateriale.

 

fenomen #1:

For å vise et statisk bilde trenger vi (selvfølgelig) ingen oppfriskning. Da trenger vi kun å belyse pixlene raskt nok til at øyne/hjerne ikke oppfatter blinking og fører til ubehag. Siden LCD er konstant belyst burde ikke det være et problem.

 

For å "belyse" dette (kunne ikke dy meg ;-))

har jeg en skisse under. tid går mot høyre, og intensitet går oppover. Crt skjermen har en kort peak hver gang kanonen passerer posisjonen, mens lcd panelet har en konstant intensitet (tilnærmet)

crt: (skisserer intensiteten på en pixel)
_/\_______/\_______/\_______/\_______/\______

lcd (samme):
-----------____________------

 

fenomen #2:

"flyt". Film har 24 egentlige bilder per sekund, men viser hvert bilde flere ganger for å ikke få flimring. Dermed burde 24 bilder pr sekund vist på rett måte være i stand til å gi samme flyt som bilder på kino

 

fenomen #3:

Latency. Hvis bildet blir oppfrisket 60 ggr i sekundet betyr jo det også at vi har en gjennomsnittlig "forsinkelse" på 1/120 sekund. For film har dette ingen betydning, det betyr bare at vi ser filmen bittelitt etterpå den "egentlig" avspilles. For spill betyr det derimot at vi innfører en "lag" på mellom 1/60-dels og 0 sekund (1/120 i snitt). Om dette har noen som helst betydning og om det er signifikant i forhold til forsinkelser i nettverk og prosessor har jeg ingen mening om.

 

Ellers:

Argumenter om at "du må jo være passe dum, du forstår jo at hvis produsentene inkluderer det må det være noe vits i ?!??" viser ganske lite utviklet kritisk sans (produsenter inkluderer alt som gjør at de tjener mer penger, det er ikke det samme som alt vi har bruk for)

 

Knut Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke ha meir enn 60 hz på skjermen da? Eg spiller mye fps spill..

Det har da ingenting med saken å gjøre. Slutt å whine om 60Hz hele tiden :hrm: . Så lenge du kjører med vsync off får du dine "200 fps" i counterstrike.

Greit nok at skjermkortet produserer 200fps, men skjermen vil aldri vise mer enn 60.

Lenke til kommentar

Kan bare bekrefte at det ER vits med DVI.

Sitter med to stk 20.1" Dell skjermer ved siden av hverandre, hvor den ene er koblet til DVI og den andre analog. Det er temmelig stor forskjell. På DVI-skjermen er bildet krystallklart med en gang du setter i kabelen (trenger ikke å justere). Analog-skjermen, må justeres for at bildet skal bli OK skarphet, og plassert riktig. Likevel er bildet veldig "fussy", dvs, tekst er f.eks. ikke like skarpt. Bare 3M kabel fører også til tendenser til skygger, i motsetning til like lang kabel over DVI. Det største problemet på min analog-tilkoblede skjerm er imidlertid fargene. Grått er rosa. Aner ikke hvorfor, men det går ikke an å fikse det uten at det går ut over noen andre farger. Så det ser utrolig stygt ut.

 

Dual-DVI-kort er herved bestilt. Aldri mer analog ;)

 

Ang. Hz så er det temmelig uvesentlig på LCD. Har egentlig ingen praktisk betydning. Har ingenting med FPS å gjøre.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Lurifaxen:

Sjekk om skjermen har RGB-innstilling (inne på color settings), den kan bli litt bedre viss du kan ta den over på den settinga (for den analoge).

 

LaCiene blir iallefall det og necen også (og sidan rykte hinter til at det kan vere same panel i dellskjermen som i dei to andre kan det også hjelpe for denne)

Lenke til kommentar
Har ikke noe poeng å gjøre dette. Blir ikke noe bedre resultat, siden LCD'en din kun har VGA grensesnitt. Heller dårligere resultat siden det kommer enda et ledd i kjeden (overgangen til 15 pin VGA).

Vel. Hvis du bruker en DVI til VGA overgang på skjermkortet og en VGA kabel til LCD skjermen vil jo signalet bli digitalt hele veien. Ergo du trenger ikke DVI inngang på skjermen.

Lenke til kommentar
Vel. Hvis du bruker en DVI til VGA overgang på skjermkortet og en VGA kabel til LCD skjermen vil jo signalet bli digitalt hele veien. Ergo du trenger ikke DVI inngang på skjermen.

:hmm: Tror enkelte må lære seg forskjellen mellom analogt og digitalt signal jeg... La meg si det forsiktig, du er helt på ville veier.

Lenke til kommentar
Vel. Hvis du bruker en DVI til VGA overgang på skjermkortet og en VGA kabel til LCD skjermen vil jo signalet bli digitalt hele veien.

Ehh.. nei? Hvordan hadde du tenkt å kjøre et digitalt signal inn på VGA-inngangen?

Signalet som kommer fra DVI kontakten på skjermkortet er vel digitalt. Eller?

Mulig jeg er på bærtur.

 

Kansje signalet ikke blir overført digitalt med en vanlig VGA kabel selv om man bruker DVI kontakten.

Endret av maximus
Lenke til kommentar
En DVI-I-kontakt (den typen som er vanlig på skjermkort) kan sende både digitale og analoge signaler. Et VGA (RGBHV)-signal er analogt, og en skjerm med analog inngang, eller en VGA-kabel for den saks skyld, gjør ikke mye nytte av et digitalt DVI-signal.

Fint svar. Forklarte en del.

Lenke til kommentar

nei, sidan heller ikkje det er nokon skjermkort som støtter verkeleg duallink (apple har to nvidiakort som gjer det til sin 30"er)

Så det er ikkje nødvendig med dual til ein 17"er.

Dog er det nesten ikkje prisforskjell mellom singel og dual kan det vere greit å kjøpe ein dual då den kan nok brukast på den neste skjermen du kjøper.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...