Gå til innhold

Aldersgrenser i nettbutikker?


Anbefalte innlegg

Jeg har surfet litt rundt og lagt merke til at de fleste nettbutikker har 18år aldersgrense, stemmer dette eller er det bare jeg som har vært innom feil butikk til feil tid?

 

Jeg har også lagt merke til at komplett.no ikke har noen aldersgrense, stemmer dette?

Jeg er 15 år og har bestilt fra komplett.. vil bare passe på at jeg ikke gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15år så kan du bestemme over dine egne penger (til en viss grad), men du kan ikke sette deg i gjeld. Dvs. aty komplett taper om du blir dem noe skyldig

så.. hvis jeg har skjønt riktig så kan jeg kjøpe på postoppkrav, men ikke med Visa og Mastercard..? stemmer det?

 

Og er det sant at komplett må belate hvis jeg får gjeld hos dem og jeg ikke kan betale?

Og er det sant at det ikke står noen aldersgrenser noe sted på komplett.no, eller er det bare jeg som har svippet forbi der det sto?

Lenke til kommentar
Sikkert noen regler, men jeg som er under 18 har handlet fra forskjellige webshoppet MANGE ganger, og de fleste gangene har jeg brukt min fars VISA-kort uten at dette har bydd på problemer noen gang. Så det er i grunn bare å bestille ;)

VISA kort er personlige og skal ikke benyttes av andre, så å si at du har handlet med en annen person sitt kort er ikke løsningen på promlemstilingen.

 

Dersom du får gjeld, tror jeg nok at komplett vil ha varene tilbake istedet for å "betale" slik du fremstiller det.

 

Bestiller du med postoppkrav kan du betale kontant når du henter pakken, henter du ikke pakken vil den returneres etter 2 uker, og du må betale frakten. Det vil være det samme som å bruke angrefristen.

Endret av Folo
Lenke til kommentar

Ekstrem eksempel:

 

Si at en 16 åring har fått 20 000 av besteforeldrene til å sette inn på sin sparekonto og kun bruke de til høyere utdanning. På høsten kjøper han en sykkel til 20 000kr når foreldrene er ute på reise. På¨veien fra skolen så skjer det en ulykke, 16 åringen får stjelt sykkelen sin. Når foreldrene kommer hjem og får vite dette blir de sinte og går direkte til forhandeleren. Der krever de pengene tilbakebetalt, det eneste forhandler kan kreve da er faktisk kun den økonomiske gevinsten 16 åringen har hatt av sykkelen (kanskje han slapp unna med en bussbilett til 20 kr.)

 

Nå kommer sikkert forsikringsoppgjør inni bildet etc, men det blir et annet spørsmål. Men for ordens skyld, vi kan tenke oss at han ikke hadde låst sykkelen og da ikke fikk noe oppgjør.

Lenke til kommentar
Som 15-åring kan du vel ikkje ha Visa eller Mastercard? Du kan vel få...*jernteppe*...det liksom-VISA-kortet til DNB i den alderen, men ikkje bruke over internett.

 

Komplett har ikkje aldersgrenser.

Visa Electron? :p Åh som jeg gleder meg til 18 og EKTE Visa :D

du kan få visa før du er 18, jeg har det.

 

Du trenger bare signatur osv av begge foreldrene dine..

Lenke til kommentar
Som 15-åring kan du vel ikkje ha Visa eller Mastercard? Du kan vel få...*jernteppe*...det liksom-VISA-kortet til DNB i den alderen, men ikkje bruke over internett.

 

Komplett har ikkje aldersgrenser.

Jeg har standard VISA som jeg kan bruke overalt, og kortet står i mitt navn! :)

Har betalt hos webshopper mange, mange ganger med kortet mitt. :thumbs:

Lenke til kommentar

mange fine svar her...

 

Men vil bare si at jeg har bestilt fra komplett.no, hentet pakken på posten. Der betalte jeg med postoppkrav. Folo skrev:

Bestiller du med postoppkrav kan du betale kontant når du henter pakken, henter du ikke pakken vil den returneres etter 2 uker, og du må betale frakten. Det vil være det samme som å bruke angrefristen.
Dette er veldigveldig! FEIL!... det står klart og tydelig på komplett sine sider at man for at angrefristen skal være gyldig brukt, så må man aktivt si ifra! Man kan altså ikke bare la være å hente pakken... da blir den sendt tilbake og du må betale et extra gebyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...