Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har nettopp installert openSUSE 10.3, og det ser meget lekkert ut.

Men den la inn en fancy GRUB-greie istedetfor den fra Ubuntu. Vil dette lage krøll når Ubuntu f.eks patcher kjernen? Den nye GRUB ligger på opensuse-partisjonen, mens den originale Ubuntu-grub fremdeles ligger på Ubuntu-partisjonen. Kan jeg få MBR til peke på Ubuntu-partisjonen istedetfor suse-partisjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, i yast har du i alle fall den muligheten. Velg administratoroppsett i yast og deretter oppstartslaster. La meg demonstrere med et bilde.

9653378[/snapback]

Det funker ikke.

Jeg måtte inn i terminalen i Ubuntu og kjøre grub-kommandoen derfra. Og da fikset alt seg.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Men hva gjør jeg feil når jeg legger inn Slackware i Grub? Jeg legger inn denne kodebiten, men den kommer opp med "Kernel panic"

# Slackware
title         Slackware 12.0
root        (hd1,1)
kernel     /boot/vmlinuz
initrd       /boot/vmlinuz

Slackware ligger på sdb2, så (hd1,1) er riktig.

Jeg tror det er initrd som er problemet, men det ligger ingen spesifikk initrd-fil i /boot. Det går heller ikke uten initrd-linjen.

 

OpenSUSE var bæsje-enkelt å legge inn.

# OpenSUSE
title         OpenSUSE 10.3
root         (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz
initrd        /boot/initrd

Lenke til kommentar
Så har vi et nytt problem: Aldri brukt beryl før, men har lest litt om det. Har denne såkalte "white screen" hver gang jeg starter beryl, og må derfor restarte. Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Har for øvrig helt fresh installasjon av både beryl og ubuntu..

Hvis du gikk ned til opensource ATI eller vesa-driver er det jo ikke så rart :p

 

Men fikk du til den lukkede driveren er det jo litt rart. Prøv ny driver som foreslått.

Lenke til kommentar
Men hva gjør jeg feil når jeg legger inn Slackware i Grub? Jeg legger inn denne kodebiten, men den kommer opp med "Kernel panic"
# Slackware
title         Slackware 12.0
root        (hd1,1)
kernel     /boot/vmlinuz
initrd       /boot/vmlinuz

Slackware ligger på sdb2, så (hd1,1) er riktig.

Jeg tror det er initrd som er problemet, men det ligger ingen spesifikk initrd-fil i /boot. Det går heller ikke uten initrd-linjen.

9654675[/snapback]

En feilmelding har hjulpet. Slackware bruker ikke initrd, saa den er unodvendig.

Lenke til kommentar

Jeg har fått til Slackware nå. Jeg måtte legge til root=/dev/hdb2 (og fjerne initrd som du sier).

 

Men jeg sliter hardt med Arch. Der har jeg prøvd med både UUID og /dev/sdb3 bak root=, men den påstår at enheten ikke finnes når den kommer så langt i bootingen. Så foreslår den at jeg legger inn rootdealy=8 eller mer (før den går inn i recovery mode). Menu.lst ser slik ut:

# Arch Linux
title  Arch Linux
root  (hd1,2)
kernel	/boot/vmlinuz26 root=UUID=8667e5ca-c918-4128-8c9f-412a1c799035 rootdelay=8 ro
initrd	/boot/kernel26.img

Lenke til kommentar

 
$ compiz --replace

/usr/bin/compiz.real: No composite extension
Window manager warning: Screen 0 on display ":0.0" already has a window manager; try using the --replace option to replace the current window manager.

La inn compiz-fusion, og dette er feilmeldingen jeg får. Samme får jeg når jeg rpøver å starte beryl, btw. "no composite extension".

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

 
$ compiz --replace

/usr/bin/compiz.real: No composite extension
Window manager warning: Screen 0 on display ":0.0" already has a window manager; try using the --replace option to replace the current window manager.

 

Fortsatt samme feilmelding.

 

xorg.conf

Section "Extensions"
       Option          "Composite"     "1"
EndSection

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...