Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm..  :hmm:

Ang NAS maskin;

Så hvis jeg setter opp en maskin med f.eks. Ubuntu som server OS, så kan jeg bruke programmet Samba for å dele filer med Windows maskiner(slik at win mediacenter kan streame filmer/musikk fra den, samt at to maskiner med hhv. Linux og Windows på kan bruke den til backup, og den skal ha en printer tilkoblet), så kan denne ”NAS” administreres 100% via programmet VNC fra en annen(min) Linux maskin,- slik at jeg ikke engang trenger å ha skjerm/tastatur til denne?

 

Maskinen skal også brukes for backup av en maskin som står i en annen by – da må jeg vel sørge for bedre sikkerhet, som i en annen tråd kan skaffes ved hjelp av SSH tunnel eller VPN?

 

Vet dere om noen ”noob” guider på nettet for dette :blush:

 

 

He he hvis dere ser en som sniker seg ut av en wintendo butikk med win home server så er det ikke meg  :!:

8370029[/snapback]

 

Du kan bruke winscp for å overføre filer remote fra windows til linux (og motsatt). Den bruker ssh så sikkerheten er bra. Ellers vil du ikke bruke VNC til å administrere den, men x-forwarding (om du trenger gui). ssh -X <maskinnavn> og bare skriv navnet på gui-programmet du vil starte.

Lenke til kommentar
Intel.

Tenker mer på skjermkort som tilbyr skikkelig 3D-ytelse, altså skjermkort hvor man kan spille i høy oppløsning og høy FPS. Intel lager grafikkontrollere i det nederste low-end segmentet.

8369188[/snapback]

Jeg vil kalle det middle-end, jeg har gma950 og kortet yter faktisk helt ok, det er ikke et 7900dasUberEdition, men kan sammenlignes med en 7300 eller noe slik.

 

Nå spiller ikke jeg så mye akkurat, men når jeg vil spille kan jeg fint dra frem et 3D-spill og få spillbar ytelse ut av kortet, i god oppløsning.

 

Er man gamer så er ikke Intel aktuelt, men til "vanlig" bruk (litt spill, AIGLX osv) er Intel veldig bra.

Lenke til kommentar
EU kommer til å tømme Bills penge binge hvis dette er sant.

8374576[/snapback]

Det er riktignok en "gammel" sak da, fra 1999. Men god PR er det ikke. Og det overrasker meg heller ikke :thumbdown:

 

Men én ting som provoserer meg er hele holdningen som skinner så godt igjennom - at Linux er en slags "freerider" som bare låner teknologi fra Micro$oft. For det er jo de som har funnet opp all datateknologi her i verden, ikke sant :roll:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
EU kommer til å tømme Bills penge binge hvis dette er sant.

8374576[/snapback]

Det er riktignok en "gammel" sak da, fra 1999. Men god PR er det ikke. Og det overrasker meg heller ikke :thumbdown:

 

Men én ting som provoserer meg er hele holdningen som skinner så godt igjennom - at Linux er en slags "freerider" som bare låner teknologi fra Micro$oft. For det er jo de som har funnet opp all datateknologi her i verden, ikke sant :roll:

8374648[/snapback]

ACPI har jo vært et problemområde i andre OS enn Windows i lengre tid på bærbare PC'er. Ting som suspend, hibernate, standby er et problem i GNU/Linux, *BSD og UNIX. Så hvis brevet er ekte, har det absolutt noe å si.

 

Edit: filmen Antitrust virker utrolig beskrivende på selskapet M$. Nesten så jeg hører Gary Winston, toppsjef i Nurv prate...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men det er jo MS som har funnet opp alt sammen!! Bare se her, her og her  :) 

 

Jeg forstår bare ikke at det finnes "ms fanboys"... Er ikke mye som irriterer meg, men ms klarer det virkelig godt!

8375240[/snapback]

M$-fanboys, eller windows-zealots som jeg kaller dem er de verste datafolkene som finnes.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Leste kilden ITavisen brukte (da de er kjent for å tolke ting litt på sin måte). Tråden omhandler en som tilfeldigvis så en oppgradering til BIOS'en på maskinen sin, oppgraderingen er bare for Vista. Noe han ikke har, men oppgradere skal han. Så dagen etterpå spør maskinen om passord før den booter. Slik jeg ser det skjedde det noe krøll med oppdateringen, slik at et BIOS-passord ble satt. Eller (som det stod på advarselen) at oppgraderingen bare var for Vista ( ;) ).

Lenke til kommentar
Litt gode nyheter:

 

Linux gaming improves with Cedega 6.0

Cedega is the main way that Linux geeks get to play Blizzard’s World of WarCraft online.

 

TransGaming says that its new version of Cedega can manage Elder Scrolls IV: Oblivion, Battlefield 2142 and Madden 2007.

Støtten for DirectX9 er forbedret, blant annet med Shader Model 2.

8375030[/snapback]

Absolutt ikke bra, jeg velger å totalt ignorere dette selskapet. De tok kilden (som da var under BSD-lisens eller noe), og modifiserte den; de bidrar ikke tilbake til wine i det heletatt. Ja, jeg har prøvd programmet, og jeg har ikke greid å spille noen av spilla som skal være støtta. Half life og Counterstrike kom jeg *én gang* innpå spillmenyen før det kræsja.

 

Dessuten, når det gjelder WOW, så støtter crossover office offisielt dette programmet, så jeg ville heller brukt dét. Dessuten er folka bak crossover store bidragsytere til wine ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...