Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Angående Xubuntu/XFCE vs Gnome 3 så minner det meg om hvor trist det er at f. eks Debian og Fedora fortsatt bruker Gnome som standard desktop environment. Debian vurderte vel å endre, men skjedde noe som gjorde at det ble Gnome i stedet. Husker ikke helt hva det gjaldt lenger.

XFCE har ikke noen fornuftig launcher, så jeg skjønner godt at de holder på Gnome 3. Der har de i det minste en smart launcher. Å få på plass et mindre plasskrevende utseende er en smal sak som burde komme på plass snart. Det eneste som mangler da er de store mulighetene for customization, men akkurat det bryr ikke folk flest seg noe særlig om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående Xubuntu/XFCE vs Gnome 3 så minner det meg om hvor trist det er at f. eks Debian og Fedora fortsatt bruker Gnome som standard desktop environment. Debian vurderte vel å endre, men skjedde noe som gjorde at det ble Gnome i stedet. Husker ikke helt hva det gjaldt lenger.

Gnome3 ble for stort for en CD-install av Debian, så de byttet ut default-imaget til XFCE (og gjorde gnome3-installen et alternativ på linje med KDE etc, typisk DVD eller USB). Så klarte Gnome3-teamet å gjøre installen sin litt mindre, og da byttet Debian tilbake.
Lenke til kommentar

XFCE har ikke noen fornuftig launcher, så jeg skjønner godt at de holder på Gnome 3. Der har de i det minste en smart launcher. Å få på plass et mindre plasskrevende utseende er en smal sak som burde komme på plass snart. Det eneste som mangler da er de store mulighetene for customization, men akkurat det bryr ikke folk flest seg noe særlig om.

Hva er egentlgi galt med XFCE launcher? Jeg har ikke noe problemer med den.

Lenke til kommentar

XFCE har ikke noen fornuftig launcher, så jeg skjønner godt at de holder på Gnome 3. Der har de i det minste en smart launcher. Å få på plass et mindre plasskrevende utseende er en smal sak som burde komme på plass snart. Det eneste som mangler da er de store mulighetene for customization, men akkurat det bryr ikke folk flest seg noe særlig om.

Gnome 3 sin launcher er rask, men jeg syns ikke den har vært veldig pålitelig. Den videoen her påpeker også flere andre feil med søket, og de ræva kategoriene som følger med. Er ikke bare at Gnome 3 som tar stor plass som er problemet med det. Ubrukelig taskbar, manglende funksjonalitet overall, lite brukelige design (notifications anyone?) og som du selv sier, config er kjip. Har ikke brukt XFCE noe særlig, men jeg klarer meg med en enkel launcher á menu og gmrun i alle fall på Openbox.

Lenke til kommentar

 

Er vel bare å legge inn Synapse e.l. Fungerer som Alfred på OS X.

Det ser ut som en grei løsning. Men hvorfor ligger ikke sånt inne by default når dette er standard i alle andre moderne DE?

Sånne mangler som må "hackes til" (pluss den åpenbare manglen på vindusbehandling) er nøyaktig det som gjør xfce og liknende simple DE uaktuelle for den jevne bruker. Ut av boksen er xfce på høyde med WinXP, og du skal være over snittet interessert for å customize den til noe bedre. Da er det sinnsykt mye enklere å velge Unity som bare fungerer.

Lenke til kommentar

Klarer virkelig ikke å se hvordan Unity er så veldig relatert til Windows 7, for det er fint lite som er likt utover veldig basics i en floating window manager. Helt annerledes launcher, sidebar, taskbar, maximized (global menu) and so forth. Det er noen likheter som systray og edge snap, men dette er ikke veldig unikt.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en grei løsning. Men hvorfor ligger ikke sånt inne by default når dette er standard i alle andre moderne DE?

Sånne mangler som må "hackes til" (pluss den åpenbare manglen på vindusbehandling) er nøyaktig det som gjør xfce og liknende simple DE uaktuelle for den jevne bruker. Ut av boksen er xfce på høyde med WinXP, og du skal være over snittet interessert for å customize den til noe bedre. Da er det sinnsykt mye enklere å velge Unity som bare fungerer.

Hva savner du av vindusbehandling? Selv selvsagte ting som virtuelle skrivebord og muligheten til å velge "keep on top" for et vindu finnes ikke i Windows, men er standard i XFCE. Siste XFCE har vel snapping til sidene slik Windows og Unity har også? Selv kjører jeg Unity på hoved-laptopen, men har blitt positivt overrasket over XFCE på andre maskiner.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Hva savner du av vindusbehandling? Selv selvsagte ting som virtuelle skrivebord og muligheten til å velge "keep on top" for et vindu finnes ikke i Windows, men er standard i XFCE. Siste XFCE har vel snapping til sidene slik Windows og Unity har også? Selv kjører jeg Unity på hoved-laptopen, men har blitt positivt overrasket over XFCE på andre maskiner.

Jeg fant ikke noe snapping til sidene da jeg forsøkte xfce 4.10 i Debian testing tidligere i dag. Altså split screen (Win+høyre/venstre, evnt. Ctrl+Win+høyre/venstre). Det er en deal-breaker når jeg sitter på en stor widescreen. Og jeg har heller ikke funnet hurtigtaster for å maksimere og minimere vinduer. Det blir så mye fikling med musen når jeg sitter på Gnome 2 og xfce, og det går ut over effektiviteten.

Always on top har jeg aldri brukt aktivt, kanskje jeg skulle begynt med det. Poenget var i hvert fall at workflowen i slike systemer blir annerledes enn i Windows.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det ser ut som en grei løsning. Men hvorfor ligger ikke sånt inne by default når dette er standard i alle andre moderne DE?

Sånne mangler som må "hackes til" (pluss den åpenbare manglen på vindusbehandling) er nøyaktig det som gjør xfce og liknende simple DE uaktuelle for den jevne bruker. Ut av boksen er xfce på høyde med WinXP, og du skal være over snittet interessert for å customize den til noe bedre. Da er det sinnsykt mye enklere å velge Unity som bare fungerer.

 

Vil påstå at Synapse er bedre enn mye av det som følger med diverse DE og OS. Ekstremt kjapt, og mange utvidelsesmuligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...