Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss anta at jeg ved oppstart (ingen gui) vil starte et par-tre screens. Disse skal navngies og kjøre hvert sitt program. Hvordan kan jeg autoamtisere dette? init.d? Det er spesielt viktig at disse programmene ikke kjører som root, men en egen bruker.

Jeg er usikker på om det er "korrekt", men jeg hadde hvertfall kjørt et script fra /etc/rc.local hvor jeg med su username først bytter til rett brukerkontekst og så &-(background)-starter screens jeg trenger og avslutter scriptet.

Lenke til kommentar

La oss anta at jeg ved oppstart (ingen gui) vil starte et par-tre screens. Disse skal navngies og kjøre hvert sitt program. Hvordan kan jeg autoamtisere dette? init.d? Det er spesielt viktig at disse programmene ikke kjører som root, men en egen bruker.

 

cat /etc/rc.local
...
sudo -i -u lnostdal "screen -d -m ~/sbcl-core.sbcl --no-userinit --load ~/start.lisp"
...

Lenke til kommentar

Hva bør jeg tenke på om jeg skal ha en skriver som fungerer med Linux? Gjerne uten å installere hundrevis av biblioteker og annen programvare.

 

Har sett på en OKI B430DN, noen erfaringer med OKI generellt?

 

EDIT: Skal hovedsaklig skrive ut PDF- og latexdokumenter. Farge er aldeles ikke nødvendig.

Endret av Noble
Lenke til kommentar

Kjører software raid 5 nå på 6 disker (debian), men sikler litt på zfs (freebsd). er det noen god måte å "konverere" på uten å tape data? bruker 55% av kapasiteten pr nå.

 

Nei, det er umulig å konvertere, eneste muligheten er å starte på "scratch" med nytt filsystem. Det er jo bare å restore fra den backupen du selvfølgelig har? ;)

Lenke til kommentar

Hvis du sletter 5% av dataene dine, kan du vel ta ut halvparten av diskene? :p Så er det bare å sette opp et RAIDZ du kan utvide, skulle jeg til å si, men så kom jeg på at man ikke kan "vokse" et RAIDZ. SKal du ha mer plass, må du legge et nytt raidz til poolen. Stlrte ulempen med ZFS for hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Hva bør jeg tenke på om jeg skal ha en skriver som fungerer med Linux? Gjerne uten å installere hundrevis av biblioteker og annen programvare.

 

Har sett på en OKI B430DN, noen erfaringer med OKI generellt?

 

EDIT: Skal hovedsaklig skrive ut PDF- og latexdokumenter. Farge er aldeles ikke nødvendig.

 

hplip er vel inkludert i de fleste distroer, evt lett tilgjengelig i de fleste pakkebrønner og støtter det meste (alt?) av HP sine skrivere. Vil tro en kurant HP LaserJet er noe for deg?

Lenke til kommentar

Hva bør jeg tenke på om jeg skal ha en skriver som fungerer med Linux? Gjerne uten å installere hundrevis av biblioteker og annen programvare.

 

Har sett på en OKI B430DN, noen erfaringer med OKI generellt?

 

EDIT: Skal hovedsaklig skrive ut PDF- og latexdokumenter. Farge er aldeles ikke nødvendig.

Finnes ikke noen driver for min OKI lasterprinter(men fant en modifisert HP ppd som gjør at den fungerer). Ifølge denne siden skal printeren du ser på fungere med Linux. Gå til OKI og se om du finner driveren der for Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...