Gå til innhold

Maxtor Diamondmax10 og MaxLine III - upålitelige


Anbefalte innlegg

Litt Se & Hør overskrift kanskje, men jeg begynner å se en trend.

 

Jeg har 2 Maxtor disker, en 200Gb DiamondMax 10 IDE, og en 300Gb DiamondMax 10 S-ATA. Nå har begge tatt kvelden to - 2 - ganger hver. Måten de "dør" på er at jeg får uforklarlige BSOD's, og etterhvert så oppdager jeg at det skjer når jeg prøver å lese visse filer på disken. Ved disksjekk i Windows XP så kræsjer det, eller jeg får melding om bad sectors. Samme greia ved formattering.

 

Jeg har forhørt med litt på IRC, blant annet i en kanal der 3 av 4 av de som hadde disse diskene, hadde returnert de pga feil. Dette er riktignok folk som har PC stående på 24/7, noe jeg også har, men jeg synes at såpass bør de tåle.

 

Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer? Aner jeg en ny IBM-katastrofe... med tikkende bomber i de tusen hjem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og maxtor som nesten var mitt førstevalg...... har også hatt noen problemer, men dette med en røft behandlet 200 giga IDE i en ekstern boks fra revoltec. Har fått endel underlige read errors som bare kommer på noen maskiner. Harddisken er fylt til randen og sjeldent formatert. Read errorene er slik at man må formatere disken for å fjerne filene.... :no:

 

Har ikke hatt probs med sata disker, men d kommer vel :cry:

Lenke til kommentar

Har selv en Maxtor DiamondMax 10 (250 GB | 16MB cache | S-ATA) som jeg har hatt i snart ett år nå. Ingen problemer så langt ...

 

Det står også 2 Maxtor disker som snart er 2 år nå i familie pc-en vår.

 

Den eneste disken jeg har hatt som har daua var en WD.

Lenke til kommentar

DM10 300GB/16MB sataII har sata2 featuren staggered spinup .

Og det er ikke disken i seg selv som lager problemene men kontroller/hovedkort/windows og drivere .

Da de ikke greier å spinne opp disken etter dvale .

Mange har problemer med de på nforce sata 150 kontrollere ,til og med nf4 med sata2.

Staggered spinup kan disables med jumper og gnd på satapower pin11.

Lenke til kommentar

Diamondmax 10 200 GB IDE; fikk bad sectors etter 1-2 mnd. Det eneste jeg merket av ustabilitet før var at HL2DM krasjet nu og da ut til desktop, og at maskina tilslutt en dag ikke ville boote.

 

Disken henger i No-vibes, så den kan vel bli litt varm... men den har funket fint etter jeg fikk kjørt en grundig sjekk med chkdsk fra bootet XP-CD.

 

Har også en gammel IBM 75GXP som står på døgnet rundt, aldri hatt problemer med den. Diskene er vel mer individuell enn hva man skulle tro?

Endret av diskvask
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har for tida av maxtor:

3x Maxtor 160GB Diamond Max 9; den ene er snart to år - de to andre ca 1 år.

1x Maxtor 200GB Diamond Max 10; 4-5 måneder

1x Maxtor 120GB Diamond Max 9; ca. 3 år.

 

Sistnevnte har en gang rotet med partisjonstabellen, slik at den oppførte seg som upartisjonert. Det var derimot ingen problemer å hente ut alle dataene fra denne disken. Har formatert den igjen, og den har gått ca et halvt år nå uten tegn til feil.

 

Bortsett fra det har jeg ikke hatt noen problemer med diskene. En kompis av meg fikk en som var DOA, men ellers har jeg ikke vært borti noe større problemer med maxtor sånn her i nærmiljøet heller.

 

Alle diskene mine er for øvrig IDE, og alle bortsett fra 120GB-disken har 8MB cache.

 

Vegard

Lenke til kommentar
Jeg har forhørt med litt på IRC, blant annet i en kanal der 3 av 4 av de som hadde disse diskene, hadde returnert de pga feil. Dette er riktignok folk som har PC stående på 24/7, noe jeg også har, men jeg synes at såpass bør de tåle.

 

Hei,

 

Vanligt oppegående kan lett forestille sig, hvordan lese/skrive-hodet jobber på en disk, der brukes til nedlastning fra P2P. Dette er det verste man kan utsette en harddisk for - uten tvivl! Jo flere man laster ned fra samtidigt - jo verrre er det.

Der er vel ingen der unngått å legge merke til, hvor fragmentert en P2P-nedlastningsdisk blir i løbet av ingen tid.

 

Vanlige (S)ATA disker er ikke beregnet på å jobbe på fullt 24/7. Derfor ser vi flere og flere, der melder om crash - ikke bare med maxtordisker, men disker fra andre produsenter også.

Hvis man vil ha en stabil nedlastnings disk - da må man nok ty til SCSI-disker, der er beregnet for servermiljø.

 

Har selv brukt maxtordiske siden 1991 (og fortsetter med det) - og har aldrig hatt et crash med nogen av de.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg har kun en av diskene mine dedikert til nedlasting. I tillegg defragmenterer jeg alle diskene ukentlig (system disk oftere). Det er klart at nedlastingsdisken vil få mest belastning, men jeg synes likevel at jeg har fått langt mer kræsj enn det jeg kunne forvente, og i tillegg på den ene disken som kun ble brukt til lagring.

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt, defragmentering er også ganske anstrengende for en harddisk, så du bør ikke gjøre det mer enn nødvendig. 1 gang hver måned for en OS disk holder mer enn nok.

Bruker du linux/UNIX trenger du ikke å tenke på defragmentering...

Tilbake til topic: Jeg har to maxtor-disker, en på 160 GB (Diamondmax 9) og en på 300 GB (Diamondmax 10). 160 GB disken har fungert som en klokke. 300 GB disken fikk en ødelagt bootsektor, men det skal også sies at denne disken tilhørte det aller første partiet som kom da disken var ny, så det var nok en barnesykdom. Fikk en ny disk, og denne har det ikke vært antydning til problemer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...