Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble en router til en router å få ekstra porter


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde ikke tid til å se om det fantes tilsvarende spørsmål i foumet så jeg bare spør :p.. jeg og noen venner skal ha et lite lan party hjemme hos meg. Jeg har en router med 4 utganger og 1 får internet.. men det er får lite porter får alle sammen i netverk så en venn av meg låner meg en til router.. så jeg lurer på om denne routeren kan kobles til en av de 4 portene på min router får å få ekstra porter til pcer. Hvis det går så vil det da bli 7 utganger til samen og gå på. Vi de andre på den andre routern få internett og netverks fårbinnelse med de andre?

 

Håper jeg får svar snarest :D

 

Hilsen Dan Erik Fredriksen

Endret av danfredr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja switch er best ja.. men det har jeg dessverre ikke :hmm: ... er det noen som vet helt sikkert?... jeg skal se etter denne Router mode funksjonen når jeg kommer hjem... er det noen jeg må deaktivere på roteren min får at det skal fungere? hva må jeg eventuelt gjøre?

Lenke til kommentar
Sett den i "bridge mode", er en mulighet i de fleste routere.

Det er vel helst i trådløse rutere da.

 

 

Gjør som langbein sier. Da skal det virke fint.

Bør gå fett å bruke en ruter som svitsj (bare litt overkill) ved å kun bruke LAN-portene på rutern, og midlertidig skru av DHCP på den "innerste" rutern.

Lenke til kommentar

"Bridge mode" er vel det som andre her kaller "ruter mode".....

 

Vet ikke hvilke rutere dere har, men vær forsiktig med at det på noen rutere jeg har sett, så er det lavere hastighet på "WAN" porten enn på "LAN" porten, dvs at det kan bli tregere å kommunisere mellom brukere som er på forskjellige rutere.

 

En bedre løsning, hvis man ikke vil kjøpe en billig switch, er å koble de 2 ruterne sammen med kun LAN portene.

 

Eks.

 

2 rutere, hver med 4 lanporter.

Ruter 1 kobler WAN port til ADSL modem.

LAN port 1 kobles til LAN port 1 på Ruter 2.

LAN port 2-4 er da ledig på begge de 2 andre ruterne, for brukere

å koble seg til. Man får da maks 6 brukere ....

 

Men hvis hastigheten er ok, så kan man selvfølgelig bruke "Bridge mode" på den ene ruteren. Da blir koblingen:

 

Ruter 1 WAN til ADSL

Ruter 2 WAN til LAN 1 på Ruter 1

Bruere kan da koble seg til LAN 2-4 på ruter 1, og 1-4 på ruter 2.

Maks brukere blir da 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...