Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Unormalt høy CPU-temp.


Anbefalte innlegg

Problem: Har fått tak i en litt eldre pc med en Athlon XP 2400+ cpu. Problemet er at når jeg bare er i Windows uten å kjøre noe annet enn diagnosevertøyet får jeg en CPU-temp på 54 grader. Og når jeg bare bruker en liten % av CPU hopper den opp i 65 grader. Prosessoren er ikke overklokket, vet ikke om den har vert det før.

 

Dette har jeg prøvd: Har sett om det kan være noe galt med viften men det ser normalt ut utifra hva jeg kan se. Den ligger på en fart på 2400.

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

 

Er ett bedrittent Q-tec kabinett og strømforsyning, kan dette ha noe med saken å gjøre?

 

Kan det rett og slett være noe galt med sensoren?

 

Specs:

MSI KT3 Ultra

AMD Athlon 2400+ Throughbreath

256 DDR Ram pc2100

Endret av idjut2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er neppe sensor. Har en slik selv, og den oppfører seg mye likt det du beskriver. Jeg kjøpte ei noe sterkere vifte, og det ble litt bedre. Nå kjører jeg cpuidle, og når jeg ikke gjør noen ting ligger den på mellom 39 og 43 grader, og ved f.ex Generals kan den fyke opp i 60 grader.

 

En slik prosessor vil ikke ta skade før den når opp i 75 grader eller no, så om du vil gjøre noe med det må du vel finne ut selv. Den, eller deler rundt, kan antakelig bli skadet over tid dersom den kjører på veldig høye temperaturer, men det tviler jeg sterkt for.

 

Så, kjør cpuidle som senker temperaturen under bruk, eller ei sterkere vifte. Jeg kjører nå ei Aero7+, men vil kanskje anbefale noe sterkere :yes: De koster uansett ikke skjorta

Lenke til kommentar

Oppdaget i dag til min forskrekkelse at vifta til PSUen ikke gikk :ohmy:

Ikke bra. Men kan dette føre til økt CPU temp da? Kjente på kjøleribbene til cpu-vifta rett etter at jeg hadde skrudd av maskinen og de var ganske heit! Dette er vel ikke normalt? Er en Glacialtech vifte. Så også at ribbene var litt bøyd.

 

Er ikke akkuratt noen overraskelse når det gjelder Q-tec strømforsyninger da

:nei: Føltes hverfall godt å lempe dn PSU-en i bosset....

Lenke til kommentar

Har bestillt ny Thermaltake 480W PSU. Forhåpentligvis hjelper det, men skal for sikkerhetsskyld sjekke opp kjølepastaen og visst ikke det hjelper oppdatere BIOS og kjøpe en kabinettsvifte. Har en følelse av at CPU-kjøleren er som den skal, vifta går som bare det, og ribbene ser relativt grei ut...

 

Forhåpentlig fikser det seg, takk for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Som nevnt i tidligere tråd er kritisk temp for akkurat den prosessoren fra 75 grader og oppover. Ingenting har godt av høy temp, så f.ex 70 grader kontinuerlig er verre enn 35 kontinuerlig. 75 grader har jeg fra Amd selv, da jeg har spurt om den der prosessoren i en haug med mailer da jeg var like "paranoid" en gang :p

 

Symptomer er vel at den låser seg, kan vel ikke skje annet enn det. Dør den helt har du jo en tanke i bakhodet som sier hvorfor :!:

 

Men som nevnt, levetiden er kanskje redusert, kan hende den bare varer 2 ganger så lenge som du har tenkt å ha den, eller kanskje dør den litt før planlagt skifte. De koster ikke skjorta uansett, så ikke legg så mye bekymringer i det. :thumbup:

 

Edit: jeg har visst nevnt skjorta før...

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Er neppe sensor. Har en slik selv, og den oppfører seg mye likt det du beskriver. Jeg kjøpte ei noe sterkere vifte, og det ble litt bedre. Nå kjører jeg cpuidle, og når jeg ikke gjør noen ting ligger den på mellom 39 og 43 grader, og ved f.ex Generals kan den fyke opp i 60 grader.

 

En slik prosessor vil ikke ta skade før den når opp i 75 grader eller no, så om du vil gjøre noe med det må du vel finne ut selv. Den, eller deler rundt, kan antakelig bli skadet over tid dersom den kjører på veldig høye temperaturer, men det tviler jeg sterkt for.

 

Så, kjør cpuidle som senker temperaturen under bruk, eller ei sterkere vifte. Jeg kjører nå ei Aero7+, men vil kanskje anbefale noe sterkere :yes: De koster uansett ikke skjorta

har en intel celerone prossesor, det var noe galt med vifta så cpu kom opp o så høy temp att maskinen låstet seg, den låste seg under alle slags installasjoner.

hadde det sikker slk i en måndes tid, etter det fikk jeg ordnet vifta og alt ble normalt, men har cpu tatt skade av det

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå er vel problemet løst i denne saken, men jeg vil likevel fortelle om min erfaring om da CPU'n som ble altfor varm, tilsynelatende uten grunn.

Jeg hadde nettopp kjøpt en ny ribbe til CPU'n, som skulle fungere mye bedre enn den gamle, lille og slitne. Den klarte derimot overhodet ikke å få vekk varmen fra CPUn, PCn hang seg, kræsja, restarta osv, og da jeg fikk mistanke til temperaturen var den på rundt 60 grader etter å ha stått på i ca 2 minutter!

Etter mye om og men, ubrukelig kundeservice fra selgeren og greier, fant jeg ut at det var et lag med no beskyttende(?) lag med no gørr på undersiden av ribba som jeg ikke hadde sett... Jeg måtte fjerne dritten med sprit, da ble temperaturen på CPUn normal igjen med en gang.

 

Moralen er vel at når CPUn tilsynelatende uten videre blir altfor varm, kan det være ribba som har noe på samvittigheten:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg hadde en Amd Xp 2100 + som lå på 85 grader ca. uten at det skjedde noe feil. Har nå en P4 3,0ghz og etterhvert begynte PC'n å restarte hele tiden uten at jeg skjønte feilen. Fant ut av den lå på 75 grader. Det jeg gjorde var å ta av kjøleribbe og CPU, renske disse med middelet aceton, og smøre artic silver 3 pasta oppå CPU'n. Da fikk jeg normal temperatur på 50 grader.

 

Andre gang jeg skulle gjennomføre denne "renseprosessen" glapp CPU'n litt når jeg skulle sette den nedpå så jeg måtte ta den av igjen før jeg prøvde på nytt (uten å ordne på pastaen) og temperaturen ble da 65 grader. Så vær endelelig påpasselig med å smøre på riktig mengde pasta og fordele jevnt utover CPU overflaten. Det skal ikke være mye, kun for å dekke riper i metallet. Kjøleribben skal ha mest mulig kontakt med CPU. Bruk skalpell for å jevne ut et tynt lag av pastaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...