Gå til innhold

skal gå ikt neste år, videre skole?


Bushnell

Anbefalte innlegg

jeg skal da gå ikt neste år, deretter skal jeg vel være lærling et par år, men jeg tror ganske sikkert att jeg vil gå litt mer skole etter det, så jeg kommer litt høyere opp i rangstigen. Hva er det jeg har i tilbud videre? Hva er anbefalt? Hvor mange år vil det ta? Vi har hatt mange foredrag om ditt å datt på skolen, men har liksom ikke fått særlig svar på det. Har gått elektro mekanisk som er vk 1 dette året, men jeg fant fort ut att dette ikke var noe for meg og skal derfor gå ikt neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til. Du velger akkurat samme sti som jeg har gjort. Planer er å ta forkurs til høyskole fra høsten av, og så 3 år på høyskole for å ta en bachelorgrad.. Nå kan det uansett se ut som jeg kanskje ta et arbeids-år for å samle erfaring før jeg fortsetter studiene. Det er lurt å ta en skikkelig utdannelse hvis du har planer om å få deg en noelunde ok betalt jobb.

Lenke til kommentar

Min mening er at det er best å kun ta utdannelse, ikke lærlingetid.

 

Du kommer høyere opp på lik tid.

 

Sammenlign:

1 år ikt->1år påbygging->5 år høyskole (eller) 1 år ikt->5 år *totalt 6/7 år.

 

Med:

1 år ikt->2 år praksis->1 år påbygging-> 3 år høyskole *totalt 7 år.

Lenke til kommentar
Totalt uenig. Det er viktig å få med seg praksisen.

Det er ingen som har tatt 1år IKT Driftsfag, 2 års praksis, 1 års påbygging og 5 års univ/høyskole..

 

hvordan har da alle de som har tatt 3 års allmenn og 5 års univ/høyskole klart seg i arbeidslivet i alle år om praksistiden er så viktig? ;)

 

Må heller ikke glemme at flesteparten av de som tar lærlingetiden blir satt til amøbeoppgaver rundt om i kommunene. Det er ikke spesielt givende å bytte tonere osv.

Lenke til kommentar

Tja, si det. En god bekjent av meg pleier å kalle slike folk skolegnomer, og jeg må si meg litt enig. Noen har kunnskapen og erfaringer fra før av fordi de rett og slett er dyktig, men de fleste ender opp med masse teoretisk kunnskap som de ikke kan sette ut i praksis. La meg ta et eksempel. Jeg er lærling og har jobbet 4 måneder på "support", så kommer det et par nye innleide ansatte som skal gjøre samme jobben som de fast ansatte (som forøvrig jeg også gjorde). Den ene av de to personene hadde 3årig høyskoleutdannelse (bachelorgrad) i IT. "Hvor finner jeg mine nettverksteder? Hva er de to koppene som er nede på startlinjen?"

 

Det var også en annen ansatt der. Han hadde fireårig utdannelse innen IT. Tror ikke han hadde noe spesiell grad. Han sluttet på support fordi han hadde fått seg ny jobb i en privat bedrift. Bedre lønn, annerledes arbeid. Drifting av maskiner osv. Jeg ønsker han virkelig lykke til, for peiling hadde han ikke. Han hadde bestilt seg ny maskin nylig og klart å bestille bærbar PC-RAM. Han fikk delene og fikk ikke maskinen til å fungere. Hvorfor? Han mente at hovedkortet ikke støttet så høy CPU-frekvens. Hadde han undersøkt litt så hadde han funnet ut at hovedkortet ikke støttet Prescott-CPU'er. Dette måtte han altså ha hjelp av databutikken til å finne ut. Han hadde opprinnelig tenkt å flashe BIOS, fordi han mente at CPUfrekvensen var for høy. Han mente da at han måtte finne en annen CPU og sette i for å flashe. Det ringte altså ingen bjeller når han så at CPU'en hans ikke funket i hovedkortet på en lavere hastighet, men barre rett og slett ikke fungerte.

 

Brukere har også sagt til andre ansatte på samme sted at de pleide å ringe på når de hørte at han svarte telefonen. De mente han var så tullete og ikke hjalp dem.

 

Folk ansetter personer med høyereutdannelse over en lav sko. Slik IT-jobbmarkedet er i dag kan de kreve så høy utdannelse av de ansatte. Det de IKKE tenker over er at slike personer er dyrere i drift, og ikke nødvendigvis besitter verdens største kompetanse.

 

Helt off the record - så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gjorde en minst like god og aller helst mye bedre jobb enn de fleste andre ansatte ved supporten. De har gjerne jobbet der i mange mange år, og alle har høyere utdannelse.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Min mening er at det er best å kun ta utdannelse, ikke lærlingetid.

 

Du kommer høyere opp på lik tid.

 

Sammenlign:

1 år ikt->1år påbygging->5 år høyskole (eller) 1 år ikt->5 år *totalt 6/7 år.

 

Med:

1 år ikt->2 år praksis->1 år påbygging-> 3 år høyskole *totalt 7 år.

Dette er jeg veldig uenig i. Jeg har jobbet med endel nyutdannede i min tid som ikke har den ringeste snøring om hva de driver med. Skulle jeg vurdert noen til en stilling, vile den som ikke hadde praksis kommet langt under den som hadde hatt praksis.

 

Det er veldig viktig å forstå at arbeidslivet ikke er som det var. Det er absolutt ingen garanti (langt i fra faktisk) å få seg jobb som nyutdannet bachelor eller master. Det er utrolig vanskelig. Praksisen vil absolutt hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Totalt uenig. Det er viktig å få med seg praksisen.

Det er ingen som har tatt 1år IKT Driftsfag, 2 års praksis, 1 års påbygging og 5 års univ/høyskole..

 

hvordan har da alle de som har tatt 3 års allmenn og 5 års univ/høyskole klart seg i arbeidslivet i alle år om praksistiden er så viktig? ;)

 

Må heller ikke glemme at flesteparten av de som tar lærlingetiden blir satt til amøbeoppgaver rundt om i kommunene. Det er ikke spesielt givende å bytte tonere osv.

1) Det er ikke lett og få læreplass

2) ikke alle får anøbejobber akkurat.. (vi er en lærebedrift)

3) Jeg skal forresten ta påbygg og ta høyskole, og kjenner til folk som gjør det..

4) er mer snakk om at personer som HAR praksis nok vil komme "foran" i jobbkøen en dem som ikke har det, da bedriften vet at vedkommende kan jobbe, dvs at man må bruke mindre tidd på å sette vedkommende inn i systemer/rutiner osv. (avengig av referanser da selvsagt)

 

Og jeg sier ikke at dem som ikke er lærlinger ikke får noe praksis. :)

Lenke til kommentar
Jalmar sine uttalelser bærer sterkt preg av at han fortsatt sitter på skolebenken uten å ha prøvd seg i arbeidslivet

 

Feil, men du kan jo alltids håpe.

 

Folk ansetter personer med høyereutdannelse over en lav sko. Slik IT-jobbmarkedet er i dag kan de kreve så høy utdannelse av de ansatte. Det de IKKE tenker over er at slike personer er dyrere i drift, og ikke nødvendigvis besitter verdens største kompetanse.

 

Helt off the record - så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gjorde en minst like god og aller helst mye bedre jobb enn de fleste andre ansatte ved supporten. De har gjerne jobbet der i mange mange år, og alle har høyere utdannelse.

 

Det stemmer som regel. Men hvem får best betalt? Den med 2 år praksis, eller den med 5 års utdannelse?

 

 

Det er veldig viktig å forstå at arbeidslivet ikke er som det var. Det er absolutt ingen garanti (langt i fra faktisk) å få seg jobb som nyutdannet bachelor eller master. Det er utrolig vanskelig. Praksisen vil absolutt hjelpe deg.

 

Spiller det noen rolle når du får praksisen? På et punkt vil du være nyutdannet uansett.

 

Etter 5 år med høyere utdannelse er sjangsen for at du får 2 år med skikkelige utfordringer etter endt utdannelse mye større enn etter 1 år med ikt driftsfag.

 

Hva er fordelene med å ta "praksisen" etter 1 år med IKT foran å ta de etter 5 år med master studier? Jeg ser ingen bortsett fra at du får lavere lønn. "Det er ingen garanti for å få jobb etter master studier" argumentet holder ikke, det er ingen garanti for å få lærlingeplass heller.

 

For ikke å nevne at du lettere får mer meningsfylte oppgaver i forsvaret, som ofte er relatert til din utdannelse dersom du blir kalt inn. (Nå kan riktignok de som har tatt IKT Driftsfag få lærlingetiden i forsvaret, men de tar ikke akkurat inn mange)

 

Noen fordeler med å få praksisen etter masterstudier:

Høyere lønn

Ofte mer utfordrende oppgaver

Oppdatert praksis (Ikke glem at praksisen din vil være 5 år gammel om du tar lærlingetid+5 år studier)

Om du endrer mening om hva du vil drive med (bytte fra nettverk til programmering eller lignende) har du ikke kastet bort 2 år på lærlingetiden

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Jeg føler at det jeg skrev ble litt misforstått her, jeg mener altså 3/5 år på høyskole INKLUDERT Fagbrev i IKT-Driftsfag :)

 

Ja jeg er lærling "her", og jeg er sjeleglad (og tror ikke akkurat jeg ville vært) for at jeg ikke er lærling i en kommune/fylke, når jeg hører om hva dem har å (ikke) gjøre.

 

Dog igjen, noen er mer glad i å jobbe istedet for skole, og da er læretid flott, selv om dem vil stille lavere i konkuranse med andre.

Lenke til kommentar

Nå svarte ikke jeg direkte på noe av det du skrev (så vidt jeg vet :) ) så hvordan du kan føle deg misforstått vet jeg ikke.

 

Ja jeg er lærling "her", og jeg er sjeleglad (og tror ikke akkurat jeg ville vært) for at jeg ikke er lærling i en kommune/fylke, når jeg hører om hva dem har å (ikke) gjøre.

 

Som jeg nevnte i min første post så får de fleste amøbejobber i kommunen, derfor blir ofte ikt lærlingetiden sett litt ned på fordi man ofte ikke lærer noe som helst på en god del utplasseringsplasser. Derfor er min mening at det er mye bedre å få praksisen etter for eksempel 5 år med studier.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Amøbejobber i kommunen, ja :)

 

Bergen og Oslo kommune er sikkert to av landetst største IT-bedrifter. Hvis noen blir satt til å skifte tonere i skriverne (uavhengig hvor de jobber), så er det deres egen feil at de ikke lærer noe. Man har faktisk en læreplan man skal følge. Følges ikke denne, kan bedriften bli fratatt muligheten til å ha lærlinger.

Lenke til kommentar

De som tar inn flest lærlinger er skolene. Administrere noen få lærer pcer og de 20 datamaskinene på skolens datarom ... :w00t: tar jo helt av :) For ikke å nevne skolens 2 printere.

 

Kommunehusene er ofte ikke så store de heller, fylkeskommunene derimot de bruker å sitte på en del utstyr.

Lenke til kommentar

Høgskolene har et mye større utdanningstilbud i læreplanen enn kun drift av maskiner. Mesteparten av undervisningen har grunnleggende og bred applikasjon. De av dere som kun er interessert i drift vil bli svært skuffet! Se frem til en god porsjon matematikk, programmering og database + diverse annet :thumbup: Hvis dere er heldige så vil dere kanskje få 1-2 fag som er direkte relatert til drift, i tillegg til avsluttende prosjektoppgave som dere velger.

 

Edit:

Sørg også for å sjekke renommét til høgskolen inne dere velger. Kvaliteten kan variere ganske mye, selv innenfor de forskjellige fagene som undervises!

 

Edit:

Ang. amøbejobber i kommunen. Har selv gjort min del av dem. Synes det ikke var så værst. Utrolig mye hyggelige mennesker og alle er glad for at de endelig fikk hjelp fra en i ikt-avdelingen! :!:

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
IKT-driftsfag uten læretiden er verdiløst og bortkastet. Da bør du heller gå allmenn.

 

Tja, om du vil jobbe med IT så er ikke allmenn bortkastet? Ibsens fødeår vil hjelpe deg når du skal sette opp noen servere. :thumbdown:

 

Vi fikk mer praktisk erfaring på store windows systemer på IKT VK1 enn de fleste får i løpet av 5 år på høyskole/univ.

Lenke til kommentar
Vi fikk mer praktisk erfaring på store windows systemer på IKT VK1 enn de fleste får i løpet av 5 år på høyskole/univ.

Litt off topic.. Lenge siden du tok CCIE?

 

Når det gjelder nettverk hadde jeg heller ansatt en CCIE enn en nyutdannet bachelor/master hvis valget stod mellom det da.. ;)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...