Gå til innhold

skal gå ikt neste år, videre skole?


Bushnell

Anbefalte innlegg

Allmenn er ikke bortkastet med tanke på at du kan ta all matten og fysikken (+ historie, norsk, englesk osv) du trenger på de tre årene. Du får generell studiekompetanse, og jeg tror generelt sett det tar seg bedre ut på CV'en med allmenn enn yrkesfaglig.

 

Velger du en skole som satser litt på IT, kan du ta 5timers IT i 3 år. Jeg tipper man lærer litt av det. Du blir også en del bedre forberedt på studietiden av allmenn, da IKT stort sett bare er sløving.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allmenn er ikke bortkastet med tanke på at du kan ta all matten og fysikken

 

Men du kan og gjøre det samme med 1 år allmenn GK, 1 år IKT VK1, 1 år påbygging om du tar i litt ekstra. Om du vet det er drift av nettverk, design av nettverk osv du vil gå videre med er det min mening at allmenn er bortkastet tid. En annen stor fordel med IKT er at du får prøvd deg innen fagfeltet, er mange som endring mening om it interessen i løpet av vgs.

 

 

da IKT stort sett bare er sløving.

 

Da har du valgt feil skole eller du mangler initiativet til å gjøre noe på egenhånd. Jeg er fullstendig klar over at det er mange steder de bare spiller CS i timene, men gjør du litt research på forhånd unngår du det.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
Vi fikk mer praktisk erfaring på store windows systemer på IKT VK1 enn de fleste får i løpet av 5 år på høyskole/univ.

Litt off topic.. Lenge siden du tok CCIE?

 

Faktisk ikke rukket å ta lab eksamen enda da jeg har litt for mye å gjøre for tiden. Men har registrert lab i Brussel for CCIE Security nå den 17 juni, det får gå som det går :ermm:

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilket år som er mest stress på allmenn.. men uansett så kan man sikkert sulle gjennom alle VK1, hvis man ikke sikter så høyt. Jeg sullet meg gjennom IKT med 5 i snitt. Jeg tror ikke jeg kunne klart det på allmenn.

 

Jeg tenker også litt på at allmenn påbygg må være et utrolig kjedelig år. Eventuelt forkurs, som er enda værre. Det er bare tunge fag. Må da være greit å fordele det over tre år?

 

Jeg skal uansett ikke si mer om saken, da jeg valgte IKT og sikkert ikke hadde valgt allmenn hvis jeg fikk velge om igjen. Det er enkelt og greit fordi jeg er lat og likte å sulle meg gjennom året. (noe jeg sikkert kommer til å få svi for på forkurs)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å slenge på matte, fysikk og norsk når du går på IKT. Skolen må ha fagene, og timene på passe. :) Men for all del. Jeg tok som sagt IKT og angrer ikke. Jeg står uansett ved det at jeg tror det ser bedre ut på en CV med allmenn tre år enn f.eks helse og sosial gk, ikt vk1 og allmenn påbygg. Da blir gjerne spørsmålet "hva tenkte du egentlig på når du valgte linje?".

Lenke til kommentar

Du tar selvfølgelig matte eller fysikk som privatist, følger ikke undervisningen på en skole. Det vil som regel aldri passe med en vanlig ikt timeplan.

 

Jeg ville nok og ha valgt Allmenn GK -> IKT VK1 -> Allmennfaglig påbygning. IKT VK1 er vel fremdeles definert som en allmennfaglig linje og er det ikke? Eller har de endelig rotet seg til og flyttet den over til salg og service.

 

Selv har jeg 3 år med allmenn totalt; Allmenn GK, Allmenn VK1 og IKT VK1.

Lenke til kommentar

jeg tror nok jeg kommer til å bli lærling etter ikt vk 1, å få en plass ser jeg ikke på som et stort problem rundt her jeg bor hvis jeg yter litt i timene. noe av grunnen til att jeg vil ta læra da er att jeg synes det blir for mye å ta 5 år i en gang uten og egentlig fått testa ut noe av det i praksis, ja det er ikke sikkert jeg har rett, men jeg føler det blir mest rett. Men jeg har fortsatt veldig god tid på å forandre meninger og det er heller ikke umulig noe nytt kommer neste år, det har forandra seg ganske mye i det siste har jeg fått inntrykk av.

Lenke til kommentar
å få en plass ser jeg ikke på som et stort problem rundt her jeg bor hvis jeg yter litt i timene

 

Husk at bedriftene som eventuelt kan ta deg inn må være godkjente lærlingebedrifter. Godkjente lærlingebedrifter i sør-trøndelag kunne jeg telle på 2 hender så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Dersom du tar allmennfaglig GK og VK1 IKT kan det bli et problem å få påbyggplass har jeg hørt.

 

Bare tull, du har fremdeles like rettigheter på skoleplass som alle andre uansett linjevalg.

jeg har hatt mange telefoner med opplæringsetater og rådigvere for å få oppklaring i det så jeg kan jo ta det her:

 

Alle har rett til å få "en" utdanning, hvis man går et yrkesrettet fag på gk/vk1, kan man og ta påbygg, som er et fullt skoleår. Det faget har alle rett til å komme inn på.

 

Men, når det gjelder dem som har vært lærlinger så er det andre regler, for dem har fått en utdanning og kan dermed ikke søke på påbygg som "alle andre", da vi ikke har rett til det. Men istedet så kan vi søke på 20timers kurset, som er for alle som har fagbrev, dette faget varer kun 3 dager i uken cirka, da vi slipper noen fag (ikke spør meg hvorfor)

 

Det har forøvrig ikke så alt for mye å si med karakterer heller, da bedriftene selv velger hvem dem vil ha, noen har litt større krav til lærliingene i forhold til andre bedrifter. Men en annen sak og tenke på er jo det at du kan forsøke å finne en bedrift selv.

 

Kompetansebeviset mitt sier Allemenn, IKT-Driftsfag, så det hører til der enda ja.

Lenke til kommentar
Men, når det gjelder dem som har vært lærlinger så er det andre regler, for dem har fått en utdanning og kan dermed ikke søke på påbygg som "alle andre", da vi ikke har rett til det. Men istedet så kan vi søke på 20timers kurset, som er for alle som har fagbrev, dette faget varer kun 3 dager i uken cirka, da vi slipper noen fag (ikke spør meg hvorfor)

Det kan jeg svare på ;)

 

Det finnes to typer av "allmennfaglig påbygging", og du velger den som er nødvendig alt ettersom.

 

Poenget med påbyggingen er jo å få generell studiekompetanse, og da er kravet todelt:

 

Du må ha en av de følgende:

- ett fullført og bestått treårig løp med GK, VKI og VKII

- fullført fagopplæring med fagbrev (GK, VKI + 2-årig fagopplæring + fagbrev)

- fylle 23 år eller mer i opptaksåret og ha til sammen 5 års fulltid arbeidserfaring og utdanning

 

I tillegg (og det er her poenget ligger) så må du ha tatt følgende fag (og bestått):

- norsk (hovedmål, sidemål og muntlig): 14 uketimer

- engelsk: 5 uketimer

- naturfag: 5 uketimer

- matematikk: 5 uketimer

- samfunnslære: 2 uketimer

- nyere historie: 4 uketimer

 

Og så kommer det: Dersom du tar et yrkesfaglig GK og VKI for deretter å gå videre på allmennfaglig påbygging så trenger du altså et fullstendig VKII for å oppfylle det første kravet. Da tar du 35-timerskurset som heter "A010 VKII Allmennfaglig påbygging". Da oppfyller du begge kravene gjennom at du

1) tar et treårig løp, og

2) får med deg alle fagene i krav nr. 2

 

Dersom du allerede har fullført fagopplæringen med fagbrev så oppfyller du krav nr. 1. Det eneste du trenger da er å ta de fagene i krav nr. 2 som du mangler. Dette utgjør 20-timerskurset som du snakker om.

 

Forskjellen på de to kursene er at mens 20-timerskurset kun inneholder de seks fagene i krav nr. 2, så vil 35-timers kurset også inneholde et krav om kroppsøving, minst seks timer studieretningsfag fra allmennfag og 2 timer med valgfag. Dersom du i steden for tar 8 timer studieretningsfag så slipper du unna kravet om valgfag.

 

Håper det ble sånn noenlunde forståelig. Vi opptaksfolk har en tendens til å bli en smule høytflyvende i våre forklaringer... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...